Hårdosten Gruyere okej för gravid??
Hjälp!
Kan man äta hårdosten gruyere även om den enligt innehållsförteckningen innehåller opastöriserad mjölk?
Någon som vet??
Hjälp!
Kan man äta hårdosten gruyere även om den enligt innehållsförteckningen innehåller opastöriserad mjölk?
Någon som vet??
puffar. Vill också veta man blir ju sugen...
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
ja det kanske man kan gå på ...
fast det står ju att parmesanen ska vara vällagrad ... det verkar vara just det som gör den ok. Och hur fasiken vet jag om min gruyere är det!?
Opastöriserad hårdost är inte okej.
Gruyere är vällagrad (oftast) men inte alls lika torr och det är torrheten som gör att parmesan är okej. För den är för torr för att listeriabakterier ska kunna överleva. I en gruyere finns det fortfarande tillräckligt med fukt för att bakrterierna ska kunna överleva.
Så skulle iaf jag säga och jag jobbar med ost och chark i en delidisk hela dagarna. Vill du ha smaken kan du ju alltid smälta den och göra en fondue eller varma macka eller något liknande av den, då kan man äta den.
Vilken tur att jag inte åt något då...!! Vågade inte för det hela kändes för luddigt och osäkert. Vill ju inte ta några risker.
Tack snälla Blåklockan79 för ditt svar, vilken tur att det råkade finnas en ostexpert på forumet . Det får bli varma mackor i stället.
oups, och jag som köper mig en bit Gruyère titt som tätt och bara njuter...men jag tror jag fortsätter fast lite mindre ofta
ciao
Kan någa svara på mitt inlägg angående pollenallergin..