• mormor 1965

Till Kreta nästa vecka med 10 mån bebis

Hej, vi ska resa till Kreta nästa vecka och ha med oss lilla Lucas 10 månader. Har nån råd om vad vi borde tänka på? Barnmat, mjölk, vatten, blöjor, hygien, barnstolar, taxi, buss, simbassäng mm? Behöver tips och erfarenheter. Vi ska bo på Platanias.

• Svar på tråden Till Kreta nästa vecka med 10 mån bebis
  • Karro K

Hej!! Läs på min sida om barnmat, välling och blöjor. Vad vill du veta om hygien, taxi, buss och bassäng?

Vilket hotell ska ni bo på?

Hls från Chania

• moltaz

Ett bra råd, ta med termos,vattenkokare och grötpulver. Koka i termosen (med vatten från köpt flaska) på morgonen och ha med detta under dagen ifall ni skulle behöva mata på ett mindre lämpligt ställer där ni nte kan värma barnmat, mosa över en banan i stället för sylt, det fungerade jättebra när vi var i Bulgarien och åkte runt en del... Mna behöver så givetvis en skål och en sked med. Annars finns det ju barnmatsburkar, blöjor och sådant att köpa i Grekland, menta med eget om barnet eller ni är noga med märke/sort på blöjor/mat... 

Köp en solskyddsdräkt och solhatt med rejäla brätten om ni tänkt tillbringa mycket tid på stranden eller vid poolen så slipper ni smörja barnet hela tiden överallt, då räcker det med armar/ben och ansikte. Visserligen håller man ju dem i skuggan men det är inte lätt att få en tiomånaders att stanna där man vill och alltid är det en arm eller ett ben som är i solen i alla fall... 

• mormor 1965

Karro K skrev 2008-04-24 05:42:36 följande:

Hej!! Läs på min sida om barnmat, välling och blöjor. Vad vill du veta om hygien, taxi, buss och bassäng?Vilket hotell ska ni bo på?Hls från Chania
    Vi bor på castle suites. Jag undrar om det är lätt att åka buss med barnvagn. I taxina finns det givetvis inga barnstolar, men tar de kärran med? Minns du vad det kostar att åka taxi Platanias- Chania?
    Bassängen? Undrar kanske bara om man vågar ta bebin i bassängen? Eller om vattnet är hemskt kallt eller smutsigt, samma sak undrar jag med havet. Framför allt, hur är vädret just nu? Vad bra att du bor där och kan ge info!
  • Karro K

Inne vid torget i Platanias stannar bussen. Klart att ni kan ta med barnvagnen pa bussen. Men bli inte forvanad om busschaufforen muttrar lite, haha, min man har varit busschauffor och han var chockad over det enormt STORA barnvagnarna. Har har ju nastan alla bara sma paraplvagnar.
    Barnstolar i taxibilar, nix. Men inga problem att fa lana bagageluckan till vagnen. Vet faktiskt inte hur prisern ar.
    Men sjalvklart ar det billigare med bussen.

Min son var manader nar han badade i pool forsta ganger. Du far anvanda sunt fornuft bara. Du ser ju om den ar smutsig.
    Just nu har vi kanonbra vader. I borjan av veckan var det HETT eftersom det blaste vindar fran Afrika och var over 40 grader varmt.
    Nu ar det mer som svenkst varvader med en 25 grader och sol, fast kallt i skuggan.

Ha det bra!!!

• Coockie

KARRO K .. har du tips för vad är värt o se på kreta då?? vi åker 1 maj och ska vara på östra sidan....utanför det som alla ruggar för tydligen..hersonissos..ja man lär så länge man lever, vad är det som e så katastrof med den byn då?? vi har en 12 åring o ska inte partaja sent in på natten..utan bad, sol, god mat, lite shopping osv......hyra bil en dag tänkte vi. Och ev. åka till water city om det har öppnat.Hotellet heter Arminda o ska va 4stjärnigt och ändå har jag läst skräckberättelser nu därifrån om kackerlackor dålig hygien i rest. kass all inklusive mm... (efter att resan betaldes)så jag e milt sagt lite rädd för en misslyckad semester då jag aldig vart i Kreta förr.Snälla berätta nått positivt!!!!!

sanne

• mormor 1965

Karro!!

Såg till min förfäran idag att det var regn och 12 grader varmt iPlatanias!! Stämmer det?

• SophieJ

Ska till Chania den 14juni!! Första gången jag är på Kreta!

• marsbebis

Ett tips är att ta med våtservetter att torka händerna med! Hade med både på flyget och på resmålet (vid poolen och ja, överallt) och de gick åt som smör i solsken!

• Karro K

Hej pa er!!!

Ja det stammer dessvarre med regn och inte sa höga temperaturer.
    I helgen har vi firat den grekiska påsken så det var riktig otur med vädret. Igår stod säkert 95 % av greklands befolkning och huttrade utomhus medans dom grillade helstekt lamm.
    Inatt har det vräkte ner med regn och nu på morgonen visade det bara 12,2 grader.
    Men det börjar klarna upp nu och solen skiner just nu in på mitt kontor.

Efter regn kommer solsken!!!!

• Coockie

Neeej det är inte sant att det e så kallt där borta...o vi som ju har 17 grader här hemma....det måste ju bara vända!! åker till hersonissos på torsdag..o då tyckte jag mig läsa nånstans smhi tror jag det var att det skulle bli 22 iaf!!!!
    hoppas hoppas.....
    sanne

• Karro K

Idag skiner solen och det ska bli finare vader har dom sagt.

Sa jag hoppas for er skull att det stammer.

Svar på tråden Till Kreta nästa vecka med 10 mån bebis