• BejbyBoo

Nybliven gravid och ska gå massagekurs...

Nu är jag lite orolig. Har läst här och var att man ska vara försiktig eller helt undvika massage under de tre första månaderna.
    Nu är det så att jag genom jobbet ska gå en massagekurs i helgen där jag vet att jag kommer både massera och bli masserad. Och jag plussade idag, är i vecka 4... Är ju livrädd för att massage ska vara "farligt", men vet samtidigt inte hur tusan jag ska krångla mig ur det hela om det är så...
    Någon som vet något om det här?

Google är till för att användas!
  • Svar på tråden Nybliven gravid och ska gå massagekurs...
  • kaffe

Enligt vår massör på jobbet, som för övrigt är mycket noggran och duktig ska man aldrig få massage under de 3 första måndaderna pga risken för missfall. Jag vet dock inte hur stor risken är, men skulle själv aldrig utsätta mej för något som kanske kan göra att man mister barnet.

Det finns väl egentligen bara 2 sätt att ta sej ur det. Var ärlig och säg att du är gravid och inte vill ha massage, eller sjukskriv dej. Säg att du fått magsjukan och inte kan vara med. Ibland kanske man måste ta till en vit lögn.

• bumbi 84

du ska ej få massage underdom första tre mån. och där efter ej i mag regionen

• BejbyBoo

Hmm... det här blev knivigt...
    Får ringa anordnaren och höra om jag kan slippa att bli masserad men ändå få massera. Det borde väl inte vara omöjligt tycker jag. Sen gäller det bara att hitta någon ursäkt till detta för de andra arbetskamraterna som ska gå...

• bumbi 84

jag ska inte säga hundra men jag trpor inte du ska massera heller.

BejbyBoo skrev 2008-04-24 12:14:51 följande:
    Hmm... det här blev knivigt...Får ringa anordnaren och höra om jag kan slippa att bli masserad men ändå få massera. Det borde väl inte vara omöjligt tycker jag. Sen gäller det bara att hitta någon ursäkt till detta för de andra arbetskamraterna som ska gå...
  • BC74

Jag var på massage härom dagen och sade till massören att jag är gravid (v.6). Han menade att det inte var någon fara men att det var vissa saker man inte skulle göra (minns tyvärr inte vad metoderna hette), så det kan ju vara värt att kolla med lärarna på kursen.

• ÄlskaLivet

Jag har aldrig sett nån vetenskaplig forskning på att massage kan leda till missfall. Däremot att cirkulationen kommer ju igång ordentligt, så om det skulle vara nåt fel på fostert så att du "ändå" skulle få missfall kommer det tidigare än det kanske gjort annars. Detsamma gäller tunga lyft.

• BejbyBoo
    Svar på #4
    Hmm... varför inte??

Jag ringde i alla fall till den ansvariga för kursen och sa som det var. Hon sa att jag bara helt enkelt undanber mig massage på magen och nedre delen av ryggen, axlar och nacke var inga problem.
    Känner jag mig alltför orolig får jag väl skylla på begynnande feber eller nåt...
  • bumbi 84

nånting om att det är en stor fysisk ansträngning. som lyft. man tar ju i med hela kroppen.

BejbyBoo skrev 2008-04-24 16:03:57 följande:
    Svar på #4Hmm... varför inte??Jag ringde i alla fall till den ansvariga för kursen och sa som det var. Hon sa att jag bara helt enkelt undanber mig massage på magen och nedre delen av ryggen, axlar och nacke var inga problem.Känner jag mig alltför orolig får jag väl skylla på begynnande feber eller nåt...
  • BejbyBoo
    Svar på #9
    Ja, okej. Men jag tror nog att jag tar i mer vid andra situationer dagligen ändå. Så det tror jag nog inte är någon fara. Det handlar inte om professionell massage, utan en helgkurs för barnmassage.
  • bumbi 84

nä då tar man ju inte i så mycket. är häst massör och får ju ta i en hel del!

BejbyBoo skrev 2008-04-24 16:41:38 följande:
    Svar på #9Ja, okej. Men jag tror nog att jag tar i mer vid andra situationer dagligen ändå. Så det tror jag nog inte är någon fara. Det handlar inte om professionell massage, utan en helgkurs för barnmassage.
  • Lycklig2012

Man ska inte ta emot massage för att kroppen frigör gifter när musklerna masseras som sen utsöndras, man brukar ju bli rådd att dricka massor efteråt annars kommer det ju inte ut... men jag tror att så länge fostret inte tar näring genom ammmans kropp borde det ju inte vara någon fara... alltså första veckorna. Och är det barnmassage så antar jag att det inte är muskler som ska masseras utan mer smekmassage..-och det är ju bara bra för då frigörs ju tex oxytocin... mums!

• BejbyBoo
    6barnsmamma skrev 2008-04-25 11:20:02 följande:
     Och är det barnmassage så antar jag att det inte är muskler som ska masseras utan mer smekmassage..-och det är ju bara bra för då frigörs ju tex oxytocin... mums!
    Låter bra det!
  • Wouwie

Hej!

Jag jobbar som hud och spaterpeut och har även en massageutbildning i bagaget. En stor anledning till att man väljer att inte behandla en gravid kvinna de första 3månaderna är att om något skulle hända, dvs. missfall, så vill man som terapeut inte bli skuldbelagd för detta. Även fast missfall är såpass vanligt så börjar i regel mamman att ransaka och lägga skulden på sig själv. "Har jag gjort något olämpligt under tiden? Ätit fel, stressat osv..." Det blir då ganska lätt att, om man varit på massage, drar slutsatsen att det var den bidragande orsaken. Dessutom är det ganska skönt att då lägga skulden på någon annan för att kunna hantera sorgen bättre.
    Iregel så beror ju missfall nästan alltid på att det är något fel på fostret.

Lycka till med utbildningen!

• Poloc

Stopp stopp - dessa idéer om att det skulle kunna innebära någon fara saknar helt belägg !!

På många massörutbildningar lärs ut tumregeln att ej behandla gravida de första 12 veckorna (denna "regel" sprids även på andra håll, vilket tyvärr leder till missuppfattningen att det är just en absolut Regel). Detta handlar dock BARA om det som Wouwie skriver ovan - överdriven försiktighet. Finns inget vetenskapligt/sakligt som tyder på att normal massagebehandling kan ha någon negativ effekt.

Jag är själv massageterapeut mm och jag tvekar inte att behandla gravida som själva vill det och är friska. Är gravid själv och har fått behandlingar under hela grav med goda resultat.

Utbildade terapeuter vet vilka punkter/områden som inte ska djupstimuleras.

Ganska logiskt - om vanlig massage var farligt skulle man som grav inte kunna tex kramas heller .. beröring är något Positivt. Och självklart kan man GE massage - jag står och gör tuffa behandlingar varje dag.

Sedan är Känslor en annan sak. Om du TS känner någon osäkerhet/obehag inför massagen så tycker jag självklart du ska avstå - det är ju inte någon positiv upplevelse om du spänner dig och känner dig stressad.

• Barntillverkning pågår

Vilka punkter ska man INTE massera?? Min man masserar mig ibland och vi har ju ingen aning om sådant eftersom ingen av oss har utbildning i massage...

ALS skrev 2008-04-25 22:38:36 följande:
    Stopp stopp - dessa idéer om att det skulle kunna innebära någon fara saknar helt belägg !!På många massörutbildningar lärs ut tumregeln att ej behandla gravida de första 12 veckorna (denna "regel" sprids även på andra håll, vilket tyvärr leder till missuppfattningen att det är just en absolut Regel). Detta handlar dock BARA om det som Wouwie skriver ovan - överdriven försiktighet. Finns inget vetenskapligt/sakligt som tyder på att normal massagebehandling kan ha någon negativ effekt.Jag är själv massageterapeut mm och jag tvekar inte att behandla gravida som själva vill det och är friska. Är gravid själv och har fått behandlingar under hela grav med goda resultat.Utbildade terapeuter vet vilka punkter/områden som inte ska djupstimuleras. Ganska logiskt - om vanlig massage var farligt skulle man som grav inte kunna tex kramas heller .. beröring är något Positivt. Och självklart kan man GE massage - jag står och gör tuffa behandlingar varje dag.Sedan är Känslor en annan sak. Om du TS känner någon osäkerhet/obehag inför massagen så tycker jag självklart du ska avstå - det är ju inte någon positiv upplevelse om du spänner dig och känner dig stressad.
  • Poloc
    Svar på #16

Barntillverkning pågår skrev 2008-04-26 17:00:27 följande:
    Vilka punkter ska man INTE massera?? Min man masserar mig ibland och vi har ju ingen aning om sådant eftersom ingen av oss har utbildning i massage...
    Eftersom jag antar att ni inte gör någon mer "avancerad" massage (med tex stimulans av reflexzoner/akupunkter) så behöver ni inte oroa er. Generellt skulle jag säga så här: om du under massagen upplever någon specifik Punkt (ej en hel muskel) som känns Jätteöm vid direkt beröring, så ska inte massören/mannen gå in och trycka i den punkten. Vanlig massage/beröring/töjning över området är dock inga problem.

Kroppen är i allmänhet inte SÅ känslig, då skulle ju inte gravida kunna leva ett normalt liv. Träning/motion, beröring, normal ansträngning - inget av detta är kontraindikerat för gravida; följaktligen går även massagebehandling bra.
  • entjej

Jag som tänkt be min sambo massera mig för att jag lättare ska kunna slappna av och t ex sova bättre. Tänkte det var bra för ett ev. foster. Men då är det tydligen ingen bra idé. Okey att inte massera magen men rygg, ben, armar?

Hur kan det vara så farligt att massera?

• Poloc
    Svar på #18
    entjej skrev 2008-04-27 11:07:51 följande:
    Jag som tänkt be min sambo massera mig för att jag lättare ska kunna slappna av och t ex sova bättre. Tänkte det var bra för ett ev. foster. Men då är det tydligen ingen bra idé. Okey att inte massera magen men rygg, ben, armar?Hur kan det vara så farligt att massera?
    Det är en jättebra idé. Inte farligt. Har du inte läst inläggen ovan ?

Finns inget sakligt/vetenskapligt som tyder på några negativa effekter. Mitt personliga resonemang, som utbildad & erfaren kroppsterapeut, är att det sannolikt har många Positiva effekter.

Vad tror Du själv gör skada/nytta - en skön massage, eller att du är stressad/spänd/sover dåligt ...?
Svar på tråden Nybliven gravid och ska gå massagekurs...