• jagat

Snobbfråga - hur är det med gåslever? :-)

Ja, som rubriken lyder: Kan man äta gåslever? Det enda jag kan hitta är att man skall vara försiktig med patéer och pastejer, men finns det någon som vet mer specifikt?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Snobbfråga - hur är det med gåslever? :-)
  • Majora

Gåslever får inte ens tillverkas i sverige av en bra anledning, de behandlar djuren vedervärdigt under framställningen.

• Majora
    Majora skrev 2008-04-23 21:00:49 följande:
    Gåslever får inte ens tillverkas i sverige av en bra anledning, de behandlar djuren vedervärdigt under framställningen.

Just det, stark film. Men sann.
  • hallon2

Är man som gravid och "snobb" väldigt sugen på gåslever så går det finfint att äta!
    - att produktionen av gåslever inte är det bästa i ett djurperspektiv vet du säkert.
    - att gåslevern är "fet" som tusan vet du säkert oxå.

*smaska på!*

• Majora

Inte ens den brittiska kronprinsen Charles öter gåslever så hur snobbigt det känns då vet jag inte... men farligt som gravid, nej.

• Majora
    Majora skrev 2008-04-23 21:06:44 följande:
    Inte ens den brittiska kronprinsen Charles öter gåslever så hur snobbigt det känns då vet jag inte... men farligt som gravid, nej.
    Eller #¤% jag glömde en sak.

Är du gravid bör du aldrig äta mer än 3 mg A-vitamin per dag eftersom för mycket A-vitamin kan påverka fostret.

I en svensk undersökning 1991 (Vår Föda, 1991) låg genomsnittshalterna på 14 - 21 mg retinol/100 g lever hos svin, nöt, kyckling, lamm och ren

Att lever kan innehålla höga halter av vitamin A har medfört att Livsmedelsverket i kostråd rekommenderar gravida att avstå från att äta lever och leverrätter. För leverpastej finns inga kostrekommendationer; leverpastej innehåller förhållandevis litet lever och äts i relativt små mängder...
  • Majora

Med andra ord så bör du inte äta mer än 10 gram.

• MaddeMamman

men gåslever är  ju en pastej så varför det skulle vara undantaget vet jag inte, sen håller jag med om att det är oetiskt att köpa o äta det.

Tandkräm på min spegel.
  • Majora
    MaddeMamman skrev 2008-04-23 21:10:39 följande:
    men gåslever är  ju en pastej så varför det skulle vara undantaget vet jag inte, sen håller jag med om att det är oetiskt att köpa o äta det.
    Nej... en pastej i sverige typ leverpastej innehåller nästan ingen lever...
  • MaddeMamman

jag tror det måste vara minst 30 % lever för att få heta leverpastej.
    gåsleverpstej är 50-75% ren gåslever

Tandkräm på min spegel.
  • jagat

Tack för era svar! OK, jag förstår de etiska problemen, självklart. Jag bara tänkte fråga, för jag skall på en "fin" middag där det serveras (iofs anklever och jag tror inte att det är riktigt lika vidrigt ur etisk synpunkt, men jag är inte säker).

• siamusen

Här i Frankrike far man inte äta gaslever nâr man är gravid. Enbart om den är stekt.

• Majora
    MaddeMamman skrev 2008-04-23 21:29:13 följande:
    jag tror det måste vara minst 30 % lever för att få heta leverpastej.gåsleverpstej är 50-75% ren gåslever
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • Majora
    jagat skrev 2008-04-23 21:35:18 följande:
    Tack för era svar! OK, jag förstår de etiska problemen, självklart. Jag bara tänkte fråga, för jag skall på en "fin" middag där det serveras (iofs anklever och jag tror inte att det är riktigt lika vidrigt ur etisk synpunkt, men jag är inte säker).
    Jo och det är inte bra för barnet i magen då men...
  • katrili

från livsmedelsverket:

Lever

Lever kan innehålla stora mängder A-vitamin som kan skada ditt barn. Undvik därför leverrätter. Leverpastej kan du däremot äta som vanligt.

du kan hitta det på www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

kanske en bra guideline?

Svar på tråden Snobbfråga - hur är det med gåslever? :-)