Snobbfråga - hur är det med gåslever? :-)
Ja, som rubriken lyder: Kan man äta gåslever? Det enda jag kan hitta är att man skall vara försiktig med patéer och pastejer, men finns det någon som vet mer specifikt?
Tack på förhand!
Ja, som rubriken lyder: Kan man äta gåslever? Det enda jag kan hitta är att man skall vara försiktig med patéer och pastejer, men finns det någon som vet mer specifikt?
Tack på förhand!
Gåslever får inte ens tillverkas i sverige av en bra anledning, de behandlar djuren vedervärdigt under framställningen.
Är man som gravid och "snobb" väldigt sugen på gåslever så går det finfint att äta!
- att produktionen av gåslever inte är det bästa i ett djurperspektiv vet du säkert.
- att gåslevern är "fet" som tusan vet du säkert oxå.
*smaska på!*
Inte ens den brittiska kronprinsen Charles öter gåslever så hur snobbigt det känns då vet jag inte... men farligt som gravid, nej.
Med andra ord så bör du inte äta mer än 10 gram.
men gåslever är ju en pastej så varför det skulle vara undantaget vet jag inte, sen håller jag med om att det är oetiskt att köpa o äta det.
jag tror det måste vara minst 30 % lever för att få heta leverpastej.
gåsleverpstej är 50-75% ren gåslever
Tack för era svar! OK, jag förstår de etiska problemen, självklart. Jag bara tänkte fråga, för jag skall på en "fin" middag där det serveras (iofs anklever och jag tror inte att det är riktigt lika vidrigt ur etisk synpunkt, men jag är inte säker).
Här i Frankrike far man inte äta gaslever nâr man är gravid. Enbart om den är stekt.
från livsmedelsverket:
Lever
Lever kan innehålla stora mängder A-vitamin som kan skada ditt barn. Undvik därför leverrätter. Leverpastej kan du däremot äta som vanligt.
du kan hitta det på www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
kanske en bra guideline?