Rött te - temperatur på vattnet?
Har läst att vattnet inte ska vara 100 grader när man gör rött te för att det förstör antioxidanterna. Vet någon om det stämmer?
Räcker det i så fall att det svalnat någon grad? Det borde ju i så fall gå fort?
Har läst att vattnet inte ska vara 100 grader när man gör rött te för att det förstör antioxidanterna. Vet någon om det stämmer?
Räcker det i så fall att det svalnat någon grad? Det borde ju i så fall gå fort?
Inget vatten vid tebryggningska koka... det ska endast sjuda just för att smakämnena inte ska förstöras.
Men om man har kokat upp det i säg en vattenkokare då, man borde väl lika gärna kunna låta det svalna en stund innan man gör teet?
Jag har inte koll på rött te, men när det gäller grönt te, så kan man hälla en skvätt kallt vatten i koppen först - och sedan fylla på med varmt vatten, så att det blir ca 90 grader (men man måste inte mäta, sååå exakt behöver det inte vara!).
har inte hittat om rött te någon stans men till svart te ska vattnet vara 95 grader medan det till grönt te endast ska vara 75 grader.
Grönt te ska bara dra i 3 minuter också.
När jag köpte rött te i en tebutik vet jag att tjejen i butiken sa att rött te är väldigt enkelt då de tål vilken "behandling" som helst. Bara att hälla på kokande vatten och låta de dra så länge som man vill. Rött te tål tex att dra riktigt länge utan att bli beskt som svarta och gröna teer blir. Angående grönt te sa hon att vattnet ska vara 70 grader och dra i två minuter. Jag följer hennes råd och får alltid gott te.
Tack för alla svar!