• Behemot

Någon som valt att hyra bil istället för att köpa?

Jag har börjat fundera på det som alternativ. Jag känner att jag vill ha en bil men är inte säker på om köpa en bil är det bästa alternativet. En begagnad bil kan ju medföra en del problem och en ny bil kostar en hel del pengar.
    Någon som har valt att hyra istället? Vad kostar det? Finns det något man ska passa sig för?

• Svar på tråden Någon som valt att hyra bil istället för att köpa?
  • ULP

Vi var med i en bilpool förut. Det kanske kan vara ett alternativ?

• Gung Ho

Att hyra bil kostar dig från ca 5000 kr / månad skulle jag gissa. Vi hyr ut Ford Focus för 5900 kr för tillfället till en kund (som tagit två, och skall ha i ca ett år). Det går nog att hitta ngn som är billigare om de har lite äldre bilar (våra är max 1 år).

Överlag tycker jag bara att det är en bra idé om man har ett företag eller kan få den som tjänstebil som anställd. Å andra sidan, känner man att man har pengar över, och vill kunna byta bil lite då och då så...

• Gorban

Att hyra bil är en utmärkt lösning om du bara behöver bil någon enstaka gång. Biluthyrningsföretagen har ofta bra priser för weekenduthyrning. Är man två personer så blir det oftast billigare än tåget om man ska resa långt. Glöm inte att alltid betala till kostnaden för självriskreducering om det skulle hända något.

Även taxi är billigare än att äga bil om man bara behöver åka någon enstaka gång per månad.

Men egen bil ger en helt annan frihet och ger givetvis upphov till en del onödiga resor som spär på kostnaden.

• Lakrids

Där vi bor finns bilpool. Går att hyra en timme åt gången eller flera veckor om man så vill. Nyckeln ligger inne i bilen och den är alltid fulltankad när man tar den. Låser upp gör vi m h a kod vi får på sms vid bokning. Hur bra som helst och MYCKET billigare än att köpa egen bil (köpeshilling + försäkring + skatt + parkeringsplats + underhåll). Vår bilpool finns på www.citycarclub.se   

Vecka 11 (10+2)
  • Catti41

Om man vill göra det enklare för sig så kan man "prenumerera" på bil genom nybil.se

Innan vi hade bil så tog vi taxi hem från storhandlandet t ex och hyrde bil för långresor. Betydligt billigare än att äga en bil. Nuförtiden så är bilen vår onödiga lyxpryl, men det ger ju en viss möjlighet till spontant resande.

Svar på tråden Någon som valt att hyra bil istället för att köpa?