• Tintene

Sambon sjuk - lämna spermaprov??!

Suck..... Sambon skulle nu i maj lämna ett nytt spermaprov då d första visade på nedsatta värden i antal o rörlighet.. men nu har han gått o blivit förkyld. Vad jag har förstått påverkas spermierna mkt då man har en infektion i kroppen vilket då kan medföra ett missvisande resultat.... om detta stämmer e d då ingen ide för min sambo att lämna ett spermaprov om 2 veckor? bara brast ut i tårar nyss då allt känns så hopplöst o segt...
    vad tror ni???!

• Svar på tråden Sambon sjuk - lämna spermaprov??!
  • Vickan I

Men det beror väl på när han blir frisk. Två veckor är en lång tid.

Det produceras nya spermier hela tiden, så blir han frisk ungefär en vecka innan är det nog inga problem. Men ring dem och hör.

google it goddammit!!!!
  • Tintene

de e bara det att de frågade sist han skulle lämna prov om han varit sjuk någongång de senaste 3 månaderna. För d tar tydligen ca 3 månader för spermierna att förnyas..... Därför bör d gå typ 3 månader mellan proverna..

• Kidden1

Jag lider med dig. Hoppas det ordnar sig.

• mammaNena

dom sa olika till oss. 1:a sa:man ska absolut inte lämna prov om man ÄR förkyld, det minskar kvaliteén. medans 2:an sa: det spelar ingen roll om han e sjuk nu, de spermierna är redan gjorde för 3 månader sedan, så en förkyldning har ingen som hälst betydelse nu.

Vem ska man tro på??

jag vill, olle vill och mia vill oxå
  • Tintene
    mammaNena skrev 2008-04-23 21:41:19 följande:
    dom sa olika till oss. 1:a sa:man ska absolut inte lämna prov om man ÄR förkyld, det minskar kvaliteén. medans 2:an sa: det spelar ingen roll om han e sjuk nu, de spermierna är redan gjorde för 3 månader sedan, så en förkyldning har ingen som hälst betydelse nu. Vem ska man tro på??
    håller med , blir totalförvirrad! och frustrerad! ska försöka ringa gyn men hon e så svår å få tag på....

Nån annan som hört nåt??!
  • chilichick

Min läkare sa att det spelar ingen roll om han är förkyld Nu. Det tar ca 90 dagar för spermierna att gå igenom hela baletten så dom som kommer ut nu är ju "gamla"! Det hade alltså vart värre om han vart sjuk ca 90 dagar innan provet isf!
    Lycka till!

• Tintene
    chilichick skrev 2008-04-23 21:50:42 följande:
    Min läkare sa att det spelar ingen roll om han är förkyld Nu. Det tar ca 90 dagar för spermierna att gå igenom hela baletten så dom som kommer ut nu är ju "gamla"! Det hade alltså vart värre om han vart sjuk ca 90 dagar innan provet isf!Lycka till!
    ok, hoppas d stämmer då.....
  • Tintene

puffar igen....

Nån som lämnat spermaprov trots att de varit förkylda/sjuka de senaste 3 månaderna? påverkade detta resultatet??

• Moonstone

jag undrar också. fick inget jätteklart svar av vår läkare. sambon har haft flera febertillfällen/förkylningar inför alla sina prov.

lämnade ett prov som vi aldrig fick färdigt svar på (bytte läkare), då det bara hann komma hem ett brev där det stod "ser att du kryssat i att du haft feber, var vänlig lämna in nytt prov"

vid nästa prov (som visade bra rörlighet och antal, men alldeles för hög andel med huvuddefekt) frågade vi läkaren, och svaret blev ett otydligt "jo, det kan ju påverka... vi gör ett till prov"

sista provet visade samma dåliga resultat.

å andra sidan är sambon alldeles för stressad och har dålig immunförsvar (=ofta dålig), så det är väl konstant problem även om det skulle bero på febern...

Svar på tråden Sambon sjuk - lämna spermaprov??!