• Wilmis07

Skydd för ugnslucka-vems skyldighet?

Bor i hyresrätt där spisen minst är 15 år,så ugnsluckan blir varm.Så nu undrar jag om någon vet om de är hyresvärdens skyldighet att sätta skydd på ugnsluckan?

♥Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥♥
  • Svar på tråden Skydd för ugnslucka-vems skyldighet?
  • lia76

Annars kanske du kan få den utbytt?
    Bara att kanske säga att den gräddar ojämt... Tar tid för plattorna att bli varm
    Och kanske de inte har något ugnsskydd så de byter ut den pga det också.
    FInns det tippskydd då?
    Spisskydd (kastrull)?
    För finns inte något av det heller så är det hyresvärdens skyldighet att se till att spisen är barnsäkrad

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • hallon2

Näe, det är ert ansvar,
    Alltid mammas & pappas ansvar för sitt barn i en hyreslägenhet!
    Men man kan ju alltid fråga hyresvärden om det är dax att byta ut...

• Blå Flygare

Det finns inget allmänt krav på att spisar ska vara barnsäkra. Förr fanns krav på att ugnsluckor inte skulle bli för varma, men det kravet är borttaget. Det enda krav på spis är att det ska ha tippskydd. Resten är bara rekommendationer, dvs åligger hyresvärden att fixa.

• Ananaspaj

Hej
    Vi hade samma problem då vi bodde i lägenhet.
    Påtalade för hyresvärden att luckan blev jättevarm...
    Det kom då en tekniker från spisleverantören och mätte värmen på luckan, den blev varm men höll sig innaför gränsvärdet så vi fick ha samma spis kvar!
    Däremot saknade det kastrullskydd, den där kanten, det är hyresvärdens skyldighet att på din begäran fixa en sån!

• lia76

Trodde det gällde spisar också...
    Jag vet iallafall att det är hyresvärdens skyldighet att se till att fönster är barnsäkra.
    Har läst det i en tidning som hyresgästföreningen ger ut.
    Så jag tycker det borde gälla ugnar också.
    Så man ska själv kosta på sej en ny spis så om de inte är barnsäker?

• Wilmis07

Ja tippskydd finns de,lägenheten är bara 15 år gammal så de var nog standard då... Ska kolla med hyresvärden,för dottern "springer" runt i sin gåstol nu så de börjar bli dax.Glad Om man måste göra "åverkan" på spisen för att  få dit luck skyddet kansk man inte ens får sätta dit ett då....?

♥Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥♥
  • lia76

Jag ska prata med min hyresvärd om vår spis.
    Har ingen aning om hur gammal den är...
    Flyttade in 1 december och hon som bodde här innan han försökt fått den utbytt men det har inte gått.
    Bl.a. är det en massa rost på plattorna (vilket hon inte orsakat).
    Det enda hyresvärden gjorde var att be henne köpa ett speciellt medel för att rengöra plattorna med, men det har inte hjälpt.
    Det finns spiskydd på den och luckan frampå blir inte så varm förutom vid handtaget då, men det blir väl de flesta ugnarna.

Men jag har upptäckt att den luckan lossas lite då och då.
    Skruvarna skruvas upp lite varje gång man öppna luckan...
    Så en dag så hade jag en gratäng i ugnen och min jänta kom dit och tog tag i ugnshandtaget och skakade det lite och ploff så lossnade hela glaset
    Och detta har nu hänt 2 gånger.
    En gång när hon stått och skakat och en gång när jag skulle öppna ugnen så lossnade den.
    Hur säkert är det med en 1½ åring.
    Och när dne tom lossnar då jag ska öppna ugnen.
    Inte så roligt att försöka sätta dit det då ugnen är på och det är varmt och man har ett barn som springer hit och dit

Svar på tråden Skydd för ugnslucka-vems skyldighet?