• JohnG
    Äldre 23 Apr 22:19
    1643 visningar
    4 svar
    4
    1643

    Skyll inte bara på föräldrarna

    Hej

    Jag börjar faktiskt bli evinnerligt trött på att alltid föräldrarna får skulden när barnet mobbar. Såhär är det, att vissa barn är överaggressiva, de bara är sådana, och sådana måste få terapi av något slag, eller också behöver aggressiviteten tryckas tillbaka (tex. genom hot om åtgärder om barnet slåss).
    Det finns många föräldrar som uppfostrar sina barn helt normalt, men som sedan finner att barnen blivit mobbare, för att dom inte hade tillräckligt hårda tyglar. Vissa barn behöver hårdare tyglar än andra, men vilka dom barnen är upptäcker man sällan förens det är för sent.

    Är man 13 år vet man vad man gör. Då vet man att man sårar en annan människa om man kallar denne för saker som idiot eller nörd. Då vet man att man att det gör ont att bli slagen, att det gör lika ont om någon slår mig som om jag slår någon annan. Då vet man att det är jobbigt att vara utsatt för rykten.
    Din trettonåring är ingen ängel! Trettonåringar är ofta lömska, intelligenta och utstuderat elaka. Och främst så är de det (det sistnämnda) för att det vet att deras föräldrar kommer få skulden. De vet att deras föräldrar, som gjort allt dom kan för att få dom att bli goda medborgare, kommer få ta all skit. Själva kommer de att ses som missuppfattade oskyldiga små barn.
    Det visste alla dom som gav sig på mig. Tretton år gamla, och så utstuderat onda. Många av dem hade helt normala familjeförhållanden (jag vet inte hur det är med alla), inget hade gått snett, förutom den lilla detaljen...
    ... barnen var ondskefulla!
    En person som är ondskefull som barn behöver inte vara ondskefull som vuxen, även om många är det livet ut. Men vi måste erkänna att det finns oprovocerat våld, oprovocerad psykisk terror som bara kan förklaras genom ondska. Eller sadism, välj vilket du vill.

    Det finns såklart föräldrar som inte har pli på sina barn, men det finns 10 gånger fler föräldrar som sitter hemma och gråter för att dom inte kan få sina barn att sköta sig och sluta mobba. De som gjorde allting rätt, de som följde vartenda tips av Jesper Juul eller Anna wahlgren, de har fått barn som mobbar. Varför? Jo, för betänk att AWs metoder (som jag inte är överdrivet bekant med, skall erkännas) fungerar på 95% av barnen, och bara 5% av barnen reagerar negativt. Då är det ändå 5% barn som kommer att ha fått en "dålig uppfostran" fastän de fått en vetenskapligt korrekt uppfostran. Att det finns mobbare med bra hemmaförhållanden går alltså att förklara med matematik: Förr eller senare kommer ett barn som uppfostringsmetoden, som funkade på grannarnas 19 barn, inte funkar på.

    Jag är alltså själv ett tidigare mobbingoffer, och nog vet jag att de visste vad de gjorde. De visste precis vad de gjorde, de visste konsekvenserna, men de brydde sig inte. Sådana människor finns. Acceptera det.

    /John G

  • Svar på tråden Skyll inte bara på föräldrarna
  • Mariat­heresi­a
    Äldre 24 Apr 12:24
    #1

    John G: Kan inte annat än instämma i ditt inlägg. Det är oerhört tråkigt att skulden i tid och otid läggs på mobbarens föräldrarna, i synnerhet när det läggs på föräldrar som verkligen gjort allt för att stävja barnets beteende. Barn vet vad som är rätt och fel redan någon gång vid 10-13 års ålder men tyvärr njuter ändå vissa av att vara elaka och att mobba. Mitt personliga intryck är att det beror på ett behov av att få ur sig aggressivitet och att känna makt över någon annan. Barn kan helt enkelt vara genuint elaka, något vi dessvärre tycks blunda för idag.
    Också jag har egna erfarenheter av att bli mobbad och jag tvivlar inte en sekund på att de visste vad de gjorde, förstod hur djupt det sårade där och då och att det får konsekvenser också på längre sikt för en person.
    I mitt fall har dock mobbningen hur smärtsam den än var gett mig en inre styrka (enligt principen det som inte dödar härdar en) som är ovärdelig även om den var dyrköpt.
    Vet inte om du blivit stärkt av mobbningen men klok verkar du iallafall ha blivit:)
    Mvh
    Mariatheresia (också blå förresten, kanske typiskt för alla oss fördetta mobbade;)

  • JohnG
    Äldre 24 Apr 16:18
    #2

    Ja, det är klart man får styrka från mobbingen i längden, men det rättfärdigar ju inte det hela (och det tror jag inte att du menade att det gör heller).
    Nog har jag blivit klok alltid. Jag har också fått ur mig allt vad utseendefixering heter. Jag fick lära mig den hårda vägen att det inte har någon betydelse alls. Om jag dömde någon efter dennes utseende, vore jag då egentligen bättre än dom som dömde mig efter mitt utseende? Men ja, dom personliga effekterna av mobbing borde vi nog diskutera privat, inte i forumet eftersom tråden inte handlade om det (jag skickade ett gb med min email till dig).

    Ja, klart ett barn kan vara genuint elakt. Sådana barn kommer alltid att finnas. Lärare borde få ta till våld för att försvara mobbade elever tycker jag. Om du ser någon bli misshandlad på stan får du ju ta till våld för att stoppa misshandeln, så varför ska inte samma sak gälla på skolan?

    /John G

  • Suskiv
    Äldre 25 Apr 11:30
    #3

    Nej barn är inte genuint elaka. Det handlar i grunden om vilka värdeingar de får hemifrån. Ta bara en titt här på FL. Vuxna människor kallar varandra för äckliga, onormala mm bara för att de inte följer normen. Hur kommer deras barn bli? Nej mobbare blir man inte om man från början får lära sig sunda värderingar. Jag har inte träffat på en enda mobbare som kommer från en familj som accepterar alla som de är och verkligen står för det. Däremot vet kjag många mobbare som växt upp i visserligen bra familjer men familjer som trots det varit trångsynta. Familjer som hemma diskuterat grannens nya bil, kassörskans vikt och grannbarnens uppfostran. Fmailjer som sett sitt sätt som det enda rätta.

    Ja det är föräldrarnas fel om barnen mobbar, men det är barnen som ska få konsikvenserna av sitt handlande. Javisst en 13 åring vet vad han gör, men han har också fått lära sig hemifrån att alla som inte är som han är fel.

  • Äldre 28 Apr 20:28
    #4

    Även föräldrar som blandar sig i lärarens arbete hur deras barn sitter med. Eller "bestämmer" vilka barn skall gå i klassen - ingen tanke på de som kommer utifrån.

Svar på tråden Skyll inte bara på föräldrarna