MrM skrev 2008-04-23 23:44:52 följande:
Nu vet jag inte vad din man är utbildad inom men oftast så är det vissa företag och vissa positioner som fungerar för nyutexade. Man är sällan redo att ta sig an alla uppgifter baserat på en teoretisk utbildning. Ju större företag man söker sig till desto större är sannolikheten att de har en utvecklingsstege som kan hantera folk med lägre nivåer av kunskap och erfarenhet. Man får också vara beredd att göra några hundår för att lära sig yrket från grunden.Mvh
Han är utbildad svetsare och har även heta arbeten.
Jo visst är vi beredd på att det kan vara skit från början, men inte hade vi trott att det skulle vara TVÄRnit. Han får juh inge jobb alls

synanceia skrev 2008-04-23 23:47:29 följande:
Jag är student än så länge men när jag försöker leta sommarjobb så går det inte alls! Jag studerar ett naturvetenskapligt ämne och efter 2 år vid högskolan (1 år kvar) hoppades jag få jobb inom mitt ämne, men NEJ dom vill ha frdigutbildade, erfarna människor. Vad gör man då? Söker på jobb där man inte behöver utbildning (typ McDonald's) men där minsann vill dom ha en massa kassavana, vilket man självklart inte har för man har pluggat kemi i alla år! Grrr! Ibland undrar man ju hur det ska löna sig att plugga alls om man inte kan få jobb och därigenom arbetslivserfarenhet. Det värsta är att det första dom säger är att "vi brukar anställa studenter också!" Jaha?! Varför är det bara en massa gamlingar som är utexade -95 som anställs då? Otroligt dumt!
Ja man undrar juh verkligen...Lycka till iaf