• Zebilah

Arbetserfarenhet!

Hur ska man kunna få en sådan om man ALDRIG får ett jobb?

Jag vet inte hur många jobb vi sökt åt min man sedan han blev klar med sin utbildning men det enda man får till svar är att antingen är det så många som sökt eller så har han "bara" en utbildning och ingen arbetserfarenhet.

Men jag förstår inte, hur ska han kunna få det om han aldrig får nå jobb!?

Han är juh utbildad och har licenser, det läre väl räcka. *SUCK*

Känns så himla hopplöst och trist

~*Mamma till världens finaste prinsessa*~
  • Svar på tråden Arbetserfarenhet!
  • Zebilah

Eller kanske han har fel namn?

• MrM

Nu vet jag inte vad din man är utbildad inom men oftast så är det vissa företag och vissa positioner som fungerar för nyutexade. Man är sällan redo att ta sig an alla uppgifter baserat på en teoretisk utbildning. Ju större företag man söker sig till desto större är sannolikheten att de har en utvecklingsstege som kan hantera folk med lägre nivåer av kunskap och erfarenhet. Man får också vara beredd att göra några hundår för att lära sig yrket från grunden.

Mvh

• synanceia

Jag är student än så länge men när jag försöker leta sommarjobb så går det inte alls! Jag studerar ett naturvetenskapligt ämne och efter 2 år vid högskolan (1 år kvar) hoppades jag få jobb inom mitt ämne, men NEJ dom vill ha frdigutbildade, erfarna människor. Vad gör man då? Söker på jobb där man inte behöver utbildning (typ McDonald's) men där minsann vill dom ha en massa kassavana, vilket man självklart inte har för man har pluggat kemi i alla år! Grrr! Ibland undrar man ju hur det ska löna sig att plugga alls om man inte kan få jobb och därigenom arbetslivserfarenhet. Det värsta är att det första dom säger är att "vi brukar anställa studenter också!" Jaha?! Varför är det bara en massa gamlingar som är utexade -95 som anställs då? Otroligt dumt!

• Zebilah
    MrM skrev 2008-04-23 23:44:52 följande:
    Nu vet jag inte vad din man är utbildad inom men oftast så är det vissa företag och vissa positioner som fungerar för nyutexade. Man är sällan redo att ta sig an alla uppgifter baserat på en teoretisk utbildning. Ju större företag man söker sig till desto större är sannolikheten att de har en utvecklingsstege som kan hantera folk med lägre nivåer av kunskap och erfarenhet. Man får också vara beredd att göra några hundår för att lära sig yrket från grunden.Mvh
    Han är utbildad svetsare och har även heta arbeten.

Jo visst är vi beredd på att det kan vara skit från början, men inte hade vi trott att det skulle vara TVÄRnit. Han får juh inge jobb alls
    synanceia skrev 2008-04-23 23:47:29 följande:
    Jag är student än så länge men när jag försöker leta sommarjobb så går det inte alls! Jag studerar ett naturvetenskapligt ämne och efter 2 år vid högskolan (1 år kvar) hoppades jag få jobb inom mitt ämne, men NEJ dom vill ha frdigutbildade, erfarna människor. Vad gör man då? Söker på jobb där man inte behöver utbildning (typ McDonald's) men där minsann vill dom ha en massa kassavana, vilket man självklart inte har för man har pluggat kemi i alla år! Grrr! Ibland undrar man ju hur det ska löna sig att plugga alls om man inte kan få jobb och därigenom arbetslivserfarenhet. Det värsta är att det första dom säger är att "vi brukar anställa studenter också!" Jaha?! Varför är det bara en massa gamlingar som är utexade -95 som anställs då? Otroligt dumt!
    Ja man undrar juh verkligen...Lycka till iaf
  • Iuby

min man vill också bli svetsare för det verkar ju vara sån brist på det. men det kanske inte är nån idé om man inte heter Svensson alltså?

• MrM

Nu vet jag inte alls vad man tittar på vid anställning av svetsare men personligen uppskattar jag att få se arbetsprover om jag är osäker på en rekryts kompetens. Kan de peka på något som de gjort tidigare och visa att det håller en hög kvalité så blir det lättare att ha överseende med den bristande erfarenheten.

Mvh

• MiaAnnette

Om han vet att han är bra på å svetsa måste han väl dra till med en vit lögn för att få jobbet.. Tyvärr ser det ju ut så här i sverige! Högutbildade har åxå svårt att få jobb..

Mamma till Alma Emelie! =)
  • Zebilah
    Iuby skrev 2008-04-23 23:57:59 följande:
    min man vill också bli svetsare för det verkar ju vara sån brist på det. men det kanske inte är nån idé om man inte heter Svensson alltså?
    Jo man har hört offta att det ska vara så lätt att få jobb inom det yrket men hoppsa hejsan va fel dem hade, heheh. Jo en arbetsgivare frågade till och med om han var s´vensk för det var mycket lättare att fixa med nå papper om han var svensk, han fick itne det jobbet heller.
  • Iuby
    Zebilah skrev 2008-04-24 00:10:51 följande:
    Jo man har hört offta att det ska vara så lätt att få jobb inom det yrket men hoppsa hejsan va fel dem hade, heheh. Jo en arbetsgivare frågade till och med om han var s´vensk för det var mycket lättare att fixa med nå papper om han var svensk, han fick itne det jobbet heller.
    va? FÅR de ens ta hänsyn till sånt??
  • Zebilah
    Iuby skrev 2008-04-24 00:11:37 följande:
    va? FÅR de ens ta hänsyn till sånt??
    Nej det får dem inte. Det kan jag inte tänka mig iaf.
Svar på tråden Arbetserfarenhet!