O aimeN N skrev 2008-04-24 00:17:42 följande:
Blev det inte ny lag på att hundar skall rastas minst var 6te timma?Hur gör man de på natten, inte så att jag e ute o ränner efter 24 eller innan 06.. För övrigt TS, en hund klarar sig lätt från 18-20.00 och så hela natten till 06. Men det kanske inte är jätte toppen, klarar du rasta han iaf på gården en sista gång inan du går o lägger dig säg runt 21-22 och så på morgonen vid 06 ca så ska det gå bra.
Den nya lagen säger att hunden ska rastas minst var 6:e timme dagtid (eller är det möjligen var 5:e??, tror var 6:e). Den gäller alltså inte natten. Precis som för oss människor går hundkroppens aktivitet ner på natten när hunden sover, och den behöver inte kissa lika ofta. Vi går ju själva och kissar oftare på dagen?
Jag går alltid ut med hundarna det sista jag gör innan jag går och lägger mig (ska ut nu snart

), och sen det första jag gör efter jag går upp på morgonen. Vanligtvis handlar det för mina hundar om absolut max 8 timmar, men det har hänt nån gång att det blivit 10 och de har då inte vaknat och velat gå ut. Tycker personligen kanske att 8 timmar till vardags är en lite rimlig gräns att utgå ifrån.
Men lagen reglerar som sagt bara dagen. Lycka till med det evetuella hundköpet, hundar är det bästa som finns

!