• Lukka

Hundägare - Hur många timmar under natten utan rastning?

Ni som har hund.. Vilken tid på kvällen rastar ni för sista gången inför natten och hur länge håller sig sedan hunden under natten och tidig morgon? Jag vill så gärna skaffa hund, men är ibland ensam med vår 3-åriga son och då kan jag inte rasta hunden särskilt sent eftersom sonen somnar vid 19.30-20 tiden. Så jag antar att vi inte kan ha hund p.g.a. det, eller??

• Svar på tråden Hundägare - Hur många timmar under natten utan rastning?
  • Sarah84

Alltså en vuxen frisk hund kan hålla sig nästan hur länge som hellst. Är de dåligt väder ute så kan endel hundar villja va inne typ hela dan.. Men de bästa e ju naturligtvis att rasta en hund. Bor du i hus så kanske du bara isf kan släppa ut hunden innan du lägger dig så den får kissa.. De hundar vi haft har ju hållt sig iaf en 10 timmar under natten. På dan rastas de ju mkt oftare..

• O aimeN N

Blev det inte ny lag på att hundar skall rastas minst var 6te timma?
    Hur gör man de på natten, inte så att jag e ute o ränner efter 24 eller innan 06..

För övrigt TS, en hund klarar sig lätt från 18-20.00 och så hela natten till 06. Men det kanske inte är jätte toppen, klarar du rasta han iaf på gården en sista gång inan du går o lägger dig säg runt 21-22 och så på morgonen vid 06 ca så ska det gå bra.

Mamma åt 3 barn och 4 änglar.
  • Gyllan

Hej. Vi rastar våran hund i regel runt 10-11 nån gång på kvällen. Eftersom jag pluggar och oftast e hemma på morgnarna så brukar vi ta långa sovmorgnar både hunden och jag, hon tycker inte alls om att gå upp på morgonen och sover gärna till minst 11 om hon får välja. Och når vi vaknat och gjort oss i ordning går vi ut, inga problem. sen om vi går upp tidigare går vi ju också ut tidigare. Men hon har aldrig väckt oss för att hon behöver gå ut¨på morgonen, utan hon sover gärna. Tycker inte alls om de dagar jag ska till skolan och hon behöver gå upp tidigt...

• firewalkwithme

O aimeN N skrev 2008-04-24 00:17:42 följande:

Blev det inte ny lag på att hundar skall rastas minst var 6te timma?Hur gör man de på natten, inte så att jag e ute o ränner efter 24 eller innan 06.. För övrigt TS, en hund klarar sig lätt från 18-20.00 och så hela natten till 06. Men det kanske inte är jätte toppen, klarar du rasta han iaf på gården en sista gång inan du går o lägger dig säg runt 21-22 och så på morgonen vid 06 ca så ska det gå bra.
    Den nya lagen säger att hunden ska rastas minst var 6:e timme dagtid (eller är det möjligen var 5:e??, tror var 6:e). Den gäller alltså inte natten. Precis som för oss människor går hundkroppens aktivitet ner på natten när hunden sover, och den behöver inte kissa lika ofta. Vi går ju själva och kissar oftare på dagen?

Jag går alltid ut med hundarna det sista jag gör innan jag går och lägger mig (ska ut nu snart ), och sen det första jag gör efter jag går upp på morgonen. Vanligtvis handlar det för mina hundar om absolut max 8 timmar, men det har hänt nån gång att det blivit 10 och de har då inte vaknat och velat gå ut. Tycker personligen kanske att 8 timmar till vardags är en lite rimlig gräns att utgå ifrån.

Men lagen reglerar som sagt bara dagen. Lycka till med det evetuella hundköpet, hundar är det bästa som finns !
  • O aimeN N
    firewalkwithme skrev 2008-04-24 00:29:25 följande:
    O aimeN N skrev 2008-04-24 00:17:42 följande: Den nya lagen säger att hunden ska rastas minst var 6:e timme dagtid (eller är det möjligen var 5:e??, tror var 6:e). Den gäller alltså inte natten. Precis som för oss människor går hundkroppens aktivitet ner på natten när hunden sover, och den behöver inte kissa lika ofta. Vi går ju själva och kissar oftare på dagen? Jag går alltid ut med hundarna det sista jag gör innan jag går och lägger mig (ska ut nu snart ), och sen det första jag gör efter jag går upp på morgonen. Vanligtvis handlar det för mina hundar om absolut max 8 timmar, men det har hänt nån gång att det blivit 10 och de har då inte vaknat och velat gå ut. Tycker personligen kanske att 8 timmar till vardags är en lite rimlig gräns att utgå ifrån. Men lagen reglerar som sagt bara dagen. Lycka till med det evetuella hundköpet, hundar är det bästa som finns !
    Oki, ja jag var inte så insatt i dom ännu, tack 

Vi brukar gå ut sista gången mellan 22-24 och så mellan 05-07 på morgonen igen.
    Men vid den tiden på morgonen e han nog släkt med mig för då får man dra upp han
    Mamma åt 3 barn och 4 änglar.
  • firewalkwithme

O aimeN N skrev 2008-04-24 00:45:42 följande:

Oki, ja jag var inte så insatt i dom ännu, tack  Vi brukar gå ut sista gången mellan 22-24 och så mellan 05-07 på morgonen igen.Men vid den tiden på morgonen e han nog släkt med mig för då får man dra upp han
    Haha, så är mina vovvar också! Inte så morgonpigga direkt .
  • lilla fiddeli

vi går ut med våra hundar vid ungefär tio, ibland senare. de mornar vi är tvungen att väcka dom vid sex för att de ska kissa innan vi ska o jobba får man först gå ut i hallen o sitta o fösöka väcka den ena hunden... sen gå o göra sej iordning o sist locka ut honom i trädgården.... han gillar verkligen inte att gå upp tidigt.... i trädgården får han morgon kissa sen springer han in o lägger sej i sängen igen.... tiken e lite lättare att få ut men även hon springer in o lägger sej för att sova så fort hon får chansen....

• Cuthalion

Med tanke på hur individuellt det är så skall du nog inte fundera på att skaffa en hund om den måste klara 10 timmar.

Min hund har någon gång tyckt det varit okay att låta matte ha sovmorgon, annars är det en snabbpromenad efter cirka 6-7 timmar och därefter kan han somna om.

• Sarah84
    Cuthalion skrev 2008-04-24 00:54:05 följande:
    Med tanke på hur individuellt det är så skall du nog inte fundera på att skaffa en hund om den måste klara 10 timmar.Min hund har någon gång tyckt det varit okay att låta matte ha sovmorgon, annars är det en snabbpromenad efter cirka 6-7 timmar och därefter kan han somna om.
    Alla hundar e ju olika precis som människor, vissa hundar e morgonpigga endel morgontrötta. vi har alltid haft tur & haft morgontrötta hundar. Men de har väl "lärt" sig sen valp att vi i detta hus gillar & dra oss pp morgonen. Dock har vi alltid bott i hus på landet & bara kunnar öppna dörren & släppa ut dom =)
    10 timmar nattetid bör en vuxen hund klara av, fast vanligast blir ju att man går ut oftare..
  • Davin

Hundar brukar klara sig bra. Min hund vägrar gå ut efter klockan 21.00. Han går och lägger sig sen är det omöjligt att väcka honom. Likaså på morgonen, fullständigt meningslöst att ens försöka väcka honom och gå ut med honom innan klockan 08.00. Hundar brukar vänja sig snabbt och alla hundar jag haft har sovit nätterna igenom.

Svar på tråden Hundägare - Hur många timmar under natten utan rastning?