• FavvoJonna

Jordvärme???

Hej!

Vi ska sätta in jordvärme i vårt hus o har fått ett kostnadsförslag på 120 000. Då ingår allt material o arbete Förutom slangen som redan är nergrävt sen tidigare. Är det ett bra pris!?!?

Huset är ca 230 kvm stort. Har värmepump o kamin nu men vill ha en "jämnare" o billigare värme..

Är det nån som vet?

• Svar på tråden Jordvärme???
  • Lisfadet

Bra och bra... men jag tror att det är vad det kostar helt enkelt. Har hört summan innan när det gäller jord & bergvärme.

• FavvoJonna

jaa...vi räknade ju runt 100 000 men ville ändå veta var det ligger av andra som gjort det. Har än så länge inte så mycket att jämföra med!

• Eofrysina

Jag har ett hus på nästan 400 m2
    Pumpen är på 15,5 kw (Thermia) och slangarna i backen är 750 meter.
    Slangarna plöjdes ner. Ett smidigt och bra sätt som inte förstörde och vände upp jorden. (vi har bara ett tunt lager matjord och därefter moränsand-jord.

Pumpen (som inte är den billigaste sorten, slangar, arbetskostnad och en tilläggsförsäkring så kom kostnaden upp i 129000kr. Det var inte det billigaste anbudet vi fick, men det var det företaget som vi litade mest på. De som räknade på billigare kostnader snålade in på slanglängd och storlek på pump. Efter rådgivning valde vi detta som kändes säkrast. Vi är jättenöjda! Systemet har varit igång i 4 år nu.

• FavvoJonna

hm...då känns ju vårt pris lite sådär.. Vårat hus är mindre och vi ska "bara" ha en pump på 10 kw plus att det redan finns slang nergrävd på 600 m. Själva arb. kostnaden skulle bli ca 10 000 (ca 4 dagar)

hmmm....

• Eofrysina

Jo, men det beor ju på var i landet du bor också. bor du i närheten av en t.ex. göteborg eller Stockholm går priset oftast upp en del. folk där är helt enkelt beredda att betala mer för samma jobb antar jag.

Priser på det mesta inom byggnation har gått upp sedan vi började vårt projekt. Så att det som var 100000kr för 4 år sedan kanske gott och väl blir 120000 idag. Jag vet folk med betydligt mindre hus än mitt som betalat mer än vi har gjort. Fast en del har gett mindre också. Våra grannar som väl int behövde mer än 7kw pump och betydligt mindre slang, de betalade nog allt som allt 70000kr.

• FavvoJonna

ja.. vi bor utanför örebro. Vad jag förstår så är det inget överpris iaf, o det är väl huvudsaken.. ;) och vi hoppas kunna spara 20-25 000 om året på jordvärme så det är väl relativt snabbt intjänat iaf..

• Eofrysina

Ja, man sparar en hel del om man har ett stort hus. Vi hade en halvfull oljetank när vi monterade in jordvärmen, så vi har behållit olja som tillskottsvärme. Installatören beräknade att vi skulle förbruka ca 0.4 kubik om året av den oljan, men jordvärmen täcker mycket mer, så vi har använt mycket mindre än så. Jordvärmen täcker ner till fler minusgrader än de uppgav att den skulle göra. Eftersom det knappt blivit några vintrar så täcker den ju i princip hela året.

Svar på tråden Jordvärme???