• SaTh

Huggorm + katt = ?

Jag har hört att Katter är rädda för huggormag ? stämmer det ?
    Min kisse ( på 8 månader ) Släpade in en stoor ödla för 2 dagar sen. men sedan övergav mig så jag fick stå å ha panik själv ( dumma katt )

Vad är dom första teckena på att en katt har blivit huggormsbiten ?
    ( en hund har man juh offtast under uppsyn , eller liggandes på tomten så du ser man juh säker ormen, men katter som springer i skogen ? och är borta ett par timmar ? )

• Svar på tråden Huggorm + katt = ?
  • viseversa

ja om katten blivigt biten i ett ben så svullnar det upp väldigt mycket och gör ont.

• SaTh
    viseversa skrev 2008-04-24 09:20:41 följande:
    ja om katten blivigt biten i ett ben så svullnar det upp väldigt mycket och gör ont.
    okej, Har man nån "deadline" som man ska vara hos veterinären ?  
  • viseversa

jag har för mig att huggorm inte är dödligt för större djur som tex katt eller hund då den igentligen inte är såå giftig.men det är klaret att man måste till veterinären snarast för dom kan ju dö om man har otur.Och så gör det ju väldigt ont på katten också!

SaTh skrev 2008-04-24 09:22:26 följande:
    okej, Har man nån "deadline" som man ska vara hos veterinären ?  
  • Lotlas

Min mormor bodde långt från veterinären och hade inte bil, så hon ringde till en när hennes hund blev biten. (Det här är minst 35 år sedan!) Hon fick då rådet att ge hunden kaffehalva, d.v.s. kaffe med brännvin i. Det skulle lindra smärtan (brännvinet) och pigga upp (koffein).

• Groggy

inte för att det här är svaret på din fråga, men om en katt blir illa skadad av något slag brukar dom dra sig undan, det brukar jag vara orolig för på somrarna när mina är ute i flera dagar utan att man har sett dom. så nå ormbett har jag aldrig varit med om under mina 25 år som jag har haft katt... (bor på landet)

• SaTh
    Groggy skrev 2008-04-24 09:27:41 följande:
    inte för att det här är svaret på din fråga, men om en katt blir illa skadad av något slag brukar dom dra sig undan, det brukar jag vara orolig för på somrarna när mina är ute i flera dagar utan att man har sett dom. så nå ormbett har jag aldrig varit med om under mina 25 år som jag har haft katt... (bor på landet)
    okej, Det låter lite lugnande iaf , att du inte har varit med om ett ormbett på så länge.
    Min Kisse fis kom juh in med en ödla ( :-O ) för 2 dagar sen, å dom är juh lite lika ormar ( lite iaf ) men förhoppningsvis ser han juh skillnad på en orm och en ödla haha.
  • Anne N
    SaTh skrev 2008-04-24 09:19:19 följande:
    Jag har hört att Katter är rädda för huggormag ? stämmer det ?Min kisse ( på 8 månader ) Släpade in en stoor ödla för 2 dagar sen. men sedan övergav mig så jag fick stå å ha panik själv ( dumma katt )Vad är dom första teckena på att en katt har blivit huggormsbiten ?( en hund har man juh offtast under uppsyn , eller liggandes på tomten så du ser man juh säker ormen, men katter som springer i skogen ? och är borta ett par timmar ? )
    tecken på ormbett kan vara nad vid bettet, sår som ser ut som ormbett, djuret blir slö, mm

Huggormsbett är nog inte direkt dödligt för katter/hundar men man bör ändå uppsöka veterinär direkt det upptäcks eftersom ormgiftet kan skada lever och njurar bla
Svar på tråden Huggorm + katt = ?