• Casper2004

Får man havandeskapspenning 7 dagar i veckan?även helger?

stämmer det?

Casper 4 år och bebis i magen bf 080615
  • Svar på tråden Får man havandeskapspenning 7 dagar i veckan?även helger?
  • tdj

hej ja det stämmer att man får havandeskapspenning alla dagar i veckan. Havandeskapspenningen är baserad på sjukpenningen. och du kan få havandeskapspenningen fram till elva dagar innan beräknad bf dag.

• DreamCatcher

Njae, skulle tro att det är som med sjukpenning, fem dar i veckan. Även om man tidigare jobbar tex kvällar och helger.

• DreamCatcher

tdj verkar mer insatt än mig! ;P Tkr det verkar skumt iaf, bättre att kolla med FK

• Mälaröbo

Om jag inte minns fel så är hp:n beräknad som fp:n och inte som sjukpenningen.
    En lägre dagpenning, men utbetalas i 7 dgr istället.

• Casper2004

det är så här att jag är beviljad hp from 16 april...och får imorrn pengar from 16 april till 20 april och den 19 är en lördag och 20 är en söndag!

• thes84

Havandeskapspenning kan betalas ut för varje dag som du inte får arbeta, utom för de sista tio dagarna före beräknad förlossning. Hur många dagar du får beror på hur många dagar du skulle ha arbetat den veckan.

• tdj

Jag hade havandeskapspenning och jag fick betalt för hela månaden alltså fk räknar från den 20:de varje månad till den 21 månaden efter sen får man betalt den 25-27 i månaden och dom räknade alla dagar för du är ju hemma alla dagar och du kan inte jobba.

• Casper2004
    thes84 skrev 2008-04-24 09:41:18 följande:
    Havandeskapspenning kan betalas ut för varje dag som du inte får arbeta, utom för de sista tio dagarna före beräknad förlossning. Hur många dagar du får beror på hur många dagar du skulle ha arbetat den veckan.
    ok...jag har inte lämnat in nå schema till fk så dom som vet inte hur jag skulle ha jobbat i veckorna!
  • Casper2004
    tdj skrev 2008-04-24 09:41:54 följande:
    Jag hade havandeskapspenning och jag fick betalt för hela månaden alltså fk räknar från den 20:de varje månad till den 21 månaden efter sen får man betalt den 25-27 i månaden och dom räknade alla dagar för du är ju hemma alla dagar och du kan inte jobba.
    ok men det låter bra!
  • ACD

Vad får man då för ersättning de sista 10-11 dagarna innan bf?

• Casper2004
    ACD skrev 2008-04-24 09:46:04 följande:
    Vad får man då för ersättning de sista 10-11 dagarna innan bf?
    ingenting..antingen får man ta ut föräldrapenning eller semester om man har dagar!eller så får man vara utan ersättning!
  • thes84

oj jag tror jag blandar ihop det med ifall man har fått förbud för att arbeta, det finns vissa jobb där man inte får arbeta där det finns stor risk för den gravida, där får man endast för de dagar man skulle ha arbetat. Strunta i mitt inlägg jag tror att jag gjorde det bara kronligt jag tror Casper2004 vet bättre..

• thes84

det står ju ganska bra på försäkringskassans hemsida...

• Sagalina

Jag jobbar som Personlig assistent och ska få HP från 14 Maj. Betyder det då att jag kommer få utbetalningar för dom dagar jag annars i vanliga fall skulle ha jobbat??? som står på schemat elr kommer jag få ut för alla dagar i veckan?? hängde inte riktigt med vad ni alla skrev in..hehe..:0)

Svar på tråden Får man havandeskapspenning 7 dagar i veckan?även helger?