• Daimis

Upplands-väsby, dagis??

Nån som har koll på ungefär hur lång tid det kan ta innan man får en dagisplats i upplands-väsby?
    Vet att i enköping har de platsgaranti på 3 mån...
    Kanske finns nåt liknande här? Letade på deras hemsida men lyckades inte komm fram till nåt...

• Svar på tråden Upplands-väsby, dagis??
  • realcha

De går efter garantin 3 mån. Men det kan bli så att du blir erbjuden ett annat dagis än du hade tänkt dig. Vad jag har hört så är det ingen som har fått vänta längre iaf.

• Daimis

Åh, tack för svar. Vad lättad jag blir Nej...man kanske inte får exakt det man vill ha...men det är ju bättre än inget.

• realcha

Ja det är det. Alla står i samma kö även om man söker kommunalt eller privat. Du kanske har hört att många daghem o dagmammor har privatiserat sig. Men det verkar iaf inte som att det märks någon skillnad på de som blivit privata.

• Daimis

Jag kollade lite på hemsidan och den verkar finnas väääldigt många "privata" dagis. Dessa "ett tu tre"-dagis. Just dit vi troligen ska flytta var det mest såna... Men de ska väl va bra de oxå Dagmamma vill jag nog helst inte ha iaf...tror jag
    Bra att man står i en o samma kö! Underlättar ju lite.

• marie1973

Vi har dagmamma och är helnöjda. Hoppas det inte gör något att jag inflikar det.

• Daimis
    marie1973 skrev 2008-04-25 22:10:04 följande:
    Vi har dagmamma och är helnöjda. Hoppas det inte gör något att jag inflikar det.
    Absolut inte Hur funkar d m dagmamma egentligen?
    Jag hakar hela tiden upp mig på det här OM hon blir sjuk, då ska nån annan ta över, kanske blir dubbla grupper o så
    Och att de bara har en person att gå till...
  • marie1973

Vår dotter har bara 15 timmar nu när hon blivit storasyster men innan gick hon 5 dagar i veckan.
    I vårt område har vi tre dagmammor som samarbetar. De träffar varann ofta i deras gemensamma lokal eller i någon lekpark.
    Barnen känner alla andras dagmammors barn och de andra dagmammorna. Vi hade vår dotter en dag i veckan hos vice dagmamman då ordinarie var ledig.
    Vi trivs superbra med alla dagmammorna, det är ju viktigt att man har personkemi.
    Man får en kontinuerlig kontakt och det är samma person som följer vårt barn.
    Hon får vara med barn i olika åldrar inte bara på "småbarns" avd. Hon behöver inte vara på ett dagis med fröknar som kommer och går eller på avd med stora barngrupper.

Denna form passar oss.

• Daimis

Låter som det dagis vi har idag nästan
    Litet dagis m 22 barn fr 2-6 år. 5 fröknar. 2 på varje avd o en som går mellan men de träffar alla ändå, då de har en del aktiviteter ihop. Så stora o små blandas en del. Helt super
    Hur många barn har er dagmamma? vad är vanligt ungefär?
    För stort dagis är ju inte heller bra...speciellt inte för min lilla som är blyg o försiktig av sig...

• marie1973
    Daimis skrev 2008-04-26 00:03:44 följande:
    Låter som det dagis vi har idag nästan Litet dagis m 22 barn fr 2-6 år. 5 fröknar. 2 på varje avd o en som går mellan men de träffar alla ändå, då de har en del aktiviteter ihop. Så stora o små blandas en del. Helt super Hur många barn har er dagmamma? vad är vanligt ungefär?För stort dagis är ju inte heller bra...speciellt inte för min lilla som är blyg o försiktig av sig...
    Vår dagmamma har 6 barn varav Rebecca som är 15 h barn. De andra två dagmammorna har 7 vardera. Vår dagmamma har 4 st som är under 2,5 år därav mindre antal barn antar jag. Vår dotter känner sig trygg även med den dagmamman som egentligen inte har hand om henne men eftersom de umgås så mycket med varann så kan även hon få ta hand om vår dotter. Rebecca blir sedd, får stimulans och får umgås med barn i olika åldrar i mindre barngrupper.. Det är det som är positivt med dagmamma, förutsatt att man som mamma har rätt personkemi med dagmammorna.
  • Daimis

Ja, personkemin är nog väldigt viktigt
    Jag kanske får ändra min inställning till dagmamma
    Det är ju iaf mkt bättre m liten grupp är stora!

• marie1973

Lycka till med ditt val.
    Kan säga att jag har arbetat på en mindre kommunal förskola här i väsby och även om jag hade bra arbetskamrater och skulle kunna anförtro Rebecca i deras dagliga omsorg för henne så var det ingen tvekan om att vi skulle prova dagmamma när vi förstod vem Rebecca var, hon är inget dagisbarn och även på den lilla förskolan är det ruljans med personal.

• Daimis

Tack
    Låter inte bra om det byts personal hela tiden... Det skulle inte min tjej palla...hon har jättesvårt för en del nya...
    tur hon blir äldre iaf...så hon förstår mera.

• Daimis

Försten...en sista innan jag går o sussar Vad kostar en dagmamma?

• marie1973
    Daimis skrev 2008-04-26 00:55:02 följande:
    Försten...en sista innan jag går o sussar Vad kostar en dagmamma?
    Det är vanlig taxa, kostar samma som på dagis.
  • realcha

Jag kan berätta hur mina dagmammor har det.
    Först så känner barnen alla dagmammor bra. De träffas ute nästan varje dag. De andra barnen känner de också jättebra. Nästan som ett dagis fast på olika platser. Sen har dem 6 ordinarie barn och 2 vikariebarn. Så när någon är ledig el sjuk så går dennes barn till sin vikarie så det blir inte fler än 8 barn i en grupp.
    Om det dyker upp nåt större så löser dem det med att vara på deras "dagis" och hjälper varandra. Jag rekomenderar dagmamma men säger inte att dagis är dåligt, har erfarenhet av det med.

• anna7901

Jag rekommenderar spargrisen min svägerskas barn gick där jag var med på inskolningen. Jag gillar deras tänk de ser barnen som små genier och vill utveckla deras kreativa hjärnor och få de att se möjligheter.

men väntetiden ligger på ca 3 mån i Upplands-Väsby men man kan ha tur att få börja tidigare så sök på.

Svar på tråden Upplands-väsby, dagis??