• kaffemamma

    Något negativt om Lövås metoden?

    Hej alla,
    sonens utredning för störning inom autism-spektrat närmar sig ett slut. Om två veckor får vi resultatet. Själv försöker jag läsa på så gott det går om olika behandlingar & förhållningssätt. I de flesta riktigt lyckade framgångssagor om autism så verkar Lövås-metoden eller intensiv beteende terapi ha använts. Är det någon som har något negativt att säga om den? Jag vet att de på 60-talet förordade bestraffningingar, men det är för länge sen borttaget. I nuläget framstår intensiv beteendeterapi som det enda vettiga alternativet som har bevisad effekt - men det kanske bara är framgångssagorna som syns? Jag skulle gärna höra om det är någon som har egna erfarenheter - bra eller dåliga. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Något negativt om Lövås metoden?
  • Mia med 4 pojkar

    HEjsan! Vi har arbetat enligt lövåsmetoden i drygt 2 år och jag kan inte annat än jubla över metoden.
    Vår son har gått från att tillbringa dagarna antingen vandrande runt runt kring ett bord eller skrikandes då han petade sig i ögonen och halsen till att vara en social liten herre som mna kan diskutera med, ha i knät och som vill leka med kompisar och visst tusan kan han få utbrott fortfarande men dom varar i 10-20 minuter istället för 2-3 timmar.
    Det kan vara svårt för folk i omgivningen att förstå metoden då den ibland kan verka elak ( man ignorerar barnet under utbrotten, något som gör att det har ringt folk hem till mig och sagt att det är ett fruktanssvärt dagis han går på eftersom dom låter honom ligga och skrika och låtsas inte om honom :)
    JAg skulle kalla det en livsstil för den är så intensiv och så genomgående så man släpper den inte på hela dygnet. Numera tänker vi inte på att vi arbetar efter den utan det är vår vardag och det är inte förrän man umgås med familjer utan problematiken som man tänker på att man gör annorlunda :) Fråga gärna om du undrar något:D
    KRam

  • kaffemamma
    Svar på #1
    Tack! Ja, jag har bara hört positivt om metoden. Nu är det bara lite över en vecka kvar tills min pojke eventuellt får en diagnos. Har fortfarande en liten förhoppning om att han ska vara "normal" men om det blir diagnos i autismspektrumet så känns det som ända alternativet. Har ni fått det betalt eller betalar ni privat? Jag funderar på om det komemr bli svårt att få tillgång till behandlingen.
  • Mia med 4 pojkar
    Svar på #2
    Vi och även hans resurs på dagis har fått utbildning via hab.Där har vi fått allt material och rådgivning. Vi träffas inte så ofta längre men till en början hade vi träffar då vi gick igenom framsteg men även tappade kunskaper. Det man ska komma ihåg är att även om det ger otroliga förbättringar så måste man fortsätta jobba med det för annars släpper han kunskaperna igen. Något som skol och dagispersonal kan ha lite svårt att förstå ibland. Hoppas att ni får den hjälp som ni behöver oavsett diagnos eller ej.
  • kaffemamma
    Svar på #3
    Vad skönt att höra att ni fått det utan att behöva bråka som det låter. Jag har varit lite rädd för att det ska bli krångligt att få den hjälp man själv tror är bäst. Men som sagt - jag föregriper utvecklingen lite, får väl vänta och se vad de säger på BUP och vad de föreslår. Har ni även gjort några kostförändringar? Jag ger omega 3 men inte något annat. Det finns ju massor att läsa om kostråd för autism, men än har jag inte orkat ta ställning till det. Jag läser just nu Barnet i glaskulan av Birgitta Rubin, många forskningsrapporter och annat intressant som jag kommer kolla upp mer lite längre fram. Tack för dina svar!
  • Mia med 4 pojkar

    Vi har inte gjort några kostförändringar, har läst lite om det men det är inget som jag kännt som aktuellt. Jag är glad om han får i sig mat överhuvudtaget :) Berätta gärna hur det går och vad bup säger, men tro mig även om ni skulle få en diagnos så är livet inte alls eländigt :D

  • jvh

    En gammal tråd ser jag och ser även i din profil att det verkar som att du kanske inte valde att utgå ifrån Lövåsmetoden trots allt? Varför i så fall och hur upplever du ditt barns utveckling med den metoden som ni valde att jobba med? 

  • jvh

    Hur/via vem fick ni hjälp att påbörja Lövåsmetoden? Privat eller via kommunen?

Svar på tråden Något negativt om Lövås metoden?