• Anonym

Hur länge väntade mi med sex efter abort?+några frågor

Hej
    Jag gjorde kirurgiskt abort och blödde väldigt lite bara någon timme efter aborten.Sedan dess kommer det bara lite ljusbruna flytningar när jag torkar mig.

Så jag undrar lite om hur mycket och hur länge hade ni avslag efteråt?
    När hade ni sex?
    Hur länge hade ni kvar "gravid" hormoner?

• Svar på tråden Hur länge väntade mi med sex efter abort?+några frågor
  • Anonym

Väntade med samlag nån veckak, men hade oralt och analt direkt.

• Anonym

Det tog lång tid för mig innan jag kunade ha sex efter min abort. fick en hemsk inflamation och kunde inte resa mig ur sängen. fick lov att ha nån med mig för att kunna gå på toa.
    Så mitt råd är att vara försiktig. så länge det kommer minsta lilla blod tycker nog inte jag du ska ha sex.
    Efter en abort har man ingen lust att bli sängliggande.

• Anonym

väntade tills jag blött färdigt...

• Anonym

Hej
    Idag är exakt en vecka sedan jag gjorde abort och jag blöder inte som sagt utan det är bara lite bruna flytningar.
    Jag blödde lite på abortdagen och inget mer.
    Jag avvaktar med sex någon dag till och ser eller kanske väntar jag till efterkontrollen som jag har nästa måndag.
    Jag har dock stor sexlust och känner att det skulle kännas ok.

Sen undrar jag om graviditets hormoner,hur länge hade ni kvar de?
    Min illamående har slutat direkt men ömma bröst och trötthet har jag kvar.Sen så humören är upp och ner väldigt mycket också.

• Anonym

Jag gjorde abort för 10 dagar sen och blöder fortfarande massor så jag väntar med sex tills det slutat, hur långt hade du gått när du blödde så lite? Jag var väldigt tidig. Men satte samtidigt in pstav också så det kanske påverkar så jag blöder mer eller längre :P
    Mitt illamående slutade direkt men ömma bröst än och väldiga humörsvängningar fortf. Positiva gravtester än (vet inte varför jag tagit dem men.. eh kanske för att ja fortfarande känner mig lite gravid..)

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-28 11:44:06 följande:
    Jag gjorde abort för 10 dagar sen och blöder fortfarande massor så jag väntar med sex tills det slutat, hur långt hade du gått när du blödde så lite? Jag var väldigt tidig. Men satte samtidigt in pstav också så det kanske påverkar så jag blöder mer eller längre :PMitt illamående slutade direkt men ömma bröst än och väldiga humörsvängningar fortf. Positiva gravtester än (vet inte varför jag tagit dem men.. eh kanske för att ja fortfarande känner mig lite gravid..)
    Hej
    Jag gjorde kirurgiskt abort och var i veckan 7.Hörde att man blöder mer vid medicinskt men det behöver inte vara så heller.
    Tror att det är väldigt individuellt.
    Har du gjort medicinskt eller kirurgiskt?

Jag mår som du också,har inte tagit några tester och tänker inte göra det(fast man är nyfiken ibland vad det skulle visa:)men jag ska på efterkontroll nästa måndag och får fråga mer då.
    Sen så kommer de titta på ultraljud säkert och kanske man får göra graviditetstest där också.Får se.

När har du återbesök?
  • Anonym

Är det farligt att ha sex efter en abort? Jag hade sex igår och blöder fortfarande. Var 4 dagar sen aborten. men ja orkade inte hålla mig igår. finns det nått som kan hända?

• cloudberry79

Man SKA vänta tills det slutat blöda HELT vilket ni bör ha fått information om när ni gjorde aborten. I livmodern är ett sår som kan bli infekterat om man har samlag innan blödningen slutat, och livmodersinflammation är INTE att leka med, det kan bli ett allvarligt tillstånd!

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Anonym

Okej, men vi använde kondom och då kan det väl inte göra nått`?

• Anonym

Det var jag som skrev det andra inlägget som hade fått en inflamation.
    Jag hade som sagt inte sex under blödningarna med hade en extrem otur och fick inflamation där nere iaf, jag vart sängliggandes i två veckor och fick åka in till akuten, dom vill att jag skulle stanna men var så extremt sjukhusrädd att jag vägrade men fick komma på många besök för att dom skulle hålla koll på mig.
    Även om ni kör med kondom kan det komma in bakterier.
    Är det verkligen så svårt att bara vänta tills ni slutat blöda?
    Varför inte ta det säkra före det osäkra?!
    Det är ju för er egen skull.
    Jag är med barn nu och fick inga bestående men (hade tur på den punkten iaf) tur i oturen.
    Men det är det värsta jag vart med om i hela mitt liv! Så för er egen skull, vänta, ni kan ha otur!

och påsvar om när gravidsymtomen slutade, så fick jag aldrig riktigt några, mina bröst svulna upp lite men det var det enda jag märkte något av då, men den lilla svulnaden försvan väl nån gång när jag var sängliggande.

• Anonym

Jag fick info att man ska vänta med samlag i tre veckor helst,men åtminstone tills man har slutat blöda.Och om man ändå har samlag tidigare så MÅSTE man använda kondom pga. infektion risken.Men som ovan anonym skriver så kan man ha otur helt enkellt och få infektion i alla fall.Men man ska ta hand om sig själv såklart.

Det som jag förståg inte riktigt var att,när jag fick tid för efterkontroll så har de sagt att då ska allt vara läkt,men då blir det egentligen bara två veckor efter aborten?Då ska jag,enligt läkaren,vänta en vecka ytteligare fast allt är ok??Men jag frågar om det när jag träffar de,sex är inte så viktigt att jag måste ha det nu till vilken pris som helst...men jag är mest nyfiken.

Jag har aldrig sex när jag blöder,inte ens vid mens,eftersom jag tycker inte att det är skönt alls.
    Mina abortflytningar kallar inte jag för blödning eftersom det är bara lite ljusbrunt.Ingen blod alltså,inte ens rosa flytningar utan enbart ljusbrunt och klarar mig helt utmärkt med troskydd endast.Tack och lov:)

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-28 17:05:13 följande:
    Okej, men vi använde kondom och då kan det väl inte göra nått`?
    Det är bra att ni använde kondom i alla fall,sen vet man aldrig vad som händer.Jag tror att du behöver inte vara orolig om det görde inte ont,du hade lust och allt kändes bra.
    Jag,personligen, skulle som sagt inte ha samlag så länge jag blöder,oavsett om det är bara mens eller avslag.

Men jag läste här på forumet om en tjej och att samlag hjälpte henne med det psykiska efter aborten.Så vem vet,det kanske gör nytta tom. för vissa.
    Men jag är ingen läkare:)

Lycka till och hoppas det går bra för dig och du läker fint:)
Svar på tråden Hur länge väntade mi med sex efter abort?+några frågor