• två lingon och ett blåbär

Ljus och ljudkänslig

Vår dotter är känslig för ljus och får lätt ont i huvudet om det är för starkt.
    När det gäller ljud säger hon att hon mår dåligt. Hon får inte ont i huvud eller öron men mår dåligt och kan inte förklara det bättre än så.
    Någon här som har erfarenheter eller kunskap om detta?

• Svar på tråden Ljus och ljudkänslig
  • pcalma

Min lilla flicka, 4 år, är extremt ljuskänslig. Skiner solen så måste vi rulle ner persiennerna. Hon kan inte heller ligga på skötbordet med taklampan tänd, fastän det är ett svagt sken, med frostat glas..
    Ljudkänslig är hon med, fast inte alls så utmärkande. Hon ogillar ljud som från flygplan, eller annat "surrande" dånande ljud liksom..

• nutra

Ljus vet jag inget om men jag kan tipsa om det där med ljud. Vi gör ljudgymnastik som är skräddarsytt för min sons hörselkurva. Man har då hörlurar på sig med den skivan och lyssnar 10 min per kväll så den 5/5 får vi veta om det hjälpt men vi märker redan skillnad efter 6 v då han kan koncentrera sig bättre och inte bara stänger av i klassrummet där ham mått otroligt dåligt pga av detta. Vi sökte privat via sensonordica och det kostar 1600 kr.

• två lingon och ett blåbär

Tack för era svar!

nutra skrev 2008-04-24 15:54:21 följande:
    Ljus vet jag inget om men jag kan tipsa om det där med ljud. Vi gör ljudgymnastik som är skräddarsytt för min sons hörselkurva. Man har då hörlurar på sig med den skivan och lyssnar 10 min per kväll så den 5/5 får vi veta om det hjälpt men vi märker redan skillnad efter 6 v då han kan koncentrera sig bättre och inte bara stänger av i klassrummet där ham mått otroligt dåligt pga av detta. Vi sökte privat via sensonordica och det kostar 1600 kr.
    [/citat]

Låter intressant. Berätta gärna hur det gått efter 5/5.
    Vår dotter som går i förskoleklass har arbetspass, men kan inte sitta i klassrummet när alla är där så hon får gå ut och sitta i ett litet grupprum och ta med sig en kompis.
    pcalma skrev 2008-04-24 13:18:19 följande:
    [citat]
    Min lilla flicka, 4 år, är extremt ljuskänslig. Skiner solen så måste vi rulle ner persiennerna. Hon kan inte heller ligga på skötbordet med taklampan tänd, fastän det är ett svagt sken, med frostat glas..Ljudkänslig är hon med, fast inte alls så utmärkande. Hon ogillar ljud som från flygplan, eller annat "surrande" dånande ljud liksom..
    Min dotter är kännsligare för ljud än ljus, men nu när solen skiner ute vill hon gärna ha solglasögon.
  • ludenben

min son är ljud och ljuskänslig med...

• nutra

Hej! Det hade gått kanon bra vilket jag misstänkte eftersom det märktes så väl och även hans fröken sa på föräldramötet att det är en ny kille. Vi ska fortsätta 8 v till på dom högre ljuden sen trodde hon att han var klar. Så glad att jag vågade testa det här utan förutfattade meningar.

• Mamma S

Hur gammal är hon? Har hon något funktionshinder (eftersom du ställer frågan i detta forumet)?

Min fyraåriga dotter är också känslig för ljud och ljus. Har ofta solglasögon på sej när vi går ut, det har hon haft ända sedan hon var bebis. Hon tycker det är väldigt obehagligt med höga eller plötsliga ljud, det har också hängt med ända sedan bebistiden.

Svar på tråden Ljus och ljudkänslig