Tejpa öron samt...?

1.Du som av en eller annan anleding tejpat öronen på din hund,arför gör du det? För hundens skulle el din skull?
2.Har din hund kuperad svans?
Kupering är ju gudskelov förbjudet i Sverige
Eftersom vi hade tänkt ställa ut vår schäfter så var öronen tvungna att vara stående. När det ena örat inte ställde sig, så tejpade vi upp det med två tändstickor i en vecka. Sen stod det. Eller missförstod jag din fråga?
1. Jag tejpade min hunds öron i en vecka här, ska tejpa snart igen men det blev två små pytte skavsår så det ska läka först tänkte jag.
Anledningen till att jag tejpade hennes öron är att dom ska hamna rätt, det ena örat lägger sig frammåt vilket domarna klagar på och ja det är ju snyggast om öronen ser likadana ut och enligt rasstandarden ska dom ligga bakåt (fast jag tycker framåt är snyggast haha). Så anledningen är för min skull, min hund verkade inte bry sig men hon bryr sig nog inte om hur hennes öron ser ut
2. Nej, inget kuperat alls, jag tycker inte om kuperingsprocessen, MEN jag tycker det är jäkligt snyggt. Men eftersom det inte är en naturlig grej så tycker jag mer om hunden som den föds ärligt talat
Japp, för min skull. Eller för domarns skull också kanske man kan säga eftersom jag tejpar dom bakåt fast jag tycker frammåt är finare :-P Inte för hundens skull hur som helst
Intelligenti pauca skrev 2008-04-24 12:51:06 följande:
1. För att få en rättvis bedömning på utställning och då är det självklart inte för hundens skull eftersom han skiter fullständigt i hur öronen ser ut. Fast just nu är han bara glad och mallig åt sin tejp, han fick höra att han var så fin när vi tejpade att han tror att han är u-tjusig med den. Knasboll!
2. Nej. För det första har han knappt nån och för det andra skulle jag aldrig orsaka honom smärta eller obehag som man inte kan göra ogjort.
har tejpat ena örat på lilltjen då de viker sig helgalet, (har inte hjälpt att massera)
varför? ger ett snyggare och korrektare uttryck och hon lider inte av det
Jag har aldrig behövt tejpa öronen på någon av mina hundar- eller deras avkommor.
En valp i en väninnas kull fick däremot tejpa ner öronen då de stod rätt upp. Schnauzer ska ju ha hängande öron
Kupera- skulle jag aldrig få för mig att göra. Inte bara därför att det är förbjudet i Sverige utan därför att jag anser att hunden behöver sin svans för att kunna använda sig av hela signalsystemet.
Schnazertyperna hade ju förr i tiden både kuperade öron och svans.