• Jennyli

Hosta vid graviditet

Hej!

Är det någon mer än jag som har en hemsk hosta?! Jag hostar hur mycket som helst, speciellt morgnar, kvällar och nätter. Varit hos läkare som sade att jag ska ta Coccilana Etifyn, en hostmedicin med alkohol och morfin i... Jag frågade min barnmorska om det är okej att ta den och hon sade ja. Men det känns inte bra att ta den... så jag har inte gjort det.

Jag hostar så det gör jätteont i magen och i natt högg det till i livmodern på högra sidan.

Är det farligt att hosta såhär mycket när man är gravid? Tror ni att barnen kan ta skada av det? Det har varit såhär nu i ett par veckor. Kanske är det lite bättre men långt ifrån bra.

Kram till er alla!

Jenny, gravid med tvillingar i vecka 12.

• Svar på tråden Hosta vid graviditet
  • Vädtkustmamma

Den hostmedicinen är kategori A, dvs helt ofarlig för barnen.

Du har förmodligen en luftrörsinfektion och behöver även antibiotika.

Jag lät min infektion gå lite för länge innan jag fick hostmedicinen så jag hann hosta sönder ett muskelfäste i ryggen. Det gjorde svinont och tog flertalet veckor innan det läkte ihop.

• Symamman

Jag har också hosta men inte så mycket...än.
    Är gravid i v.25
    Jag har för mig att det brukade hugga i magen på mig när jag nös i v.12, 13 osv men att det är att det drar till i ligamenten.
    Jag skulle dra mig för att ära mediciner dock.
    Det är klart..man får väga för o nackdelar om det är mkt hosta o så men finns det inget mildare eller t ex vattenånga med ingefära, kanel mm i och kanske te med det i eller örter i. Eucalyptus halstabletter mm.
    Hoppas det släpper
    lycka till

• sheeba

Ta hostmedicinen det är ingen fara. Hade hemsk hosta med mitt första och fick antibiotika( förebygga bihållsinflammation) plus hostmedicinen.
    Läkarna kollar noga villka som är bra för gravida.

Andra gången fick ja bihålsinflammation så en pecelinkur till med morfin mm han var frisk också Eller inget som berodde på det iallfall.

• ananda74

Jag har också hostat i typ 2 månader efter att ha varit rejält förkyld med hosta. det är precis som om det aldrig går över, lite småhostande och harklande hela tiden. när jag hostar mycket tycker jag också det drar/ömmar lite i magen, men det är mest som om man har träningsvärk sen. jag tror att man "tränar" bukmusklerna väldigt mycket nä r man hostar hela tiden.

• Ellenor

Hostan utgör ingen fara för bebisarna.
    Jag har själv en förbaskad hosta. MITT största problem är att jag efter en hel dags hostande "läcker" lite urin. Mindre trevligt ;)

• Symamman

netdoktor.se stod det en del om hosta o vilka mediciner som helst rekommenderas.

• Niwa78

Tror inte barnen skadas av hostan,men det är inte särskilt lätt att ha en jobbig hosta OCH vara gravid heller.

Hade en jätte jobbig hosta i mitten av graviditeten och fick då Coccilana Etifyn, den hjälpte jätte fort(nåra dagar) trots att jag tog mindre än ordinerat och slutade så fort det blev bättre.
    Men måste säga att jag drog ut på det in i det sista innan jag började

• mistryrose

Jag hade mycket hosta i mitten av graviditeten och hade redan innan ganska mycket sammandragningar. Därför gjorde jag bedömningen att det kändes bättre att ta hostmedicinen eftersom jag fick mycket sammandragningar vid hostattacker.

Svar på tråden Hosta vid graviditet