• Anonym (fundersam)

Luktar fostervatten?(äckligt?)

Har sedan i går varit nästan konstant fuktig i trosorna, men i dag började det lukta nästan som om jag haft en gammal binda på mig.Blä med andra ord.
    Har Bf i helgen, kan det vara fostervatten som börjat sippra eller kan det vara flytningar som luktar så illa.Det är ingen färg på det.
    Vattnet gick aldrig under förra graviditeten utan BM tog hål på hinnorna på BB och då var jag upptagen med annat än fundera på lukter

• Svar på tråden Luktar fostervatten?(äckligt?)
  • Djungelvrålen

Har hört att lukten ska påminna om sperma...och att tex bm tycker det luktar gott...Är det som rinner ut klart så att bebisen inte är stressad och har bajsat?
    kanske ska du ringa upp till förlossningen och höra efter...

• snappi81

Tyckte ju inte att mitt vatten luktade nåt direkt, lite unket kanske men inte illa.. tycker du ska ringa till fl och kolla med dom.. vad jag vet så ska ett "friskt" vatten inte lukta illa...! Det kan ju va flytningar som man har ganska rikligt av i slutet och dom luktar ju ganska snabbt illa när dom blir "liggandes" 

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Anonym (fundersam)

Snappi81: ok det det låter ju betryggande på ett sätt att höra att det kan vara flytningarna som luktar, även om jag försöker hålla fräscht,hade nog blivit mer orolig om det varit fostervattnet som luktar och inte ska lukta.

• snappi81
    Anonym (fundersam) skrev 2008-04-24 14:24:35 följande:
    Snappi81: ok det det låter ju betryggande på ett sätt att höra att det kan vara flytningarna som luktar, även om jag försöker hålla fräscht,hade nog blivit mer orolig om det varit fostervattnet som luktar och inte ska lukta.
    Är du osäker så ring till fl.. Svårt att säga vilket av det det är, jag kan ju bara tala för mig själv men när det va vattnet som sipprade så va jag säker på att det va det! Hade jätte rikliga flytningar i slutet så det va skillnad..
  • Cecese

Fostervatten brukar lukta som sperma eller hav, dvs lite saltaktigt. Kan inte beskriva doften riktigt men det är en väldigt speciell doft.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • dottermorochmormor

Det är så konstigt - men under alla mina tre förlossningar då hål tagits på hinnorna och fostervattnet runnit ut har jag upplevt att det luktat tvålvatten..*haha*..Jag har inte känt någon lukt av gammal sperma.
    När jag berättade för min sambo att jag tyckte fostervattnet luktade så gott - tvålvatten - tittade han så konstigt på mig och sa att så luktar det verkligen inte!

Undrar varför jag upplevde det så?? *S*

• Tifastar

hoppas jag får slänga in en liten fråga =)

luktar fostervattnet som barnet gör när det kommit ut? jag har aldrig känt fostervatten lukt men jag tyckte att dottern luktade typ sjögräs eller alger när hon kom ut. är det samma doft?

• snappi81
    Tifastar skrev 2008-04-24 14:33:54 följande:
    hoppas jag får slänga in en liten fråga =)luktar fostervattnet som barnet gör när det kommit ut? jag har aldrig känt fostervatten lukt men jag tyckte att dottern luktade typ sjögräs eller alger när hon kom ut. är det samma doft?
    Det kan nog stämma på ett ungefär!!
  • Anonym (fundersam)

Ok det är ju skönt att höra att det inte går att att ta miste,
    Trots en tidigare förlossning så är detta m vattenavgång ngt helt nytt.
    Och när man hör så mycket olika om det så börjar man ju fundera lite, har inte oroat mig innan det började lukta så...
    får avvakta och försöka vara ännu mer hygienisk och se fram emot kvällen om det fortsätter,då kanske jag ska ringa förlossningen och höra, har ju inga värkar eller så.
    Vill ju inte ringa för "bagateller" de har nog fullt upp ändå.

• Anonym (fundersam)

Ina69: nej tvålvatten verkar ju inte vara en helt oangenäm doft, ren o fräsch från första början

• VulgusProfanum

Fostervatten luktar lite saltaktigt- påminner om lukten av sperma som någon skrev tidigare.
    I slutet av graviditeten är det vanligt med rikliga flytningar och det kan ibland vara omöjligt att avgöra bara genom att lukta/titta om det är fostervatten eller inte.
    Då brukar man göra en vaginalundersökning för att se om det går att se något fostervatten och/eller så gör man ett kristallisationstest. Man tar helt enkelt och tittar på flytningarna i mikroskop. Man kan också mäta pHvärdet för att på så sätt se om det är flytningar eller vattenavgång. Men om du misstänker detta så ska du absolut ta kontakt med förlossningen så att de får titta på dig.

Beauty fades Dumb is forever!
  • Anonym (fundersam)

har kört med extrem hygien under em och det luktar nästan inget nu,Fuktigt är det dock fortfarande.Pratade m Bm och de sa att om det var Fostervatten så skulle/borde det kommit en större mängd ngn gång under denna tid så det blivit obehagligt och "blött" och känt´att jag var i behov av en binda och det har det inte, så får lita på vad de sagt.

• VulgusProfanum

Vad skönt
    I vilken vecka är du?

• Anonym (fundersam)

BF i morgon, så v40

• VulgusProfanum

OK då är det snart dags
    Grattis och lycka till!

• Anonym (fundersam)

Tack VulgusProfanum.
    Har haft oregelbundna värkar hela natten och har fortfarande, så ngt är på gång nu.

Svar på tråden Luktar fostervatten?(äckligt?)