Fler som äter SPC-Flakes?
Vad tycker ni? Hur hade ni det innan o har det nu sen ni började käka dem?
Vad tycker ni? Hur hade ni det innan o har det nu sen ni började käka dem?
Hej! Jag blev rekommenderad av en barnmorska att äta dom då jag hade många mjölkstockningar med min äldsta son. Så jag provade nu när jag ammade min yngsta son och dom funkade inte alls fick ändå mjölkstockning efter 10 dagar. Fortsatte äta och fick ytterligare 4 stycken stockningar och en bröstinfektion, så jag la ner amningen.
Tråkigt!
Fler erfarenheter?
Ingen mer?
Undrar oxå! Hade tänkt prova med den nya bebisen...hade konstant mjölkstockning de 4 första mån med sonen...inte kul, vill slippa denna gången om det går...måste man börja äta innan förlossningen el hur gör man?????
Jag har testat nu o det gör att mina bröst mår bättre, men helt bra är det inte.
Jajemen! Jag har ätit SPC-flakes. Jag har 4 barn, ammat alla. Med de tre första (de är idag 14, 15 och 18 år) var det mjölkstockning ofta, ofta, jag hade väldigt stora bekymmer. Jag fick äta antibiotika och använda nässpray (för att tömma brösten ordentligt) etc. etc. och klarade mig med blotta förskräckelsen från att bli tvungen att operera bröstböld.
När jag nu fick en liten efterlängtad sladdis som dessutom kom 12 veckor för tidigt så diskuterade jag med en barnmorska mina tidigare bekymmer. Hon föreslog SPC-flakes. Jag har ätit de under de tre första ammnings-månaderna och jag har hittills inte haft nåt bekymmer med brösten! Min son är nu 7 månader och jag ammar fortfarande helt utan problem, jag behöver inte ens vara försiktig när jag är ute:) Jag är övertygad om att det är SPC-flakes som gjort att det fungerar så bra denna gång! Men jag tror att man ska äta det under en längre tid.
Hälsningar / Monika
Kul att höra att det funkar. Och grattis till "Sladdisen!"
Vargmamma: Hur mkt äter du varje dag, började du när bebisen var född??
Jag käkar SPC-flakes sedan en vecka (efter fyra mjölkstockningar på lika många veckor). Tänker testa i några veckor för att se om det funkar, men blir det ingen bättring tänker jag inte fortsätta eftersom jag tycker det är lite dyrt...
Har ni testat Lecitin? Rekommenderas på amningshjälpen om man får mjölkstockning pga att mjölken klumpar sig.
JAg äter Lecithin också.
Jag provade SPC-flakes när son nr 2 var nyfödd eftersom jag hade 8 stockningar på 2 mån med första barnet. Nu fick jag dock 2 stockningar på samma vecka så jag slutade (de är ju så jäkla dyra).
peppar peppar så har jag inte haft fler stockningar och då går jag ändå i tunna kläder. I mitt fall tror jag att jag fått stockningar för att jag använt amningsnapp. När jag har slutat med den har stockningarna slutat.
Suneboll: Jag åt i början, enligt rekomendation från barnmorska på sjukhuset där vi låg, lite mer än 2 dl/dag, men trappade snabbt ned pga kostnaden (skulle ju vara bra om det gick att få på recept). Äter ca 1/2 dl fördelat över dagen nu. Jag började äta SPC-flakes när bebisen var ca 3 veckor och jag hade haft problem flera gånger.
Eftersom han kom för tidigt så dröjde det ytterligare flera veckor innan han kunde börja amma själv (jag pumpade ur). När han sen kunde börja amma själv så var jag tvungen att använda amningsnapp och gör det fortfarande:) men det har inte inneburit några problem för mig...
Visst är det dyrt men alternativet, att inte amma, blir ju oxå dyrt eftersom jag då måste köpa välling istället.
fröken: Tack! Det är väldigt roligt med en liten sladdis...
Tack vargmamma...jag ska definitivt prova när bebisen kommer.....har en mjölkgång som inte funkar som den ska o det blir stockning hela tiden.
Ja, kostnaden får man ta för amma vill jag...stockningarna försvann för mig succesivt efter 4 mån och var helt försvunna efter 6 mån, fick sedan 1g vid 1 år så jag vet ej vad som hände, kanske det blir annorlunda denna gången...hade massor av mjölk sist o tuttarna var alltid sprängfulla o med ömma knutor, tror att laksens kostnad är minimal för att kunna må bra om de hjälper, den där feber frossan man får är ju grym...man kan ju knappt ta hand om barnet.
Suneboll, jag har också en mjölkgågn som beter sig som den vill. Trodde jag var ensam om det. Jag har gått på många utredningar på sjukhuset o kollat upp varför jag drabbats av stockningar konstant, ca 1/vecka. För 3 veckor sen började jag med lecithin o spc och sen dess har jag bara haft lite känningar, men det har försvunnit o inte blivit nåt mer av det. Hoppas det bara blir bättre nu.
Vad gäller mängden så äter jag som det står på paketet, o som de sa på Karolinska, 1g/kg kroppsvikt, fördelat över dagen.