• Niinis

Fått eftertaxering för att ha skickat ett brev med för lite porto!! någon mer??

Jag skickade nyligen ett paket till en kvinna som köpte en barnjacka ifrån mig och jag lämnade paketet i posten i min ica butik där de sa att paketet kostade 33kr att skicka, visst jag betalade detta i kassan och de skulle skicka mitt paket. Japp paketet kom fram! men nu fick jag en "eftertaxering" räkning på 44 spänn för att inte ha betalat tillräkligt med porto?????? det står att jag betalat 25,50kr samt att jag inte betalat för skrymmande! Men det är väll inte mitt fel om icakillen inte tar rätt betalt???? och om han tar 33spänn från mig och sen bara klistrar på 25,50 i frimärken? och varför skickar posten inte tillbax mitt paket isåfall om det nu var fel???
    så aaaaarg!!
    någon mer som fått en räkning från posten??
    ska jag verkligen behöva betala denna räkning???
    har inget kvitto från posten så hur ska jag gå till ica butiken när jag inte har något bevis???

• Svar på tråden Fått eftertaxering för att ha skickat ett brev med för lite porto!! någon mer??
  • Nufsan

det är tyvärr bara att betala, men du  kan ju alltid testa att göra en reklamation på www.posten.se och har du tur är de snälla mot dig.

De skickar aldrig tillbaka saker som är underfrankerade. Finns det avs så får avs betala för portot, men saknas avs så får mottagaren betala för det!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Niinis

fast hur sjukt kan det vara? jag menar stora brev KAN MAN INTE änns skicka själv och frankera själv, de får ju inte plats i en vanlig brevlåda så då måste ju "postkillen/tjejen" göra det och då ta betalt, väga osv. Då är det ju inte mitt ansvar alls om de beräknar portot fel! jag betalar det jag blir tillsagd!
    dåligt system måste jag säga, dom borde ta bort postkontorerna i mataffärerna får tydligen vet personalen inget om att beräkna porto!!!

• Fru Indosaurie

man kan visst posta skrymmande brev i en vanlig gul låda, det gör jag varje vecka
    har du kvittot kvar från ica? det måste ju ha ramlat av märken eller något.

• Nufsan

Ja nog kan man skicka skrymmande brev i vanliga brevlådor, tror också att nått frimärke måste ha ramlat av.

Tänk på att en reklamation kan ta ett tag så du inte förväntar dig svar nästa vecka!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • NiXxI

Arbetar själv i en Ica-butik som är postombud och ärligt talat så när man frankerar ett bre så är det enbart brev och aldrig paket. När ett brev är skrymmande så tillkommer alltid frankering på 11 kr. Så något är ju fruktansvärt fel i 25,50.

Utöver postens agerande så debiteras kunden som skickat mellanskillnaden och en avgift till posten (tror den är 25 och 44 minus 25=19 kronor. Så någonstans får jag inte ihop den ekvationen.

Däremot får du ju absolut vända dig till din Ica-handlare och påpeka detta, kan vara ny personal som inte genomgått den obligatoriska postutbildningen än.

2008 ska blända skiten ur mig
  • Niinis

Fru Indosaurie skrev 2008-04-24 18:12:14 följande:

man kan visst posta skrymmande brev i en vanlig gul låda, det gör jag varje vecka har du kvittot kvar från ica? det måste ju ha ramlat av märken eller något.
    och vad är anledningen att de har ett sådant system att de själva i posten vill sätta på frimärkerna och ta hand om paketet eller brevet om det är stort? det har då aldrig hänt då jag skickat "normala" brev. Flera av mina vänner säger samma sak, att det är posten som tar hand om större brev. det skulle tydligen blivit tillägg för skrymmande men det missade postkillen och sa att det var 33 kr som jag skulle betala. men han verkar helt borta, lurat min man att köpa en kartong för att skicka utrikes men det var en inrikes kartong osv.
    och jag tror knappast att frimärkena ramlat av, han klistrade väll helt enkelt på 25,50 iställer för de 33kr jag betalade.
  • NiXxI

Ps...en inrikes-kartong (de blåa) kan man skicka utrikes...då läggs det bara till mer porto...samma sak med de färdigfrankerade breven som finns. Så där kan din Ica-handlare INTE har lurat din man.

Men det finns en porto-guide i varje ica-butik som är postombud, be att få med en sådan hem nästa gång så kan du hålla reda på vikt och kostnad själv

2008 ska blända skiten ur mig
  • Niinis
    NiXxI skrev 2008-04-24 18:17:10 följande:
    Arbetar själv i en Ica-butik som är postombud och ärligt talat så när man frankerar ett bre så är det enbart brev och aldrig paket. När ett brev är skrymmande så tillkommer alltid frankering på 11 kr. Så något är ju fruktansvärt fel i 25,50.Utöver postens agerande så debiteras kunden som skickat mellanskillnaden och en avgift till posten (tror den är 25 och 44 minus 25=19 kronor. Så någonstans får jag inte ihop den ekvationen.Däremot får du ju absolut vända dig till din Ica-handlare och påpeka detta, kan vara ny personal som inte genomgått den obligatoriska postutbildningen än.
    alltså jag betalade 33kr för ett brev som skulle vart skrymmande och rätt porto hade vart 44kr vilket killen inte sa.
    såhärr står det på eftertaxeringen.

1st inrikes frimärkt 1:a klass 500g skrymmande
    rätt avgift 44kr/st frankering 25,50kr/st
    364gram.

totalt rätt avgift 44.00 frankering 25,50, obetald avgift 18,50
    expeditionsavgift 25.00

att betala 43,50kr
  • Niinis
    NiXxI skrev 2008-04-24 18:23:13 följande:
    Ps...en inrikes-kartong (de blåa) kan man skicka utrikes...då läggs det bara till mer porto...samma sak med de färdigfrankerade breven som finns. Så där kan din Ica-handlare INTE har lurat din man.Men det finns en porto-guide i varje ica-butik som är postombud, be att få med en sådan hem nästa gång så kan du hålla reda på vikt och kostnad själv
    förlåt jag sa fel! min man undrade hur mycket det skulle kosta att skicka ett paket minns inte om det var 10kg tror jag till hans hemland, då sa killen runt 700kr (minns inte exakt) men i verkligheten kostar det ju inte 700kr att skicka ett paket till chile. så han köpte kartongen i onödan.
Svar på tråden Fått eftertaxering för att ha skickat ett brev med för lite porto!! någon mer??