• lillagumman

AKUT! Vad tvättar man röda stjärtar med?

Sonen 7 månader är jättejätte JÄTTERÖD i stjärten. Han har sovit med bajsblöja - lös i magen - och nu är det så att huden vätskar sig lite på en del ställen. Han får lufta sig så mycket det går nu men vad tvättar med när han har bajsat? Sköterskan på vårdguiden sa att man skulle använda babyolja och undvika vatten och distriktsköterskan på BVC säger att man ska tvätta med vatten. Vad är det som gäller egentligen?

• Svar på tråden AKUT! Vad tvättar man röda stjärtar med?
  • plutto

Prova olivolja! Det är jättebra.

• Lilla näktergal

Mig rådde dom till endast vatten och inget annat. Och när du torkar torrt så badda liksom försiktigt med en handduk.

• Minxy

På vårt BVC rekomenderade dom att man blöter en tvättservett/tvättlapp, kramar ur den och tar lite olja på den (gärna rapsolja eftersom en del bebisar (sällsynt) kan reagera på olivolja). "Dutta" sedan bort bajset - torka inte eftersom man då "raspar upp" huden.
    Torka torrt (samma där - dutta, inte torka) och smörj med ett TJOCKT lager INOTYOL (när bebben ska ha blöja).
    Annars så är det ju bra att lufta precis som du gör

Leo kom till oss 16/2
  • leende guldbruna

vet inte vad du ska tvätta med men inotyol e jättebra efter tvätten för röda barnstjärtar. blir som en skyddande hinna som hindrar smuts å vätska å lägga sig mot huden.

• Karolina I

när min bebis fick röd rumpa med sår så tvättade jag med vatten, badda försiktigt torrt med en mjuk handuk och smörjde in med inotyol (finns på apoteket) Då läkte såret på 3 dagar och stjärten slutade va röd! Det fungerade super bra! Lycka till!

• Dame72

På med rapsolja och håll honom sen under handfatet och låt det rinna av med hjälp av din hand.
    Inotyol är guld!!!!

• lindaha

Jag skulle nog ha tappat upp en liten balja med vatten och doppat rumpan i för att få bort bajset. Skulle nog inte ta en servett eller liknande och börjat gnugga med för de måste göra jätteont. Sen skulle jag ha lagt ett tjockt lager med salva på innan rena blöjan sattes på.

Lycka till

• lillagumman

Ok, vatten ELLER olja men alla är överens om att Inotyol är bra. Vilken tur att jag köpte en tub igår Jag hoppas att hans mage och stjärt lugnar ner sig snart för det gör ont, stackars lille killen.

• Mollan

Jag tycker Dax tvättcreme är jättebra. Finns på apoteket. Det viktigaste är att torka torrt (försiktigt!!!!) med en torr frottelapp efter tvätten.
    Stackars lillen, hoppas han blir bra snabbt!

• första

Kan bara instämma att Inotyol är kanon. Dämpar det röda med en gång! Kommer att se mkt bättre ut till nästa blöjbyte.

• Sandra och Frippe

inotyol funkade inte för oss att ha som vanlig rumpsalva, hon blev röd efter några dar,fick bort det röda med zinksalva. Vet att det är typ samma men ändå så funkade det bättre. På med ett rejält lager bara!

• lillagumman

Efter två dagars luftande, tvätt med olja och Inotyol så mår lillkillens stjärt mycket bättre. Inotyol är verkligen helt fantastiskt, nu åker alla andra stjärtkrämer ner i sopkorgen. Tack alla för era tips och råd!

• Analoga

Räcker med ljummet vatten - och SMÖRJ ORDENTLIGT med en bra salva!! Då läker det fort och svider inte.

• pyrra

Det enda som funkat för oss är potatismjöl, helt kanon! Har provat med inotyol och zinksalva och massa annat men det hjälpte inte oss.

Svar på tråden AKUT! Vad tvättar man röda stjärtar med?