• Karolina I

kvnnor och män, lika viktiga, men absolut inte lika

Varför vill föräldrar i sverige göra sina pojkar till flickor och flickor till pojkar och sen kalla det för "jämställdhet" Skojar ni eller? Jag vill uppfostra min son till att bli en stark man och mina kommande döttrar till att bli starka kvinnor.. Det ÄR skillnad mellan könen. En kvinna är gjord för att få barn, inte män, annars hade dom kunnat det.. men vi kan inte få barn utan våra män, annars hade vi kunnat det.. Män och kvinnor är PRECIS LIKA VIKTIGA men absolut inte lika, varför skulle vi vilja vara det? Jag älskar att vara kvinna och allt vad det innebär och jag älskar min man för att han är just en man. DET FINNS BARA 2 RASER PÅ JORDEN, KVINNOR OCH MÄN.. alla andra skillnader är kosmetiska...

• Svar på tråden kvnnor och män, lika viktiga, men absolut inte lika
  • Wind Up Toy

varför inte istället se barnen för dem de e? dom är individer inte för att dom är pojke/flicka eller för att man ska kasta om könsroller utan efter den person de faktiskt är...

• Aaliyah

Hur gör man om en flicka till pojke? Förutom genom könsbyte alltså. Som det väl ändå inte är så vanligt att barn genomgår.

• PerG

Vad avgör vad som är för pojkar resp. flickor?

Barnafödande är ju en biologisk/fysisk skillnad och det argumenterar nog ingen emot, men på vilka saker ska vi uppfostra flickor och pojkar olika enbart baserat på vad de har mellan benen?

• Tygtiiger

Men jag är förbanne mig inte likadan som alla kvinnor på jorden. Jag gillar inte samma saker, resonerar inte på samma sätt, har inte samma fysiska och psykiska behov osv osv. Jag är inte gjord för att föda barn. Jag har MÖJLIGHETEN att föda barn (hurra!) men jag tror ärligt talat inte att människan är skapad för ett syfte, jag är övertygad om att jag är en produkt av evolutionen precis som tigrar, rundmaskar och maneter.

Och min man är definitivt inte lik alla andra män på jorden heller. Faktum är att han är mycket mycket mer lik mig både psykiskt och fysiskt (bortsett från snoppen är vi väldigt lika - samma hudfärg, båda är medellånga, ungefär samma hälsostatus, rätt så lika ansiktsdrag osv) än vad han är lik många andra män.

Och min son är inte i första hand en miniman. Han är i första hand sig själv. Naturligtvis kommer han att präglas av det kön han tillhör, men han kommer ännu mer präglas av att han är vit, övre medelklass, har välutbildade föräldrar, kommer att gå länge i skolan, är född i en demokrati och i fred osv osv.

Och jag vill definitivt inte utplåna några skillnader mellan könen. Jag tycker bara att många överdriver dem och ensidigt fokuserar på upplevda skillnader som man sedan förstärker hejdlöst. Titta bara på pappan som ler rart mot sin dotter när hon knallar runt med en boll och säger att hon är så duktig och vad roligt att hon gillar bollen medan han kastar sig över sin son när han kommer med en boll och leker med honom och bollen i en halvtimme. Och sedan stolt kommenterar att det ÄÄÄR ju verkligen stor skillnad, titta bara på lille Pelle, han är ju helt GALEN i bollar! (Jo, jag har en sådan kompis - det är rätt kul, faktiskt!) Jag vill bredda könsrollerna, så att man kan vara man eller kvinna på många olika sätt. Inte de smala exkluderande könsroller som fortfarande florerar i delar av världen och till viss del även här.

• Mrs Ray

Håller med TygTiger. Jag tycker att det är ganska tydligt att det vi gör i dag är att vi gör pojkar till pojkar och flickor till flickor. Vad jag eftersträvar är friheten för flickor och pojkar att göra och vara vad de vill, oavsett kön. Att inte förutsätta att pojkar gillar bilar och flickor dockor.

Bara det här med kläder - min son är nu så stor att vi lämnar klädaffärernas babyavdelning. vad ser man då? Jo på flickavdelningen finns rosa, tyll och smycken, på pojkavdelningen mörkblått, mörkgrönt och monster och bilar som motiv på tröjor. Ibland känns det som en nästan lönlös kamp man för för sitt barns rätt att bara vara barn -oavesett kön.

• Miss Lau

Håller helt med TygTiger!

Även om jag är kvinna är jag antagligen mer lik mina manliga vänner än jag är dig och en massa andra tjejer här på FL. Både till intressen och värderingar.

• Kanelflicka

Jag har betydligt mer gemensamt men en man från USA, England eller Tyskland än med kvinna från Zimbabwe eller Indien.
    Visst, det finns biologiska skillnader men genus är social- (inte biologiskt) konstruerad

• DrKejs

TS, lycka till. Du vill visa att män och kvinnor är lika viktiga, men detta kommer att missförstås.

Du kommer att få oerhörda anfall, bli kallad biologist, bakåtsträvare, inte vilja ha jämställdhet, mm. Så funkar feministerna på fl...

• fruis

Förutom att jag inte håller med dig i övrigt heller så anser jag framför allt att du har en rätt märklig definition av den biologiska termen ras

Svar på tråden kvnnor och män, lika viktiga, men absolut inte lika