• Miffi

Ökad mjölkproduktion av lättöl?

Undrar nu över detta eftersom jag tänkt prova, men då undrar jag om det funkar med alkoholfri öl eller om det måste vara lättöl. Är det isåfall farligt med att dricka lättöl? Anledningen till att jag vill prova är att min son som är fyra veckor är väldigt snuttig på kvällen och vill ligga vid bröstet hela tiden. Så jag tror att det inte kommer så mycket just på kvällen ,annars har jag mjölk så att han inte hinner med att svälja.
    Har provat amnings te men det var så äckligt så det går inte att dricka.
    Tack på för hand

♥Liam & Oliver♥
  • Svar på tråden Ökad mjölkproduktion av lättöl?
  • Melly

Det är bra att amma ofta för att ju tätare du ammar ju mera mjölk får du

Brösten fylls på fortare ju tätare du ammar så att om du vill öka mjölken så är det bara att låta honom amma så mycket som han vill.

Prova lättöl om du vill men det efektivaste är ändå att amma så tätt som möjligt

• Stor mamma

Funkade inte för mig. ammade hela dygnet om fick ej mer mjölk. Provade till o med lättöl och att pumpa. Nix hade knappt mjölk att mätta min lille med under en måltid om man drog samman hela dygnets mjölk. Så detta funkar inte på alla. Fick ge upp amningen för vem vill ha ett barn som inte blir mätt och nöjd

Melly skrev 2008-04-24 18:17:30 följande:
    Det är bra att amma ofta för att ju tätare du ammar ju mera mjölk får du Brösten fylls på fortare ju tätare du ammar så att om du vill öka mjölken så är det bara att låta honom amma så mycket som han vill. Prova lättöl om du vill men det efektivaste är ändå att amma så tätt som möjligt
  • Melly

Stor mamma skrev 2008-04-24 18:20:06 följande:

Funkade inte för mig. ammade hela dygnet om fick ej mer mjölk. Provade till o med lättöl och att pumpa. Nix hade knappt mjölk att mätta min lille med under en måltid om man drog samman hela dygnets mjölk. Så detta funkar inte på alla. Fick ge upp amningen för vem vill ha ett barn som inte blir mätt och nöjd
    Funkar bara om barnet tar rätt tag och om man inte ger nån ersättning samtidigt för att då kan inte mjölken öka. Kan vara svårt att få det att funka om barnet har napp oxå för att då så kan det bli att barnet inte vill amma tillräckligt ofta och inte suger efektivt.
  • lilla räkan

Det är malten i ölet som ökar mjölkproduktionen (det hjälpte dock inte för mig, men det gjorde inte amningste, pressad citron eller någon annan av alla de knep som jag fick tips om så jag var nog ett hopplöst fall...)Alltså går det bra med vilket öl som helst oavsett alkoholstyrka. Svagdricka innehåller också malt (utifall du gillar det)
    Det är ofarligt att dricka lättöl. Det är alldeles för lite alkohol för att påverka barnet.

• Miffi

Jag försöker att få honom att äta oftare men han vill inte. Det kan gå ca två till tre timmar mellan målen.
    Jag får väl prova så får vi se

• Melly
    Miffi skrev 2008-04-24 18:22:48 följande:
    Jag försöker att få honom att äta oftare men han vill inte. Det kan gå ca två till tre timmar mellan målen. Jag får väl prova så får vi se
    Miffi: Två till tre timmar mellan amningarna ja då ammar du för sällan för att öka produktionen. Har din bebis napp så ta bort den så vill han nog amma tätare.
  • Stor mamma

Hade ingen napp till henne och ingen ersättning förrän efter ca 3 v. Då övergick vi till ersättning. Mysammade dock en tid efter

Melly skrev 2008-04-24 18:21:51 följande:
    Stor mamma skrev 2008-04-24 18:20:06 följande:
    Funkar bara om barnet tar rätt tag och om man inte ger nån ersättning samtidigt för att då kan inte mjölken öka. Kan vara svårt att få det att funka om barnet har napp oxå för att då så kan det bli att barnet inte vill amma tillräckligt ofta och inte suger efektivt.
  • Melly

Stor mamma: Hur vet du att du hade för lite mjölk? Gick inte din bebis upp i vikt som hon skulle? Är du säker på att hon hade rätt tag och ammade efektivt nog isåfall?

• Dolce Vita

Hmm, hur kommer det sig att produktionen inte kan öka om man ger ersättning också? Inte ens om man ger ersättningen efter amningen? Är rädd att lillan inte får i sig ngn mjölk från mig ju :/

• Melly

Dolce Vita skrev 2008-04-24 22:01:16 följande:

Hmm, hur kommer det sig att produktionen inte kan öka om man ger ersättning också? Inte ens om man ger ersättningen efter amningen? Är rädd att lillan inte får i sig ngn mjölk från mig ju :/
    För att bebisen äter mindre utav bröstmjölken om man ger ersättning oxå. Och om den äter mindre ifrån bröstet så bildas det mindre. Ersättningen är svårare att smälta så att den stannar kvar längre i magen och då så tar det längre tid innan bebisen blir hungrig igen. Och då så ammar den inte tillräckligt tätt för att öka mjölken.

Sen så kan bebisen få fel tag oxå utav att man ger flaska för att sugtekniken är olika mot bröstet. Då så blir inte amningarna tillräckligt efektiva så att mjölkproduktionen blir inte bra stimulerad.

Om man vill öka mjölken så är det bästa att få hjälp med att se till så att taget är rätt och så amma vid minsta pip och inte ge nåt annat än bröstmjölk sålänge som bebisen går upp godkänt i vikt
  • spacebeare

har du fått bassning av bvc? eller finns det nån annan anledning?

har en bekant som gick med en vattenflaska dygnet runt. hon hade magert så hon ökade med att dricka ca 2l vatten extraper dag

du ammar pruducerar ca 1l mjölk per dygn så du ska ersätta det i vätska

• Stor mamma

Nej hon gick inte upp i vikt alls bra. Hon for upp i vikt som en raket då vi börjat med ersättning. När vi var på besök för kontroll tyckte dom det var bra vi börjat med ersättning då amningen inte funkat.
    Första barnet hade jag ingen mjölk alls så detta var ju ett framsteg i alla fall. nästa barn kanske jag har massor med mjölk

Melly skrev 2008-04-24 18:31:52 följande:
    Stor mamma: Hur vet du att du hade för lite mjölk? Gick inte din bebis upp i vikt som hon skulle? Är du säker på att hon hade rätt tag och ammade efektivt nog isåfall?
  • habibty81

Alla får inte mer mjölk även om barnet tar rätt tag och man intensivammar. + dricker amningte, lättöl, massa vätska och äter som man ska.

Vår efterlängtade Edina är här!
Svar på tråden Ökad mjölkproduktion av lättöl?