• xxJessikaxx

Vit kladdkaka?

söker recept på ovanstående. Den jag tänker på KAN vara en blandning av mörk choklad och vit på toppen men är osäker...Nån som har recept på detta? Är en kladdisälskare och till lördagen ville jag göra nåt utöver det vanliga. Mums!

• Svar på tråden Vit kladdkaka?
  • Capella

Såg faktiskt ett recept idag som verkade gott
    från Cecilia Viklunds bok Cecilias fikastunder.
    Vit Chokladkladdkaka
    200 g smör
    200 g vit choklad
    3 ägg,3 dl socker,1 dl gräddfil
    2 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 1/2 dl päronlikör el valfri likör
    Glasyr:
    1 dl vispgrädde, 200 g vit choklad, 1 msk päronlikör
    Sätt ugnen på 175 grader smörj mjöla form 24 cm
    smält smöret + chokladen (i det smälta smöret)
    Vispa ägg, socker och vaniljsocker. Blanda mer gräddfil + smör och choklad. blanda mjöl och bakpulver, rör samman allt. Blanda i likör. Grädda 30-35 min, ta ut kakan men låt den svalna i formen. Värm grädden, smält chokladen i grädden, häll i likören.
    Vänd kakan upp och ner på ett fat och häll över den något svalnade glasyren. Dekorera med massor av bär och kanske vinbärsblad runt om
    Lycka till!

• xxJessikaxx

Den såg smarrig ut men likören blir ett problem, orkar inte åka till bolaget och fixa det känner jag, ngt annat tips...tack i alla fall

• xxJessikaxx

Hittade nu själv en variant när jag googlade som passar mig som redan har en kaka vit bra choklad hemma och ville ha nåt enkelt men ändå lite variation (på bilden var det en brun kladdkaka med vita prickar, såg ganska läckert ut)

8 portioner

Kladdkaka med små öar av vit choklad

200 g smör
    100 g vit choklad
    8 msk kakao
    4 ägg
    2,5 dl vetemjöl
    2 msk vaniljsocker
    4 dl socker

Serveras med hallon och vispad grädde

smält smöret, låt avsvalna. Tillsätt därefter övriga ingredienser, utom chokladen. Smöra och bröa en springform, 24 cm i diam. Häll i smeten, bryt chokladen i cm bitar, och tryck ner i smeten. Gräddas 24 min i 160 grader. Kakan blir rinnig och behöver därför stå minst en halv dag för att stelna till en härligt kladdig konsistens.

Svar på tråden Vit kladdkaka?