• Tok klok

Kan man verkligen tvinga någon vara ledig utan lön?

Jag jobbar på ett företag som har semsterstängt varje sommar. Detta innebär att samtliga anst. tar semster då *logik*

Jag är nyanst och kommer inte ha tillräckligt med semester för dessa veckor. Jag har kollat lite hur sånt här skötts tidigare och vad jag förstår har de som tidigare varit i min situation fått vara tjänstlediga den tid de inte haft semster för.

Detta vill jag så klart inte råka ut för! Jag kommer isf förlora väldigt mycket pengar men det jag funderar på är om företaget verkligen kan tvinga mig att vara ledig utan att ha betalt?

• Svar på tråden Kan man verkligen tvinga någon vara ledig utan lön?
  • Melike

Du kan ju får ta ut förskotts semester... fast om du då inte skulle vilja jobba kvar där får du betala tillbaka ersättningen. är du medlem i facket? ring de och fråga...

• Tok klok

HIttade detta på nätet: Fråga:
    Stället jag jobbar på stänger över jul och nyår och då tvingas alla anställda att ta ut semester, föräldraledighet eller övertid. De som inte vill ta ut sem tvingas då jobba över nu för att kunna vara ledig vid jul - om de inte vill vara lediga utan lön. Några skulle vilja jobba de där dagarna kring jul, för att slippa tvingas ta ut ledighet som de kanske skulle vilja kunna välja själva när de vill ta ut. Men det går inte eftersom det är stängt helt enkelt. Det finns inget kollektivavtal här, så jag har ju märkt att de gör som de vill de som bestämmer, men vi har ju månadslön - borde vi inte få vara lediga med lön då eftersom vi inte själva väljer att vara lediga?

Svar:
    Om arbetsgivaren stänger mellan jul och nyår kan man som anställd aldrig bli tvingad att ta ut obetald semester eller föräldraledighet. Däremot kan arbetsgivaren lägga ut innestående betald semester mellan jul och nyår om den anställde har sådan kvar och inte begärt att få spara den (man får spara de dagar som överstiger 20). När det inte finns kollektivavtal kan arbetsgivaren också lägga ut intjänad kompensationsledighet i mellandagarna. Framgår det av anställningsavtalet eller liknande att arbetstagaren har inflytande över kompensationsledighetens förläggning kan naturligtvis inte arbetsgivaren lägga ut kompledighet utan att den anställde är med på det.

Om arbetstagaren inte har någon innestående semester eller kompledighet att ta ut måste arbetsgivaren bevilja permission (betald ledighet) för mellandagarna eller ordna arbete till den anställde. Arbetsgivaren kan inte kräva att de anställda ska arbeta överetid innan jul för att kunna vara lediga i mellandagarna. Övertid får bara användas om det finns ett särskilt behov av att utöka arbetstiden under en begränsad period

• Lalalong

Det stämmer som du hittade i länken. Om du inte har några semesterdagar att ta ut och inte vill ta ledigt utan betalning så är de skyldiga att ge dig arbetsuppgifter och därmed lön. Min man var i samma situation när han började på sitt jobb. Han började i april och de stängde ner under industrisemestern.
    Där gjorde de så att han fick semester i alla fall. Om han sen sa upp sig själv (inom någon vis tid... tror det skrevs av helt efter något år) så skulle han få betala tillbaka den sommarens semesterlön men om han själv blev uppsagd så skulle han inte behöva betala tillbaka.
    Det var jätteskönt att de kunde lösa det på det sättet. Kan tänka mig att företaget föredrog det också istället för att hitta uppgifter till honom med allt vad det skulle innebära med annan personal som hade behövt vara på plats och så.
    Men det beror ju också på vad det är för arbete. På andra ställen hade det kanske varit jättelätt att lösa det med arbetsuppgifter och då hade de kanske föredragit det

Lycka till!!!

Klara 06-05-04
Svar på tråden Kan man verkligen tvinga någon vara ledig utan lön?