• Anonym (undrar)

Hur mkt betalar jag i fastighetsskatt??

Min man lämnade mig förra året, o vi sålde huset- 07.
    på mitt skatte besked står det att jag skall få tillbaka 9000:- men det stämmer ju inte då fastighetsskatten inte är med räknad ännu.

Är nu lite orolig att det blir restskatt i slutändan, o det är min fasa då jag fortfarande är mammaledig o helt pank.
    Min del på huset räkas till 306720:- o det som skatten skall baseras på. Är det någon ekonomikunnig som har en aning om hur mkt det blir i slutändan för mig att betala?

Vore så jätte jätte tacksam för hjälp

• Svar på tråden Hur mkt betalar jag i fastighetsskatt??
  • Anonym

menar du skatten du betalar på vinsten? och att vinsten var 306.720?

• Anonym (undrar)

Nej, vad jag skall betala i fastighetsskatt. Jag räknat ut att 306720kr blir vad jag skall skatta för i fastighetsskatten då vi ägde huset i 288dagar, annars hade den summan varit högre. Men vad betlar man i fastighetsskatt?? hur många procent på denna summan tror ni?

• cii

Ni skattar ju bara för den delen ni gjorde vinst på. (dvs om ni sålde huset dyrare än vad ni köpte det för.)
    Fast det kanske du har räknat på.

• 8Viola2

Man skattar 2/3 delar av vinsten och sedan räknar man bort en massa som du kan se i dina kontrolluppgifter.
    Alltså skattar du 32% på 2/3 av vinsten

• cii

avdrag för reparationer och underhåll om dem överstiger 5000kr

• Anonym (undrar)

tack den delen vet jag o det är klart. Det jag inte vet är vad man betalar i den årliga fastighetsskatten???
    I vanliga fall är det automatiskt uträknat på deklarationen, men när man sålt huset året innan så får man räkna ut den delen  baserat på hur många dagar man ägt huset

• Anonym (undrar)

Puff någon??? Snälla

• Eldna

Du ska betala 288/365*306720*0,01 = 2420kr i fastighetsskatt.

• Anghammarad
    Eldna skrev 2008-04-25 13:32:57 följande:
    Du ska betala 288/365*306720*0,01 = 2420kr i fastighetsskatt.
    Nej, det är fel. Fastighetsskatten 2007 var inte en procent av taxeringsvärdet. Den var 1% av taxeringsvärdet på huset och 2:- per kvadratmeter på tomten med en maxgräns på 5000:-. Därför måste man först veta vad taxeringsvärdet är på huset respektive tomten.
  • Eldna
    Anghammarad skrev 2008-04-25 13:49:47 följande:
    Nej, det är fel. Fastighetsskatten 2007 var inte en procent av taxeringsvärdet. Den var 1% av taxeringsvärdet på huset och 2:- per kvadratmeter på tomten med en maxgräns på 5000:-. Därför måste man först veta vad taxeringsvärdet är på huset respektive tomten.
    Visserligen alldeles rätt, men eftersom den uträknade skatten hamnar under maxsumman på 5000kr så spelar det ingen roll.
  • Anonym (undrar)
    Eldna skrev 2008-04-25 15:26:13 följande:
    Visserligen alldeles rätt, men eftersom den uträknade skatten hamnar under maxsumman på 5000kr så spelar det ingen roll.
    Tack snälla. Så om jag räknar med att jag skall betala max 5000kr så har jag nog klarat mig då? Stod jag skulle få tillbaka 9000:- så förhoppningsvis så blir det i allafall ingen restskatt. TAck snälla ni som tagit er tid för att hjälpa lilla mig
  • Eldna

Jag kan lova att du inte kommer få någon restskatt om det bara är fastighetsskatten som saknas i beräkningarna. För att du ensam ska skattas på över 9000kr på en fastighet så ska fastigheten vara värderad en j*vla massa rent ut sagt.

• Eldna

Ett tillägg; maxsumman gäller markvärdet om jag inte missuppfattar det, och till det läggs ju alltså husvärdet. Så maxskatten kan ju överstiga 5000kr.
    Men än en gång, för att beskattas på över 9000kr för ena halvan (dvs mer än 18000kr totalt på fastigheten) så måste fastigheten vara vääääldigt högt taxerad.

• Anonym (undrar)
    Eldna skrev 2008-04-25 16:37:15 följande:
    Ett tillägg; maxsumman gäller markvärdet om jag inte missuppfattar det, och till det läggs ju alltså husvärdet. Så maxskatten kan ju överstiga 5000kr.Men än en gång, för att beskattas på över 9000kr för ena halvan (dvs mer än 18000kr totalt på fastigheten) så måste fastigheten vara vääääldigt högt taxerad.
    Phuu, en stooooooooor tung sten från mina axlar släpptes nu Puss på er
  • Anghammarad

Jag alltså , maxsumman på 5000:- gäller bara taxeringen för tomten. Du betalar 2:- per kvadratmeter tomtyta men har du en tomt som är större än 2500 kvm så slår du i maxbeloppet.

Ex. Vårt hus har ett sammanlagt taxeringsvärde på 2 152000:- där huset är taxerat till 1 401000 och tomten till 751000. Tomten är 1213 kvm stor. Tidigare var det så att man betalade en fastighetsskatt på 1% av det totala beloppet vilket för vår del blev 21520:- per år men de två senaste åren så har det funnits en begränsningsregel som gjort att man som sagt bara behövt betala 2:- per kvadratmeter tomtyta istället oavsett vad taxeringsvärdet varit. På själva huset har det fortfarande varit 1% av det taxeringsvärdet. För vår del har det betytt att vi betalat 2x1213=2426 kronor i skatt på tomten istället för de tidigare 7510:- och 16436:- i total fastighetsskatt istället för som tidigare 21520:-.

För ts del betyder det att skatten, precis som Eldna räknade ut, maximalt och i värsta fall kan bli 2420:- men att den faktiskt också kan vara lägre

• Anonym (undrar)

Bara så det inte överstiger summan på 9000:- så jag inte få restskatt. Vi hade inte så stor tomt, strax över 1000 bara.

• Anghammarad

Nej du kommer inte att få restskatt men jag trodde du ville veta hur mycket du faktiskt skulle betala i skatt.

Svar på tråden Hur mkt betalar jag i fastighetsskatt??