• xxmeyaxx

Ni som kan med Centraldammsugare..

Kan en sådan gå sönder?
    Vad kan då gå sönder och hur mycket skulle det kosta att laga den?

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • Svar på tråden Ni som kan med Centraldammsugare..
  • xxmeyaxx

Ingen?

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • klurifax

Ja, det är klart de kan gå sönder! Det vanligaste är att småbarn stoppar in saker i uttagen så det fastar i rören...

• klurifax

eller väggslanen om man har sådan konstuktion...

• xxmeyaxx

Om barnen stoppar något i uttaget, kan det skada barnet?
    (jag kan typ INGET om dessa, men ska kanske köpa ett radhus med c-dammsugare)

• skåne tjej

Vi har en gubbe som kommer ut och servar vår centraldammsugare varje år, byter filter osv.
    Vi har ju inga småbarn som kan stoppa saker i hålet, men det är ju inget som kan skada barnet.
    vi har aldrig haft bekymmer med vår. det är toppenbra!

First God created man, then he had a better idea...
  • xxmeyaxx

Säkerheten går ju först Visserligen har hon som vi ska köpa lägenheten av en liten knodd i samma ålder som vår son då. Är bara så osäker om hur allt fungerar liksom. Hur man gör med den, ev, konstruktion, fördelar/nackdelar.

• klurifax
    xxmeyaxx skrev 2008-04-24 22:33:56 följande:
    Om barnen stoppar något i uttaget, kan det skada barnet?(jag kan typ INGET om dessa, men ska kanske köpa ett radhus med c-dammsugare)
    Vi har 2 små barn och de stoppar inte in grejer i slanghålet, men vi har i vårt umgänge 2 familjer som haft oturen... Vårt "hål" kan i varje fall inte bli strömförande utan att man kopplat till slangen! Vi är i övrigt supernöjda med vår centraldammsugare!
  • xxmeyaxx

Det är konstigt att sådana inte finns i varje hem och dom är så bra tänkte jag   

• klurifax
    xxmeyaxx skrev 2008-04-24 22:44:56 följande:
    Det är konstigt att sådana inte finns i varje hem och dom är så bra tänkte jag   
    Det kan ju vara lite joxigt att sätta in den i efterhand, lättare och billigare att göra det i samband med nybygge eller renovering.
  • xxmeyaxx

Ja, det är kanske sant.

• skåne tjej

det hade förmodligen ochså blivit väldigt omständigt i hyresfastigheter och dålig sugkraft.

First God created man, then he had a better idea...
  • xxmeyaxx

Hur är det exakt som dom fungerar då?

• Åsa Lund

De är jättebra ur allergisynpunkt eftersom luften som sugit upp dammet (och då är full med minidammkorn, kvalster och annat gottgott) blåses ut utomhus och inte in i rummet igen som vanliga dammsugare. Det är inga billiga maskiner jämfört med vanliga dammsugare, speciellt om man ska dra rör i efterhand.

Vi har centraldammsugare och jag tycker att den är tystare än vanlig maskin. Bara ett vinande i slangen när man kör. Vi har "Legofälla" i våra uttag. Dottern har inte stoppat in nåt i hålet än, däremot har vi råkat suga upp nån olämplig grej nån gång. En annan fördel som man kanske inte tänker på är att om man skulle suga upp ett örhänge (har hänt) så är det lätt att leta upp det i dammsugarbehållaren, ingen påse att bryta sig in i.

I flerbostadshus är det svårt att installera eftersom det inte får vara för många sugdosor öppna och igång samtidigt om maskinen ska klara av att suga rent.

Kort sagt: en bra uppfinning!

• xxmeyaxx

Vad är olämpligt som man skulle råka suga upp då? Strumpor? XD

Jag har hört att de är bra i allergisynpunkt. Men hur är det om förra ägaren har haft katt och du som ska flytta in har nära anhöriga som är jätteallergisk mot katt? (katthår som normalt sätt stannar kvar i lägenheten osv)

• Åsa Lund

Strumpor, plast-pärlhalsband, legobitar osv

Byt filter i centraldammsugaren, det ska räcka (klä in det nya filtret med byxdelen av ett par damstrumpbyxor så är det lätt att hålla hyfsat rent innan nästa byte).

I övrigt beror det på hur noggrann man varit när man städat om man fått bort katthåren, inte på centraldammsugarens vara eller inte vara...

Svar på tråden Ni som kan med Centraldammsugare..