• firepuzz

kattsand?

vilken kattsand använder ni? för och nackdelar? pris ca?

• Svar på tråden kattsand?
  • stenfalk

Bränslepellets.
    Fördelar: Luktar inget, mer än lite skog, billigt och drygt, ingen sand på golvet, komposterbart (till skillnad från sand som vare sig är komposterbar eller brännbar).
    Nackdelar: Vissa katter gillar det inte, men för de allra flesta går det utmärkt.
    Pris: 50 kronor för 16 kilo. Räcker för mig med två katter i ca en månad.

• firepuzz

oki för vi hade hyresvärden idag här och dom tyckte det luktade kattkiss i läagnehten troligsvis i från kattsanden så dom tyckte vi skulle köpa ett dyrare kattsand men jag vet inte

• marskattan
    stenfalk skrev 2008-04-24 23:11:47 följande:
    Bränslepellets.Fördelar: Luktar inget, mer än lite skog, billigt och drygt, ingen sand på golvet, komposterbart (till skillnad från sand som vare sig är komposterbar eller brännbar).Nackdelar: Vissa katter gillar det inte, men för de allra flesta går det utmärkt.Pris: 50 kronor för 16 kilo. Räcker för mig med två katter i ca en månad.
    Bra tips.. Var köper man det någonstans?
  • stenfalk
    firepuzz skrev 2008-04-24 23:13:00 följande:
    oki för vi hade hyresvärden idag här och dom tyckte det luktade kattkiss i läagnehten troligsvis i från kattsanden så dom tyckte vi skulle köpa ett dyrare kattsand men jag vet inte
    Personligen tycker jag inte att det hjälper med dyrare sand. Tycker att all sand luktar illa efter bara någon dag. Att gå över på pellets är det bästa jag gjort, både för min trivsel och för min ekonomi
  • stenfalk
    marskattan skrev 2008-04-24 23:14:26 följande:
    Bra tips.. Var köper man det någonstans?
    Finns på många ställen. Kolla i telefonkatalogen efter ställen som säljer på din ort. Jag brukar köpa på granngården. Finns hos vissa av bensinmackarna.
    Går att beställa också, men då brukar de vilja att kan köper pallvis, och det kan ju bli lite mycket när man inte eldar med det, utan bara ska ha det i kattlådan
  • marskattan

Det låter jättebra! Ska kolla upp det.. Tack igen för tipset!

• vackrastarflow

Jag tycker Everclean är allra bäst, väldigt luktfritt (såvida man inte tar den parfymerade som luktar gammal tantparfym), väldigt drygt och klumpar sig jättebra. Men det är dyrt som tusan, och finns bara i djuraffärer.

Jag använder även Vitakrafts klumpbildande sand. Den är luktfri, och klumpar bra men är inte vidare dryg. Mellandyr/billig men går att köpa i matvarubutiker.

• bäbistokig

Vi använder pussi, tycker den är jättebra, ganska små korn å det klumpar sej mkt bra.

• vackrastarflow

ca-pris ja... Everclean 119kr för 6 kg, Vitakraft 65kr för 8 (eller är det 10)kg

• Tjej 83

en bekant har tidningspapper i sin kattlåda,
    kanske är 2 dubbelblad (mittsorna då) o det luktar ingenting hemma hos dem.
    som om de inte hade djur.
    o katterna mår bra och verkar inte dry sig om att de är papper o inte sand hehe..
    de hade sand innan o de stank faaan så illa som du säger.. o så bytte de till tidningspapper o katterna har inte klagat så..?

testa kanske? om du får morgontidning.

• getingmidja

Pussi kompakt, jättenöjd med den sanden eftersom den klumpar sig bra.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • vackrastarflow
    bäbistokig skrev 2008-04-24 23:32:06 följande:
    Vi använder pussi, tycker den är jättebra, ganska små korn å det klumpar sej mkt bra.
    Pussi provade jag i kattsandsprovareran... Det var det sämsta av alla de jag provade. Har aldrig märkt av att det luktade så mycket som när jag hade Pussi. Jag höll på att kräkas varje gång jag skulle städa lådan. Enda fördelen - ljus fin sand och så priset då.
  • Minmin

Vi har kristallsand, och det luktar faktiskt ingenting på säkert två, tre veckor om man rör om och tar bort bajset varje dag. En påse kostar 100 och räcker i 1,5-2 månader. Klart värt det om man bor lite litet...för det ökar ju lukten, att ytan är liten.

• Crazymadde

vi kör lite olika. men på dem dyrare, vi har 1 katt, vi ger ca 198 och jag köper kattsand ca va 3e månad om jag sköter den som jag ska. ibland är det lätta tt glömma pga av att de inte luktar nått i från den. det är en vit säck skulle tro att de är mellan 7-10 kg. kommer som sagt inte ihåg..

har en kompis som kör den där papp pellets, huua den stinker å dom köper ca 3 påsar i månden å då är dom uppe i 150 kr typ. så dyrt blir billigt i slutändan.

Min största glädje är Cassandra!
  • Havanna82

Om det luktar mycket kanske ni kan fråga er vad ni behöver göra för att det inte ska lukta förutom att byta sand.
    Är katterna fertila? Har ni tillräckligt med lådor? Byter ni tillräckligt ofta?

Jag använder Peewee med pellets och tycker inte det luktar något alls. Byter gör jag ungefär var 4:e dag.
    Har just nu 1 låda till 2 katter, men jag råder att ha iaf 2! (Nu har jag turen att ha katter som inte krånglar när det kommer till lådan och accepterar därför 1 låda. Andra katter kan tycka annolunda)

• Anemia

Everclean Ceader, luktar gott trä!
    Klumpar sig och är faktsikt dryg, trots att den kostar liter mera, men med tanke på att den är dryg så blir det inte så mycket.

• Luckyday

Jag använder oxå Pussicompact tycker den är den bästa. Det är ju lite från katt till katt vad man får använda för sorts sand, jag har provat med både billigare och mycket dyrare sand, men allt annat luktar så äckligt när vår katt varit i lådan. Pussicompakt är den enda som fungerat hos oss helnöjd.

• skorpionen80

EverClean:
    Fördel: Luktar inte, väldigt dryg.
    Nackdel: Dammar när man häller i den i lådan.
    Pris: 199kr, var elfte paket gratis. Ett paket räcker i ca en månad (har tre katter).

Svar på tråden kattsand?