• Iuby

Om man vill sluta få mens o pms, räcker det att sterilisera sig eller måste man operera bort "allt"?

Jag lider av extremt hemsk pms, och tål inte hormoner, så p-piller är inte att tänka på. Alltså har jag kopparspiral som gör att jag halvt förblöder av varje månad. Jag funderar på, att om när jag fått mina barn klart om en 10 år, om jag på något sätt kunde operera mig så att jag slipper allt detta helvete. Nån som vet vad som krävs??

• Svar på tråden Om man vill sluta få mens o pms, räcker det att sterilisera sig eller måste man operera bort "allt"?
  • Millimina

Då måste du ta bort äggstockarna. Men då går du in i klimakteriet, och det är inte så lätt det heller.

Du kan prova att äta B6-vitaminer mot pms. Jag har provat ett tag och det har kanske fungerat. Sen ska jag testa antidepressiva, som man i pms-fallen då bara äter under någon dag, i låg dos. Vad som helst är ju värt att bli av med pms:en.

Hur fungerar CykloF på dina starka blödningar? Sen kanske B6 är en brist hos dig då du blöder så mycket...men det är bara en spekulation. Prata med någon gynekolog...på en större ort om du bor på en liten...

• Ärla Minou

Hormonspiral...kan man bli blödningsfri på.
    Det finns medicin mot PMS.

• hanu01s

Blöder du såååå mycket ska du gå till läkare. Prova Cyklo F, det kan du köpa på apoteket.

Finns inte spiral som gör att man inte blöder? Kolla upp den. jag är nästan säkert att det finns nåt sånt.

• Iuby
    Millimina skrev 2008-04-24 23:45:09 följande:
    Då måste du ta bort äggstockarna. Men då går du in i klimakteriet, och det är inte så lätt det heller.Du kan prova att äta B6-vitaminer mot pms. Jag har provat ett tag och det har kanske fungerat. Sen ska jag testa antidepressiva, som man i pms-fallen då bara äter under någon dag, i låg dos. Vad som helst är ju värt att bli av med pms:en. Hur fungerar CykloF på dina starka blödningar? Sen kanske B6 är en brist hos dig då du blöder så mycket...men det är bara en spekulation. Prata med någon gynekolog...på en större ort om du bor på en liten...
    usch då, DET vill man ju inte heller! Varför är man kvinna?!

Ja, jag äter redan SSRI mot pms, men känner ändå av det. Ska prova Cyklo F mot blödningarna, kanske kan hjälpa. Vågar inte prova hormonsprial, då det ändå utsöndras lite hromoner, och jag blir jättedeprimerad av p-piller, minipiller etc. Den kostar ändå en 1000-lapp, så det är ju inte bara o chansa känns det som.
  • Ärla Minou

Om Cyklo-F funkar finns de i större förpackningar fast är receptbelagda då. Går ju åt ganska många taletter så det kan vara skönt att ha en rejäl burk.

• Millimina

Vad sa den som förskrev ssri till dig? Sa de något om B6 eller andra alternativ? Hur stor är dosen som du får, och när i cykeln börjar du ta tabletterna?

• Dojdan

Om tio år har det säkerligen hänt och kommit mycket nytt på marknaden. Saker och ting utvecklas hela tiden.

• Millimina
    Dojdan skrev 2008-04-25 00:01:33 följande:
    Om tio år har det säkerligen hänt och kommit mycket nytt på marknaden. Saker och ting utvecklas hela tiden.
    Mycket lite kommer hända på tio år i den här frågan. Det forskas ju inte direkt "automatiskt" på alla intressanta frågeställningar. Sådana som rör kvinnor och kvinnors problem är galet eftersatta!
  • Iuby
    Millimina skrev 2008-04-24 23:56:56 följande:
    Vad sa den som förskrev ssri till dig? Sa de något om B6 eller andra alternativ? Hur stor är dosen som du får, och när i cykeln börjar du ta tabletterna?
    jag tar 10 mg per dag hela månaden, det funkar bäst. Vi har pratat om att ev höja till 20 mg.
  • Charlotte82

Ärla Minou skrev 2008-04-24 23:47:45 följande:

Hormonspiral...kan man bli blödningsfri på.Det finns medicin mot PMS.
    Hon tål inte hormoner, står i TS inlägg...
  • Ärla Minou
    Charlotte82 skrev 2008-04-25 08:23:10 följande:
    Ärla Minou skrev 2008-04-24 23:47:45 följande:
    Hon tål inte hormoner, står i TS inlägg...
    Tack för påpekandet.
    Eftersom hon skrev p-piller kan hon ha menat kombinationspiller. Hormonspiral bygger på lokalverkande progesteroner som eg inte "ska" läcka ut i cirkulationen. Hos flera gör det ändock det. Man vet inte förrän man provat. TS har dock efter mitt inlägg skrivit att även Minipiller får henne att må dåligt och att hon därför inte vågar prova hormonspiral eftersom risken ju ändå finns att motsvarande sorts hormon läcker ut i blodet.
  • Heranell

Jag hade grym PMS och provade Movina från hälsokosten, det är johannesört. Sen mådde jag dåligt över lite annat i livet som var tungt också, men jag märkte skillnad bara efter några dagar. har en kompis som är läkare och hon pratade om SSRI-preperat, men det ville jag inte prova. Så jag var jätteglad att Movina funkade!
    Sen blev min PMS även bättre när jag började äta bättre (mindre socker) och motionerade lite mera (promenader).
    Vad gäller att du blöder mkt har jag tyvärr inget bra tips.

• Iuby
    Heranell skrev 2008-04-25 08:50:59 följande:
    Jag hade grym PMS och provade Movina från hälsokosten, det är johannesört. Sen mådde jag dåligt över lite annat i livet som var tungt också, men jag märkte skillnad bara efter några dagar. har en kompis som är läkare och hon pratade om SSRI-preperat, men det ville jag inte prova. Så jag var jätteglad att Movina funkade!Sen blev min PMS även bättre när jag började äta bättre (mindre socker) och motionerade lite mera (promenader).Vad gäller att du blöder mkt har jag tyvärr inget bra tips.
    ja, jag märker också det där med socker och motion!! Hatar tyvärr o träna men har förutsatt mig att gå en promenad på 6 km varje dag då jag har PMS..samt att jag dragit ner på socker i allmänhet i dieten. Direkt jag inte hålller detta mår jag ännu sämre, blir jättestressad o får ångest!
  • CAF

Jag hade också väldig pms kraftig blödning och en hemsk värk. Jag klarade inte heller av p-piller och sånt och efter som jag redan hade mycket blödning så var kopparspiral inget o tänka på för min del. Jag var väldigt skeptisk när barnmorskan sa att jag borde pröva hormpnspiralen just eftersom jag vet hur jag blir av hormoner, men hon förklarade att det var en så liten mängd och att det var ett litet område. Och hon sa också att om man ångrar sig eller av någon anledning behöver ta ut den inom ett halvår så får man tillbaka halva beloppet av vad den kostade.
    Jag är inne på mitt 3de år med hormonspiralen och jag mår faktiskt bra, väldigt lite blödning 1-2dagar med vanlig binda sen räcker det med trosskydd. Och värken är också mycket bättre, jag kan ha ont första dagen men sen är det lugnt, däremot känner jag av när jag har ägglossning och får ont 1-2dagar.

Men för min del var det värt och pröva även om jag var skeptisk innan. För mig blev det till det bättre. Men alla är ju olika.

Svar på tråden Om man vill sluta få mens o pms, räcker det att sterilisera sig eller måste man operera bort "allt"?