• Bayboo

avlivning så här!?

någon mer än jag som såg insider ikväll?
    jag kan bara säga det att jag fick mitt års chock när dom avlivade den där stackars hästen!
    jag flög upp ur soffan skrikandes nej!!!
    det var verkligen INTE vad jag hade väntat mig,ska det gå till så.. har jag gått runt i min egna lilla drömvärld troendes att hästarna får somna in lugnt och stilla medans dom igentligen får... ja vad hästen nu fick?
    en fet jävla smäll i huvudet?,ett skott eller vad var det?
    oh gud det var så hemskt att se, tårarna kom också, hade önskat att dom hade förvarnat om denna sen för då hade jag INTE tittat.
    stackars liten försökte ta sig för huvudet och springa därifrån.

stackars stackars djur, hoppas han inte lider mer nu iallafall.

ville skriva av mig mitt års chock bara.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-25 21:49
    ska tillägga att jag aldrig såg någon reklam av programmet,började titta på det när ca halva tiden rullat så jag såg aldrig deras varningar, vet inte han kanske varnade just innan också men det missade jag totalt i såntfall.

Ja det är säkert det bästa sättet för hästen att avlivas på men för en som aldrig tidigare hört talas om detta så blev det en rejäl chock.
    jag såg ju före i mitt huvud en bild när dom tar fram en spruta men så bara pang!

forskning och bla bla bla, kan man verkligen veta SÄKERT att hästen dör på sekunden och HELT smärtfritt? nåt jag funderade på innan jag la mig igår..

men endå bra bättre att få dö hemma utan att behövas fraktas iväg.
    han såg endå lugn och proffsig ut han som gjorde det.
    vill inte ens föreställa mig hur det skulle va om hästen på nåt sätt förstår vad som ska hända

• Svar på tråden avlivning så här!?
  • Nikki

dom förvarnade i början på programet...men det var hemskt håller med dig..stackars djur..

• PappaJörgen

Det en en fet jäkla elchock dem får dem hinner inte känna mycket alls. Det du såg som var otäckt var ryckningarna efter att hästen hoppat till av stöten det är nerverna senorna som drar ihop sig inget hästen lägger märke till för den är redan död. Håller med om att det var en otrevlig syn.

• Lillan7704

Japp, det är så det går till när man tar bort hästar.. Och andra större djur..
    Det är en järnpinne som går in i hjärnan på dom. Kallas för slaktmask.
    Jag såg reklamen till programmet och valde att inte titta... Har varit med live och det räckte!

• Bayboo

aha, ok jag missade det då.
    men gör dom så här vid varje avlivning? e de så? fyyy!

• Lillan7704
    PappaJörgen skrev 2008-04-25 00:38:48 följande:
    Det en en fet jäkla elchock dem får dem hinner inte känna mycket alls. Det du såg som var otäckt var ryckningarna efter att hästen hoppat till av stöten det är nerverna senorna som drar ihop sig inget hästen lägger märke till för den är redan död. Håller med om att det var en otrevlig syn.
    Elchock?
    Var det ingen slaktmask? Såg bara reklamen som sagt...
  • Bayboo

så den tränger in i huvudet och ger en stöt alltså, hästen känner inget, käns lite bättre men endå

• Mamma Maj08

Tyvärr så går det till på det viset....
    kan till och med se värre ut...om hästarna får nys om vad som hända skall....

han varna i förväg för känsliga tittare....
    visste hur det skulle sluta så jag gömde mig under täcket, men fick ändå tårar då jag vet hur det går till...
    hemskt...

• minismatte

Dom förvarnade flera ggr tom! Men de gör ju inte saken mindre hemsk!!

Å häromdan såg ja reklam för dehär programmet, å då visade dom just den scenen å ja vart helt chockad!!! Då var de ju ingen varning alls liksom!! Hemskt!!!

• Agapi

Man brukar väl avliva med bultpistol (bara de ordet jag har hört innan), men vet att man kan avliva med sprutor oxå. De är väl lite olika efter situationen vad som är bäst. Även om vi ser de som väldigt brutalt så kanske de är bäst för hästen, den dör ju ögonblickligen och fattar inte vad som händer. Vid spruta kanske de tar lite tid och den blir rädd och så (gissning)

• Ancha

Ja ett skott i pannan och hästen dör på en gång, märker inte av det. Det syntes väl va? Den låg ju inte å led precis.
    Jag har sett detta på plats två ggr och hästen har aldrig vart medveten av det.
    Personen som gör det är/ska vara proffesionell och gör de på rätt sätt.
    Det är ett humant sätt för hästen, den behöver inte lastas å åka i väg i en transport, komma på ett nytt ställe. den behöver inte få nån nål i sig.
    Jag tycker inte det är fel detta sätt men visst är det obehagligt att se, det håller jag med om.

Dom varnade för obehaglig scen.

Svar på tråden avlivning så här!?