• Nennnie

Europeiska sjukförsäkringskortet

Vad kostar ett EU-kort och vart får jag tag på det?

• Svar på tråden Europeiska sjukförsäkringskortet
  • Iuby

kostar inget, får man från försäkringskassan

• hotten

som sagt du beställer den på fk tex på nätet, kommer hem å är gratis MEN den är rätt onödig då du ändå måste ha en bra reseförsäkring i din hemförsäkring...

på semesterortet är ju i prinsip alla läkarstationer å sjukhus privata å då gäller inte kortet, lika så gäller det inte för ökade levnadskostander, medeciner (mer än på sjukhuset till en kostnad som de landets egna invårnare skulle ev betala, men dvs ej från apoteket som du får utskrivna av läkare tex), ev nya sjuktransporter, taxi resor mm på orten i samband med läkarbesök, ev boende å nya hemresor...

enda gången du kan använda dig av den är om du helt saknar reseförsäkring (vilket du absolut inte skall göra)så att du får akut vård på landets egna invårnares villkår.. men på allmänna sjukhus vilket kan innebära många mils självbekostade resor för dig.. men måste du uppsöka läkare för nån liten sak å har nära till allmänna sjukhuset och har en sämre reseförsäkring i din hemförsäkring som har självrisk, dvs att självrisken skulle bli högre än kostnaden för läkarbesöket så har du ju nytta av kortet.

• vänat

Men eftersom kortet ändå inte kostar något är det alltid bra att ha med sig ett.

• hotten

vänat jo det kan man ju, fast man vet att man aldrig kommer att ha använding av det
    Jag vill bara påpeka att man inte skall vaggas i falsk trygghet som många gör.

• vänat
    hotten skrev 2008-04-25 10:43:48 följande:
    vänat jo det kan man ju, fast man vet att man aldrig kommer att ha använding av det Jag vill bara påpeka att man inte skall vaggas i falsk trygghet som många gör.
    Man ska aldrig säga aldrig min kompis behövde i spannien då hon besöket en läakrmottagning.
  • hotten

som jag tidigare sa, så får man samma å mycket mer med sin reseförsäkrings hemförsäkring om man har en bra hemförsäkring osv..

• vänat
    hotten skrev 2008-04-25 11:26:47 följande:
    som jag tidigare sa, så får man samma å mycket mer med sin reseförsäkrings hemförsäkring om man har en bra hemförsäkring osv..
    Men min kompis hade också reseförsäkring/ hemförsäkringen men de bad henne ändå att visa kortet från fk så man kan inte genaralisera och säga att det inte behövs!
  • hotten

vänat: som jag fortfarande skrev tidigare,
    så råkade hon ha nära till allmänt sjukhus (vilket inte alls är så ofta på semesterorter, å har man det så har man ändå privat i närheten) och hon hade ev en dålig reseförsäkring dvs med självrisk och en billig "åkomma" dvs att summan blev mindre än självrisken i reseförsäkringen å då kan man ju välja att ta sig till allmän vård. Jag väljer att ha en bra reseförsäkring i hemsförsäkringen, det är ändå de viktigaste alltid!

• vänat
    hotten skrev 2008-04-26 10:07:27 följande:
    vänat: som jag fortfarande skrev tidigare, så råkade hon ha nära till allmänt sjukhus (vilket inte alls är så ofta på semesterorter, å har man det så har man ändå privat i närheten) och hon hade ev en dålig reseförsäkring dvs med självrisk och en billig "åkomma" dvs att summan blev mindre än självrisken i reseförsäkringen å då kan man ju välja att ta sig till allmän vård. Jag väljer att ha en bra reseförsäkring i hemsförsäkringen, det är ändå de viktigaste alltid!
    nej det stämmer inte heller nu genaralisera du!!!
  • hotten

förklara då vad som inte stämmer! naturligtvis kan vem som hellst fråga efter kortet eller skaka på huvudet om man visar det, men frågan om man har använding av det i annat fall än de jag nämt så är svaret NEJ!
    sen kan man naturligtvis ha det oavsett som man har massa andra kort oxå bara för att det är gratis...
    generaliserar? på vilket sätt?

• vänat
    hotten skrev 2008-04-26 11:00:03 följande:
    jag talar om fakta å du pratar om en kompis...
    Men det är fakat det med. kan desss värre inte gå på mer detjaer eftersom jag då skulle avslöja vem det är hon har många av sin vänner här på sidan samt släkt och vänner och alla känner inte till det hela så tyvärr mer än så här kan jag inte säga.
  • SVejsan

www.forsakringskassan.se/fakta/4124_eukort/
    "EU‑kortet ger dig rätt till nödvändig vård* vid sjukhus och läkarmottagningar som är anslutna till landets allmänna sjukvårdssystem. Du betalar de patientavgifter som landets egna invånare betalar. I till exempel Frankrike och Belgien måste du först betala hela vårdkostnaden själv och sedan begära ersättning hos landets motsvarighet till Försäkringskassan.

EU kortet täcker inte all vård

EU‑kortet ger dig inte rätt till privat vård. Det ger dig heller inte rätt till planerad vård, det vill säga om själva syftet med resan är att söka vård.

Kortet ger inte rätt till ersättning för hemresor med till exempel ambulansflyg. För att få ersättning för sådana kostnader måste du ha en privat reseförsäkring. Det gäller dock inte inom Norden, där det finns ett speciellt avtal som täcker extra utgifter för hemresor."

Men som hotten säger så är det lika bra med en reseförsäkring... (som även kan ge dig ersättning på för det privata sjukhuset... )

Men skall du vara borta mer än 45 dagar (som de vanliga i hemförsäkringen inkluderade reseskyddet) så kan det vara bra med EU-kortet. Det kan ju faktiskt också förenkla om du har det och de faktiskt vill se det. Om det är gratis så varför inte ha med det...

Svar på tråden Europeiska sjukförsäkringskortet