• Lilith74

*Hm, här är en sak som jag inte förstår.

Hm, här är en sak som jag inte förstår. Varför djurägare i Sverige har djuren inomhus??? Alltså hundar och katter nu. Även villaboende har ju djuren inne och klagar sedan över allergier och hundhår och katthår - som väl är en helt självklar konsekvens av att ha djur i ett boningshus?

Jag har två katter och två hundar och de har absolut inte inomhus att göra - alls! De har egna hus utanför, hundarna i anslutning till värmepannan så att de får värme därifrån, katterna får bo i ett skjul med tak.

Det jag minst av allt fattar är hur man kan klaga över allergier när man själv bett om dem genom att ha en pälsklädd art INOMHUS. Obegripligt?

• Svar på tråden *Hm, här är en sak som jag inte förstår.
  • uniMog

Själv kan jag inte för mitt liv begripa vad man ska ha husdjur till om man inte låter dem vara tillsammans med familjen

• Lilith74

Ja så kan man ju också se det
    Man får väl vara utomhus!

• S vali s

Våran hund och katt tillhör familjen och därför är det en självklarhet för oss att dom bor tillsammans med oss i vårat gemensamma hem.

• lollisen

varför kalla sitt djur för HUSdjur om de inte bor i ens hus....????
    *fundera*
    alla får väl ha sina djur vart de vill bara de mår bra! (djuren alltså)

• uniMog

Lilith, japp och när vi är utomhus så är djuren med oss ute. Men jag personligen vill inte gärna vara utomhus 24 h om dygnet. Speciellt inte vintertid

• Gottis

Mina husdjur är en del av familjen och får därför vara inomhus.
    Jag har aldrig haft några problem med katt/hund hår, men det beror väl på hur ofta man dammsuger och borstar sin katter/hundar.
    Allergisk kan man bli även om man inte har djur hemma.

• Bonanza

Ja tänk vad man kan bli förvånad över vissa saker! Jag blir ofta förvånad över att folk inte har läst den nya forskningen som visar på att pälsdjur ofta minskar risken för både allergier och astma. Självklart är det inte bra att ha pälsdjur om man redan är allergisk, men att ha pälsdjur leder inte till allergi, snarare tvärtom! Det är de hus som är alldeles för rena som bidrar till ökade allergier och mer astma.

Och djur är för mig en del av familjen, varför vill man inte vara med dem?!

• Delfinen85

Jag skulle aldrig kunna ha mina katter bo i ett skjul.... nej,dom tillhör familjen och ska va inne och sova i våran säng och gosa som dom gör nästan varenda kväll.... och som lollisen säger, heter ju faktiskt husdjur.

• Lilith74

Ok bara jag som tycker så alltså. Kanske en kulturell fråga. Bor utomlands där inga djur är inne (förutom fiskar, fåglar, hamstrar, sånt) och pälsdjursallergi är i princip okänt.
    Inte är mina djur uteslutna ur familjen, de är i stort sett alltid med, det är bara att vi gör skillnad i boendet för människor och djur.

• Lilith74

Bonanza, det där kan man nog inte slå fast så tvärsäkert... dels _FÖR_ rena hus, men också för täta hus kan bidra till allergi. Och har man anlag för allergi så utvecklas ju de anlagen om man har djur inne. Teorin här är att barnen träffar djur dagligen men har inte sina sängar inpyrda med deras hår och kvalstren som bor i håren och därför blir dosen lagom.

Svar på tråden *Hm, här är en sak som jag inte förstår.