• Sparvel

Sparvel undrar: Hur vinner man budgivning?

Hej och välkomna till veckans "Sparvel undrar".

Vi har hittat ett hus som vi bara mååååååååååååste ha, annars dööööööööör jag! Det är så fint, så fint....

Nu är det så att det tycker 8 andra familjer också. Alla kommer givetvis buda som galningar. I Malmö kan det stiga till hur mycket som helst.

Hur gör jag för att få det?? Nån mäklare här?
    Jag MÅSTE ha det!! Utan att behöva betala ett hysteriskt överpris såklart.

Saklig hjälp någon?!

• Svar på tråden Sparvel undrar: Hur vinner man budgivning?
  • Tova

Oj, stackars dig, höll jag nästan på att säga! Minns med fasa vår tid som husspekulanter. Alla sa att det skulle vara så kul att leta hus - men det är inte kul när man hamnar i ständiga budgivningar som får en att förvandlas till ett galet monster .

Så mitt första tips är: bestäm er direkt för vad som är ert högsta pris. Kolla gärna med banken först (om ni inte har gjort det), de kan hjälpa er med kostnadskalkyler. Laborera med tanken att räntan stiger - har ni fortfarande råd att bo i huset då?

Sedan tror jag dessvärre inte att det finns så många knep som hjälper för att vinna budgivningen (förutom att ha några miljoner på banken då...) Mäklaren brukar ringa runt till alla inblandade så fort det har kommit in ett nytt bud, och då måste ni bestämma er relativt fort för om ni vill höja ert bud eller inte. Vanligast är väl att man höjer med 10.000 kr i taget eller mer. Lycka till och ta det lugnt!

• Opus

Åh, jag hoppas verkligen du lyckas få det men... budgivning är inte kul... Vi köpte hus för ett år sedan och budgivningen var en pärs!! Man spekulerade hur alla andra tänkte, försökte vara taktisk (jättelätt när man inte vet hur taktiskt alla andra tänker ).
    Jag tror det bästa är som Tova säger. Bestäm er för ert högsta pris. Sen gäller det att försöka ha lite is i magen (ät massa glass för att underlätta det ). Men jag tror inte det finns någon gyllene regel. Många sätter säkert ett jämt belopp som högsta gräns men det är farligt mitt i en budgivning så tänker man att om vi höjer 10 tkr till så passerar vi säkert deras gräns...

Huvva. Jag önskar verkligen att ni lyckas få drömkåken!! Men glöm inte - får ni inte det här huset - så var det inte drömkåken!!

• Morticia

Uj. Det där är inte kul!

Stämmer in med Tova. Sätt ett tak. Gå ej över det.
    Gör en budget. Ta fram månadskostnaden inklusive allt. Kolla vad ni har råd med för pris.

Tänk på den förestående husbesiktningen. Hittas det mycket fel, kan ni pruta ner, eller som vi fick göra, avstå från köpet...
    Kolla igenom vad som står i handlingarna om huset. Det kan finnas brister påpekade där. Kolla vad det kostar att åtgärda dessa, lägg till detta på månadskostnaden.

Så kan man faktiskt om man är två spekulanter kvar, lägga samma bud som den som ligger högst, och låta säljaren bestämma vem som ska få köpa.
    Risken med detta är att säljaren bestämmer sig för den som lade budet först.

• minimi

Kanske vi har fastnat för samma hus?!? Vi har hittat vårt drömhus, med underbart läge och lagom pris. Jag fasar oxå för en eventuell budgivning, viiiiiiiiiiiiiiiiill ha detta huset!!! Hur kan man veta att mäklaren är ärlig och inte bara "hittar på" att han har fått högre bud??? *snacka om att vara misstänksam * Jag håller tummarna för er iallafall och hoppas samtidigt att det inte är samma hus vi fallit för

• canel

har sälgaren nämt ett pris eller sälgs det till högst bjudande?

om det står ett pris utan högstbjudande gäller det priset och kommer då du tex och ger det priset de begär så är det ditt om ingen annan har hunit före och get samma bud som sälgaren begärt med andra ord har han satt ett fast pris och inte till högst bjudande så är det det fasta som gäller om någon ger det sänka går men inte höja.

• Jen

Jag har lärt mig att säljaren får sälja till vem den vill, till vilket pris som helst. Det är alltså inte alls säkert att man får huset fastän ens bud är högst. Inget är säkert förrän man skrivit kontrakt.

• FruM

Man lägger det högsta budet;)

• Aleta

Säljaren säljer till den som dom vill.
    Vi sålde till den som bjudit näst högst för den som bjöd högst hade försökt sabotera visningen och varit allmänt konstig. Eftersom vi inte ville få problem i efterhand (med en krånglig köpare) så avstod vi från det högsta budet och sålde till tvåan som var heltrevlig.
    Fast pris betyder inte heller att först får huset, det kan vara den som kan betala snabbast alt. flytta in på rätt datum som får köpa istället...

• Binis

Var tittar ni som bor i malmö på hus någonstans. Jag och min sambo letar hus men vet inte riktigt var mman ska flytta..... vill ju bo lite i närheten av malmö....

• Fröken R

När vi köpte vår bostadsrätt chockhöjde vi budet. De lägenheter som såldes, då vi köpte, gick för ca 650 000 kr i snitt. Utgångspris var 615 000 och vi var andra paret som tittade på lägenheten. Vi lade 660 000 med en gång med villkor att vi inte ville hålla på med budgivning. Vi fick lägenheten och vi ångrar oss inte. Men det kanske är lite annorlunda med hus eftersom summorna vi talar om är mkt högre då.

Bestäm dock en smärtgräns...men att hålla på och dutta med tiotusen hit och dit tror jag inte fungerar utan då trissar man upp priset istället.

Svar på tråden Sparvel undrar: Hur vinner man budgivning?