• Ting84

Förälrapenning och deklaration

Jag undrar hur mycket skatt (procent) försäkringskassan drar från er föräldrapenning och om ni som bara haft f-penning får tillbaka pengar eller blir betalningskyldiga.

Jag blir inte riktigt klok på det här med skatten och föräldrapenningen. Vet inte vad som gäller

• Svar på tråden Förälrapenning och deklaration
  • luzorsus

Fk drar liiite i skatt, bara runt 25%, för att var asäker och inet få restskatt, se till att de drar upp din skattesats på FK till din normala.....

• FruSöderström

Försäkringskassan drar 25 % skatt, om man inte anmäler att de ska dra mer. Sedan om du får betala eller får tillbaka beror ju på hur mycket du har i fp + om du har jobbat på sidan om eller så.

• Krickan85

Från början drog dem 28% i skatt för mig, men nu har jag ändrat så dem drar 30% i skatt på föräldrapenningen.Men jag ska få tillbaka pengar enligt deklarationen..
    Men kan du inte gå in och kolla det på FK hemsida om du har e-legitimaton, hur mycket skatt dom drar ?

• Ting84

Jo jag ska prata med FK bara sån kö på telefonen jämt. Det jag blev fundersam över var att en kompis sa att man inte behöver skatta lika mycket på fp som på "vanliga" lönen...

• CCA

tror att det drog 28%. Från jan-sept (slutet) tog jag 2dagar/v och från sep-dec 5dagar/v. Får tillbaka ca 6000.

• Moniqe1979

om du har e-legitimation kan du logga in och kolla under dina uppgifter på sidan står 28% på mig men vet en del vänner som de bara dragit 25% för som fått restskatt= inte skoj.

• CeeJay

FK drar ofta mindre i skatt pga av att föräldrapenningen är en lägre ersättning per månad än tex din lön.

Gå in i skattetabellen du tillhör och kolla hur mycket det bör dras på den bruttosumman föräldrapenningen ger och se om de behöver dra mer.

Antingen ändrar du skattavdraget på internetbegäran eller skriver en notering på övriga upplysningar på manuella begäran om föräldrapenning.

• tjejkocken

De drar 25 procent men får se nästa år om jag får tillbaka eller inte..men iår fick jag tillbaka.

• Anne69

För mig drog de ca 30%. Men i o med att jag hade andra inkomster bad jag min arbetsgivare att dra lite extra skatt.

• 242

min fp e ju som min sgi,ja har vart sjukskriven i 1½ år nästan konstant,förra året fick ja betala 1500 å detta år kommer jag oxå få betala 1500...

Svar på tråden Förälrapenning och deklaration