• Anonym

Tvångsmässiga rörelser??

Jag har en 6-åring som har börjat med nå slags tvångsmässiga rörelser med axlarna. Han håller hela tiden på och gör små ryck med axlarna, när han går, cyklar, leker, äter m.m. Han håller också på och ska dra ner axlarna på tröjan, så dom hänger ner mot bröstkorgen.. är det luva på tröjan så ska den också dras fram så långt det går. Häromdagen kunde han inte ens springa med barnen ute, för han hade dragit fram tröjan så den hängde, och sen gick han fullt koncentrerad med stela axlar, såg ut som en stel gammal gubbe.

Jag förstår inte varför han måste göra så HELA tiden? Är det bara något han har fått för sig, som kommer gå över? Eller är det tvångstankar??

Jag försöker säga åt honom att sluta när jag ser att han håller på, men hans pappa tycker att vi bara ska låta honom hålla på. Men jag tycker själv att det är lite pinsamt att gå på stan eller i en affär med någon som ständigt går och har ryck i axlarna.

• Svar på tråden Tvångsmässiga rörelser??
  • Anonym

Kan ju vara bra att ta upp det med någon..det kan ju bli värre med tiden..vissa barn ska ju alltid ha händerna inanför byxorna och peta sig där nere..det kan bli en ful ovana..

• Lyckogrisen

Låter som tics, det är ganska vanligt i den åldern. Låtsas inte om det och försök avleda honom diskret.
    Be honom hålla något eller gör någon aktivitet som han inte kan utföra samtidigt som han har tics så han "glömmer av sig".
    Går det inte över inom 6-12 månader så bör ni nog kontakta barnläkare eller BUP.

• Anonym

Okej, ja för förut höll han på mycket och skulle hela tiden upp med fingrarna och pilla lite på näsan.. gav sig inte förns man tog ner handen på honom eller sa något. Nu har det istället gått över till att han måste rycka med axlarna. Okej, ja vi får se hur det utvecklar sig då.

Kan dom utveckla sånt här på grund av att de mår dåligt psykiskt, eller beror det på något annat?

• Lyckogrisen

Det kan beror på att de mår dåligt men det kan också bara vara en fas. Min lillebror hade ljud-tics med näsan. De "smittade" så jag fick dem också ;o).
    Försvann efter några månader.

Om du är orolig att det är något som inte stämmer med din pojke skulle jag råda dig till att kontakta BUP redan nu!
    Vissa neuropsykologiska funktionshinder kan ge tics. Tex. Tourettes syndrom. OM han behöver utredas och få hjälp kan det ta lång tid innan de ens påbörjar utredningen.
    Min bonusdotter har aspergers syndrom och bara utredningen tog 1½ år.

• Lyckogrisen

Jag måste bara tillägga...
    Läser ditt inlägg en gång till och ser att han gör saker som hindrar honom i hans vardag så han tex inte kunde vara med och leka med de andra barnen.
    Det skulle jag vara lite vaksam på.
    Kanske en anledning att i alla fall ringa BUP och fråga om du behöver vara orolig.

Som jag läser mellan raderna på ditt inlägg känns det som du misstänker att något är fel?

• Anonym

Ja, han blir så fullt fokuserad på att dra fram tröjan, och att den måste hänga kvar så, så att han knappt kan röra sig ibland. Dessutom sitter han och rycklar med axlarna när han cyklar, så det blir lite vingligt.

Ja, man blir ju orolig. Läste på vårdguiden om tics nu och då stod det:

Vanligast är att barnet får de första tecknen på tics när det är mellan fem och sju år. Tics är vanligare hos pojkar. Oftast börjar tics i ansiktet som överdrivna blinkningar och grimaser. Tics kan sedan uppkomma i andra delar av kroppen, som axelryckningar och ibland som mer komplicerade rörelser, snurrande eller hoppande. Ljudtics kan variera från harklingar och läten till upprepande av "fula ord".

• Lyckogrisen

Men ring och prata med BUP om du känner dig orolig.
    De kan ge dig tips och råd.

Svar på tråden Tvångsmässiga rörelser??