• Miss Lee

Moderkaksprov/Chorion-villi-biopsi

Är kallad till ett moderkaksprov om mindre än en månad, på eget initiativ eftersom jag är bärare av en sjukdom som ärvs av 50% av mina pojkar. Står i kallelsen att de rekommenderar att jag tar ledigt den dagen provet tas, och sedan inte utför tunga lyft 24 timmar efter.

Nu till frågan: har hört att det är sängläge i 2 dygn (48 h) efter provet som gäller. Kan det vara olika från landsting till landsting? Tar hellre det säkra före det osäkra och går på det mest restriktiva landstingets linja i sådana fall, om ni förstår vad jag menar.

Ni som gjort moderkaksprov, vad fick ni för instruktioner? Kan ni berätta lite mer kring själva provet, risker osv...?

• Svar på tråden Moderkaksprov/Chorion-villi-biopsi
  • siamusen

Fick instruktion att ta det lugnt samma dag, inte lyfta tungt eller liknande men att i övrigt leva som vanligt.

Vill bara "varna" att det âr relativt vanligt att man blöder lite efterat sa om det hânder behöver du inte fa panik pa en gang.

• Miss Lee

Tack, Siamusen. Bra att veta det där med blödningarna.

Känner sån olust inför kallelsen, det står fostervattensprov i den, men provet ska utföras i v 11, och jag vet att läkaren sa att han skulle skicka remiss för moderkaksprov. Det är ju inte kromosomavvikelser vi ska kika efter, utan en genetiskt betingad sjukdom...

Vet inte ens om jag vill göra provet...

• siamusen

Miss Lee skrev 2008-04-25 13:47:04 följande:

Tack, Siamusen. Bra att veta det där med blödningarna. Känner sån olust inför kallelsen, det står fostervattensprov i den, men provet ska utföras i v 11, och jag vet att läkaren sa att han skulle skicka remiss för moderkaksprov. Det är ju inte kromosomavvikelser vi ska kika efter, utan en genetiskt betingad sjukdom...Vet inte ens om jag vill göra provet...
    Görs det i v.11 sa âr det MKP.

Varför vill du inte göra provet?
  • Miss Lee

Käner mig dåligt informerad om riskerna och hur jag ska förbereda mig och sedan vara efteråt. Vet att jag läst att man rek sänläge i 48 timmar efteråt, och att det då inte står ngt om det i kallelsen gör mig nervös. Tar de lättare på sådana här saker på UMAS?

Jag är sån som gillar att vara 100% förberedd. Ska jag ta ledigt bara dagen för provet, eller även två dagar efter? Ska jag komma dit med fulle eller tom urinblåsa, etc. Och så tänker jag självklart på risken med själva provet. 1 på 100 låter kanske inte mkt, men när man sitter där, så känns det som om den enda så klart bli jag...

• siamusen

Miss Lee skrev 2008-04-25 13:52:11 följande:

Käner mig dåligt informerad om riskerna och hur jag ska förbereda mig och sedan vara efteråt. Vet att jag läst att man rek sänläge i 48 timmar efteråt, och att det då inte står ngt om det i kallelsen gör mig nervös. Tar de lättare på sådana här saker på UMAS?Jag är sån som gillar att vara 100% förberedd. Ska jag ta ledigt bara dagen för provet, eller även två dagar efter? Ska jag komma dit med fulle eller tom urinblåsa, etc. Och så tänker jag självklart på risken med själva provet. 1 på 100 låter kanske inte mkt, men när man sitter där, så känns det som om den enda så klart bli jag...
    Känner igen allt det där. Tror de flesta känner likadant.

Tror inte de tar lâttare pa det pa ditt sjukhus. Dockskulle jag rada till att ta ledigt ändå förman kan fa lite ont i magen, som molvärk ungefär och det kan vara skönt att vila i nagra dagar.

Sist jag gjorde MKP sa fick jag infon att de allra flesta av de mycket få som far missfall far det inom 2 dagar. Med FVP âr det lite längre tid för det kan orsaka infektioner, men MKP är pa en gang i princip.

Risken för missfall är mycket liten. Nu vet jag inte vad för sjukdom det âr risk fôr, men om det är nagot du skulle kunna acceptera att barnet ha sa kandu ju skippa provet.

Eller kolla om de kan se kônet och är det en flicka sa slipper ni oroa er.
  • Miss Lee
    Svar på #6
    Det är hemofili A, svår form, och, ja, det kan jag acceptera. Min bror har det, och lever ett helt "normalt" liv. Men min sambo vill veta för att kunna förbereda sig mentalt om så vore fallet. Han menar också att det är dumt att tacka nej till en sådan här chans, att få reda på att allt är ok därinne även i andra avseenden...

Tack Siamusen för dina svar. Har ett tag på mig att fundera på hur jag ska göra. Kan få avboka tom dagen innan bara, så det behöver ju inte vara definitivt bara för att jag har fått en kallelse...

Trevlig helg!
  • siamusen

Hoppas ni kommer fram till nagot ni båda är överrens om. Lycka till

Trevlig helg själv

• Anna 27

Jag gjorde moderkaksprov igår! Låg i soffan hela dagen, men på Danderyd sa dom att man kunde jobba om man hade ett lungt jobb. Idag tar jag nog det lugnt också...

Skönt att ha det gjort men nu följer två nervösa veckor. Trodde missfallsrisken bara var de närmaste dagarna efter testet men så var det tydligen inte.

Och appråpå testet, jag vill inte skrämma, men överallt står det att det inte ska göra ont, men det gjorde sjukt ont!! Jag skrek rakt ut och ett par tårar rann. Blev så chokad av smärtan! Men som tur gick det över jättesnabbt.

• Miss Lee

Usch, jag hade iofs bestämt mig tidigare för att avboka testet, men du övertygade det lilla av mig som ändå fortfarande lutade åt test hållet...

Tycker inte dte är värt risken, och skulle inte använt resultatet för att bestämma mig för abort eller ej, utan mer som mental inställning. Ett barn med Hemofili lever ett fullt normalt liv (enda begränsningarna möjligen är att de inte får göra lumpen eller spela fotboll, ishockey eller utöva kampsporter - men det är värdsliga saker), skulle inte kunna ta bort det. Ser ju hur min bror har det och han ser ut och lever precis som vem som helst annars, förutom att han medicinerar. Och det är bara 25% risk att vårt barn blir blödarsjukt...

Nä, jag har bestämt mig för att strunta i provet och ta reda på längre fram om dte är en pojke eller flicka. Är det då en pojke, så ställer vi in oss på att den är blödarsjuk, och är den det sen inte, så r det bara en bonus!

Har bokat NUPP/Cub-test ist till den 22 maj.

Anna 27: vilken genetisk sjukdom ligger du inne med?

• Anna 27

Jag gjorde nupptest i måndags. Inte så genomtänkt, ville mest kolla på ultraljud för att det e kul å se bebisen! Trodde absolut inte att jag skulle få ett dåligt svar eftersom jag endast är 27 år och har inga genetiska sjukdomar i släkten. Fick en risk på 1 på 107 att det kunde vara ngt fel på barnet. Så jag fick tid för moderkakstest två dagar senare (för tidigt för fostervattenprov eftersom endast v 12+5.) Får svar nästa vecka och jag hoppas att allt är bra! 1 på 107 är inte jättehögt men skulle jag inte ha gjort moderkakstestet hade jag varit sååå orolig ett halvår till. Har kämpat med kräkningar varje dag i två måander och bla legat inne med dropp för att jag har varit så kass så jag hoppas jag inte kämpat förgäves. Dock har vi inte tagit ställning till hur vi gör med ett dåligt svar.

• Miss W

Jag var i samma sits som Anna 27 när vi gjorde CUB, vi fick 1:159 och gjorde MKP två dagar efter. Resultatet visade ingen avvikelse och nu är det dags för bebben att komma ut om en dryg vecka.
    Det var verkligen en chock att få hög risk på CUB-testet och väntan på resultatet från MKP var hemsk men jag är jätteglad att vi gjorde det. Jag är väldigt stickrädd och tyckte att MKP var läskigt men mest för att jag var så rädd, det gjorde inte särskilt ont, tyckte jag.

• Miss Lee

Ahaaaa, då förstår jag! Usch, nu blev jag kluven igen. Kanske ändå vore bättre att gå på the real deal direkt. Men jag är så orolig för missfallsrisken... Vet varken ut eller in. Behöver inte avboka mkp förrän tisdag morgon, så tills dess får jag ha bestämt mig...

• Anna 27

Förstår att du är orolig för missfallsrisken. Min läkare som gjode testet sa att risken var 1 på 200 att det skulle gå snett. 1 på 100 är lite skrämsel.

Valet ÄR svårt. Men valet är DITT. Låt dig inte påverkas för mkt av vad andra tycker.

• Anna 27

Nu har jag fått svar på mitt moderkakstest och jag väntar en frisk liten pojke!!

• siamusen

Anna 27 skrev 2008-05-14 18:32:21 följande:

Nu har jag fått svar på mitt moderkakstest och jag väntar en frisk liten pojke!!
    stort grattis
Svar på tråden Moderkaksprov/Chorion-villi-biopsi