• HappyPower

Hur lång tid tar det för kroppen att ta upp järn?

I förra veckan var jag hos BM och det visade sig att jag hade lågt järnvärde (90) så nu käkar jag två järntabletter om dagen. Jag är dock fortfarande så sjuuukt trött. Håglös och med huvudvärk = typiska järnbristsymptom. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan kroppen jobbar upp järnnivån igen? Vissa mineraler/vitaminer går ju jättefort medans andra ibland behöver flera månader för att komma upp till rätt nivåer. Någon som vet hur järnet beter sig?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det för kroppen att ta upp järn?
  • ole dole doff

vill oxå veta så ja puffar lite...

• Snooze

Min personliga erfarenhet säger aldrig....

Jag har haft lågt hb med alla fyra barnen. Med nummer 3 och 4 var hb nere på 83 resp. 79 trots att jag åt 5 järntabletter varje dag. Det slutade med att jag fick Venofer via dropp tre gånger i veckan i 7 resp. 10 veckors tid. Fast det hjälpte å andra sidan. Minns inte med 3:an men med 4:an var hb´t uppe i 106 på förlossningen.

• Mamma 80

Jag fick inte upp järnvärdet trots att jag åt 3 Niferex tabletter om dagen. Då fick jag tipset på apoteket att även äta extra Folsyra. Det hjälper kroppen att ta upp järnet och oftast kan man ha brist på det mer än järnbrist. På 2 veckor fick jag upp värdet från 98 till 128! Testa det ni också. Folsyra tabletterna finns på apoteket och kostar knappt nåt.

Mamma till Felix född 060127
  • Camri

jag hade 113 i järnvärde, 2 veckor senare med niferex hade jag 114
    nu äter jag dubbeldos niferex och på 2 veckor gick det upp till 119
    äter alltid med ett glas juice eller cvitamin rik frukt

• Mamma Anna Panna

Som jag har förtstått det så kan det vara svårt att få upp blodvärdet så länge blodet i kroppen håller på att spädas ut, men att järntabletterna hjälper till så att blodvärdet inte sjunker ännu mer. Sen när blodet har spätts ut färdigt så kan det börja stiga igen.

• kotte08

Jag äter 2 tabletter mitt val kvinna om dagen och då får man i sig en dagsdos järn som är 15mg. MEN det räcker inte när man är gravid för då har man ca 2 liter blod till i omlopp. Nu har jag även Ferronol som man köper i hälsokostaffärer (barnmorskorna rekommenderar den om man har känslig mage) I Ferronolen är där 21 mg järn. I både mitt val kvinna och Ferronol är där Folsyra och c-vitamin som gör att man lättare tar upp järnet.

Jag har haft problem med lågt järnvärde, extrem huvudvärk och trötthet men nu mår jag mycket bättre. Som det känns på mig så har den extra järndosen hjälpt nästan direkt. Lycka till!

• helouise

Det tar ca 6 månader att få upp depåerna om man äter niferex. Glöm inte folsyra b12 och c vitamin som tilllägg.

Svar på tråden Hur lång tid tar det för kroppen att ta upp järn?