• susku

*Jag köpte idag en gammal "tvättkorg".

Jag köpte idag en gammal "tvättkorg"... har sett att andra har den som babykorg, så jag ville också ha en sån.
    Finns 4:a handtag (1 på varje sida) och den är är "oval"...
    Var kan man köpa madrass till den? Och hur gör man att sidorna blir mjuka? ska man ha "spjällskydd" där? hehe..
    Förresten, funderar på att måla den vit (den är träfärgad), vilka färger kan man använda?
    Oj oj.. nu har bebis 3 st sängar.. 1vagga, 1 korg + spjällsäng.. kanske för mkt...

• Svar på tråden *Jag köpte idag en gammal "tvättkorg".
  • susku

puffar.. ingen som har tips?? eller kanske bilder på sina korgar?

• ucka

Vi har korg som min mor inredde till mig och mina syskon... (inte uppackad ännu till nyingen)
    Ett sytt överdrag på kanterna som vi nu kompletterade med tunn skumgummi i huvudändan.
    Hittar du inte lagom madrass får du klippa till en.
    Vi ställde den dessutom på ett gamalt Tv -ställ med hjul det var väldigt smidigt att kunna dra med sig den till köket tex.

• tildan

Jag har en sån korg som står på en ställning med hjul.
    Jag tror att madrassen är tillklippt av en större "slaktad" madrass. Är inte säker eftersom det är några barn innan som haft den så madrassen fanns ju redan...
    Något mjukt på sidorna har jag inte förutom en tunn klädsel av linnetyg.

Jag har sytt ny klädsel till den då gjorde jag som så att jag mätte hur stor korgens omkrets var och sen hur djup den var. Till djupet la jag på nån centimeter för att kunna dra över på utsidan och stoppa under madrassen.
    Tror jag räknade med 60 cm till djupet och ca 3 meter runt om för att det skulle bli lite rynk. Så jag köpte 120 cm tyg på 150s bredd.

Klippte till och sydde ihop tyget så det blev som en rundel, sick-sackade alla kanter och sen vek jag ner drygt 1 dm på ena sidan och sydde en kanal. I kanalen drog jag resårband och sen satt jag bandet på utsidan och la rätt resten av tyget i korgen, bäddade ner överskottet under madrassen.

Det blev en lite invecklad förklaring men det var inte alls svårt och det blev jättefint!
    Skriv och fråga om du inte förstår hur jag menar!
    Lycka till!

• susku

tildan:

Jag tror jag förstår *tummen upp* hehe... ska kila ner till tyg affären och köpa något fint tyg i vitt + rosa siden band (som jag kan knyta runt på utsidan)
    ska försöka lägga ut bilder på korgen när jag är färdig med den sen...

Tackar massor!!

• tildan

Kul att du förstod hur jag menade, fast jag själv tyckte det blev rörigt!
    Kan varmt rekomendera vitt tyg, de två klädslar (heter det så?) som fanns sen innan var rutiga i vitt och blått och brunt och vitt.
    Korgen såg mycket fräschare ut med vit klädsel, jag hittade mitt tyg på Åhlens, ett vitt linnetyg, kostade inte så särskilt mycket heller.

Vet du att det är en liten tjej som kommer sova i korgen?

• susku

tildan:

japp, ja fick veta i måndags att det är en liten tjej.. därför ska jag ha det där rosa bandet.. man måste ju se att det är en liten prinsessa som sover i korgen. *ler*
    ohh.. vad kostade tyget per meter`? eller ska man köpa en stor rulle? hahaa.. jo, vill ha vitt, för det ser mjukare och fräschare ut.. iaf till en liten bebis.. undra hur man skulle kunna bygga så man får himmel till sängen? hehe, nu är jag verkligen på G..

• Sea star

Hejsan!

Vi har precis en sådan korg. Vi köpte en barnmadrass till spjälsäng för 99 kr på Jysk och klippte till den så den passade precis i korgen. Sedan sydde vi ett skydd till den. Sambons mamma har sedan sytt som ett spjälsängsskydd till korgens insida. Har dock inte så bra koll på hur hon gjort, men hon har fäst med band precis som du tänkt göra.

Lycka till!

Sea star, v. 34

• baby05

Rekommenderar starkt någon form av skydd till babykorgen. Som liten brött jag foten i babykorgen eftersom det saknades skydd, det är nämligen väldigt lätt för de små fötterna att fastna i korgen.

• Pandy

jag klädde om korgen som jag legat i när jag var liten.. tog ett ljus blått siden lakan och klippte i... blev billigt o bra!

• penni

Jag har en bild på min korg i mitt galleri... kanske kan det ge lite tips.. ( du skrev ang spjälskydd och sånt, för det skulle passa min korg fick jag sy ett nytt med korgens mått)

• marvi

Jag ska ha en gammal babykorg på hjul som jag själv låg i som liten. Den har måttsydd madrass och måttsydd hel kädsel inuti. Under tyget är korgen klädd med ett lager tunnt skumgummi, det gör att korgen känns mer ombonad.
    Sedan så finns det en lös kappa som sitter fast med resår runt kanten. Alltihop är faktiskt väldigt fräscht trots sin ålder, men jag och mamma funderar ändå på att sy om i nytt tyg, om vi hinner innan Mini kommer...

• tildan

Susku: Klart det ska synas att det är en liten princessa som sover däri. Ger bara en liten varning, för jag vet två par som fick tvärsäkra besked om att de skulle få en tjej och istället kom det en liten kille...

Har för mig att jag betalade runt 150kr för både tyg och resår. Men mins tyvärr inte meterpriset.

Vi har inget skydd inåt, korgen är väldigt tät och när bebisen väl blir så stor att den når mot kanterna kommer nog korgen bytas mot spjälsängen!

• susku

tildan:

Hehe, jag är iaf 99% säker på att det är en liten tjej.. för det var 2 olika läkare som kikade mellan benen på bebis.. hahaa.. men jag kan iofs köpa både rosa och babyblå band, så jag kan byta det ifall det skulle komma en liten kille.. hehe..

Ska nu på måndag till Åhlens.. hade inte tid innan.. måste köpa bäddset till vaggan oxå.. hmm... börjar nu undra vad jag ska med alla sängar till hahahaa... ett i varje rum eller? hehee

• tildan

En i varje rum är kanske ingen dum idé
    Vi har dock hjul på vår korg så vi kommer nog flytta med den om det skulle behövas.

Själv är jag ganska säker på att det bor en liten kille i min mage men vi har inte kollat så jag tjyvar nog din idé med banden när vi vet säket!

• susku

hehe.. korgen skulle iofs kunna stå i vardagsrummet, vaggan inne på mitt rum, och spjällsängen inne i bebis rummet.. haha, då kan man lägga ner lillan beroende på i vilket rum man är... hahahaa...
    bara katten inte tror att: nu har matte klätt en korg till mig, äntligen får jag nått mysigt att sova i.. hahaha.. han trodde att spjällsängen var hans oxå.. *ler*

ja, det där med banden tycker jag va ganska smart *skryt* för man kan sätta dit det sen när barnet är fött, för att sen vara på den säkra sidan..
    Iihh.. vill inreda allt NU!!! orkar inte vänta tills på måndag!!!! hahaha

• tildan

Det är verkligen roligt att förbereda och greja, vi har äntligen fått klart ett litet extra rum som vi bla har stoppat datorn i. Så nu kan jag greja om och möblera fritt i både sovrum och vardagsrum, känns så lyxigt att få lite ordning!

• Lallan

Vi har haft babysängar i alla 3 rum (har mani på korgar o gamla vagnar) och katterna har tyckt att det varit toppen så vi har haft något "överkast" på sovplatserna som bara varit och ta bort. Då har katterna varit nöjda och bebisen har alltid sovit på rena lakan. Sonen sov förresten i stora korgen fram till 6 månader.

• Druvan

Har en bild på vår i mitt Bildgalleri!

Svar på tråden *Jag köpte idag en gammal "tvättkorg".