Amma vid rökning är bra!
Ja det kan låta lite konstigt och bakvänt och ja, det är det. Naturligtvis är det inte alls bra att röka om man ammar men tvärt om, att amma om man röker är bra.
Dvs om du får en liten bebis och väljer att fortsätta röka så är det bästa för bebisen om du helammar så försök att göra det om du kan.
Det låter ju väldigt konstigt och ologiskt, jag håller med om det. Men så är det och jag vill att den infon sprids bättre för jag hade ingen aning om det när min äldste son var liten. Direkt när jag slutade amma började jag röka, för jag trodde att sålänge man inte röker vid barnet och håller noga på att tvätta händer osv så är det lugnt. Det är helt fel. Det är allt annat än lugnt. Ännu värre eftersom jag inte ammade! Då hade sonen inget skydd alls.
För det är nämligen så att barnet utsätts för gifterna som mamma (ELLER PAPPA för den delen) drar i sig, oavsett. Både ammade barn och ickeammade barn utsätts för gifterna med skillnaden att de ammade barnen iallafall har ett visst skydd av amningen.
Hur då "utsätts"? Jo... genom håret, kläderna, luften och genom att mamma/pappa svettas ut enorma mängder gift.
Det här är ingen tråd för att gnälla över valet att röka, det kan vi ta i en annan tråd, det här är lite råd och tips när du som mamma (eller barnets pappa) väljer att röka.
Försök att amma om du kan. Barnet får ett visst skydd mot gifterna genom amningen.
Samsov inte. Man svettas ut enorma mängder gift på natten om man är rökare så risken för PSD ökar markant. Visst är det trist om bebisen går miste om samsovningen men det är säkrare för barnet att sova giftfritt. Låt barnet sova i egen säng.
Bärsjalar och bärselar fungerar som en liten giftkammare när man är rökare. bebisen sitter varmt och svettigt mot bäraren och sitter i giftångorna. Undvik.
Rök absolut inte inomhus och om du kan, försök att gå en bit bort från dörren när du röker så slipper du ta med dig rök in när du öppnar dörren.
Tvätta ALLTID händerna efter att du rökt och håll en god hygien i övrigt.
Byt kläder varje dag och tvätta ytterkläderna så ofta du kan. Samma sak med sängkläder.
Rök inte när du är ute tillsammans med barnet, tex på en barnvagnspromenad. Ickerökare kan intyga om att det luktar rök i ett stort område kring rökaren som oftast inte känner det själv. man tror att röken inte når barnvagnen med det gör den! Jag lovar. Gå en lång bit bort.
Ta med våtservetter att "tvätta" händerna med efter rökning när ni är iväg där det inte finns tvål och vatten.
SJÄLVKLART är det bäst att inte röka alls men tråden handlar inte om det, och jag vill uppmana ALLA som läser här att inte skriva en massa nedvärderande saker om vad man tycker om rökningen i sig. Här handlar det om hur man gör när man redan valt att röka och inte vill sluta.
Ja, som sagt, det låter bakvänt när det gäller amningen för givetvis får ju barnet ännu mer gifter om man ammar och röker men amningen är alltså fortfarande att föredra. Så pass bra är den.
Men försök att dra ner på antalet cigaretter om du kan och tänk på att det räcker med ett par cigg per dygn för att mjölken ska vara påverkad dygnet runt eftersom det tar många timmar för nikotinet att gå ur mjölken. Koncentrationen är som störst precis efter man rökt så försök att röka efter amningen istället för före.
Annat som kan hända är att barnet får hjärtklappning, blir illamående, får magknip bland annat. Plus att mjölkproduktionen kan minska om man röker.
Men fortfarande...bättre att röka och amma än att bara röka
Jag ska klistra in en liten faktatext nedan om vad som kan ske om man röker och ammar så att alla förstår hur bra amningen är eftersom det till och med är motiverat att utsätta barnet för detta hellre än att "bara" röka och inte amma:
"Rökning och amning
Forskningsnytt juli 2006
Barn påverkas av rökning inte bara genom att inandas rökig luft utan även via bröstmjölken.
Via mammans blod går bland annat nikotin och dess nedbrytningsprodukter över till bröstmjölken och barnet får det i sig i samband med amningen.
Är nikotinhalten hög, till exempel om mamman rökt strax före eller under amningen, kan barnet må akut illa av det. Barnet kan bli blekt, får hjärtklappning, svettas och bli illamående.
På lång sikt sett ökar rökning risken för plötslig spädbarnsdöd, för ökad skrikighet samt för luftvägsinfektioner och luftrörsbesvär."
...............................
Kvinnor som ammar och röker mer än 20 cigaretter om dagen har barn som visar nikotinförgiftningssymtom: blekhet, skrikighet, ängslan, sänkt aptit
- Oftare övre luftvägsinfektioner och allergier
- Kortare slutlängd och vikt. Nedsatta prestationer i skolan
- Leukemirisken fördubblad
- Lungcancer på lång sikt p.g.a. passiv rökning
- Barnen blir ofta rökare
http://www.nll.se/threesection.aspx?id=9312 "
Lycka till med allt och grattis till er bebis
**
Vill du istället sluta röka helt?
Då kan du få hjälp i den här tråden:
www.familjeliv.se/Forum-2-8/m32130136.html