• Dires

Grilla grönsaker i ugn???

Kanske en dum fråga men hur gör man det??

Älskar grönsaker...ska man ha ugnen på nåt särskilt sätt?? Fick det en grillknapp??

Berätta hur ni gör och vad ni använder för grönsaker....

tack på förhand!

• Svar på tråden Grilla grönsaker i ugn???
  • IaOnDaFluff

Det är bra att ha dem i folie tror jag :/

• ThaTinizz

JAg brukar bara skära ner grönsakerna ner i en ungsfasst form... lite olja i botten... MUMMS!!

å ja... typ 200 grader eller så..... går säker sketa brå å använda grillfunktionen om man har en sån oxå

• MrsQ

Har ett got recept... vänta så ska jag hämta det...*springer iväg till köket........................................................................................

Nu är jag här igen.

VARM GRÖNSAKS PYTT!!!

3 aubergine
    3 Zuccini
    3 Röd paprika
    3 Röd lök

Vitlöksklyftor

Skär ner i långpanna.
    Ha på olivolja och salt.
    Sätt in i grill 250 grader. 30 min.
    Rör om då o då.
    Servera gärna med Guacamole.

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

• Dires

Hur vet man om man har en grillfunktion o hur ser den ut isåfall???

• Dires
    Svar på #3
    MMM va gott det lät....
    När jag väl har provat o göra det så fastnar alltid grönskaerna i formen....måste man ösa på med olja eller???
    En del av tanken e ju at man ska vara lite nyttig o kalorisnål oxå..
  • MrsQ

När jag gör t.ex potatisklyftor i ugn så lägger jag dem i en bunke o häller på lite olja sedan rör jag om.

Man kan ju gör samma sak med grönsakerna. Så kan man hälla bor om det blir för mycket olja.

Nu var det några år sedan jag gjorde detta med grönskarna i ugn så jag kommer inte ihåg hur jag gjord exakt. Om det gick bra bara med den oljan som var.
    Men gott är det

• Skorpan2

grillfunktion brukar se ut som taggar ned på strecket istället för ett rakt streck som vanligt.

• Skorpan2

soja är också gott att ha på grönsakerna i ugnen. det brukar min mamma ha.

• Dires
    Svar på #7
    jag tror jag har den funktion....va precis o kollade )

det sur ut som ett sicksack sreck med taggarna neråt..kan det vara det...betyder det att det e grill? Vad egentligen skillnaden tro?
  • Skorpan2

Det betyder att det är grillfunktion. Ärligt talat har jag inte märkt nån jätteskillnad mellan grill och vanlig ugn när jag har använt det här hemma.

• Atamon

Jag har ugnen på vanlig temperatur först (225-250 grader), det är bara sista typ fem minutrarna som jag knäpper över till grill - för att få lite yta.
    Om man rör om bland grönsakerna så behövs inte så mycket olja. Jag brukar oftast bara hälla lite i botten på glasformen, och ringla lite olja över och sedan röra om. Lite kanske det fastnar ibland men inte mycket. Krydda med timjan eller herbes de provencale - det är gott (förutom salt och peppar).
    Brukar använda potatis, paprika, lök, palsternacka, squash. Inte alltid allt tillsammans men ofta.

Svar på tråden Grilla grönsaker i ugn???