• Anonym

Pingstkyrkan och alkohol

Jag och min man har sista tiden haft livliga disskusioner om det här med alkohol. Vi är medlemmar i pingstkyrkan och vad jag har förstått på vänner och bekanta från församlingen så är det ingen som dricker alkohol. Cider och lättöl är ok, men inget som man kan bli berusad på.
    I vårt hem dricker vi öl och vin ibland (max en gång per månad) och då i samband med måltider. När vi bjuder hem folk från kyrkan serverar vi dock aldrig alkohol, och blir aldrig erbjudna det hemma hos någon av dem.
    Nu menar min man att det är ok att servera vin om vi har gäster, och så får de själva välja om dde vill ha eller inte. Tanken är ju god och helt ok, men jag är rädd att det här är ett sätt för min man att få dricka öl o vin oftare.

Hur gör ni andra som är medlemmar i pingskyrkan eller andra frikyrkoförsamlingar?

• Svar på tråden Pingstkyrkan och alkohol
  • Anonym (missionare)

Har han några alkoholproblem i släkten eller så? Finns det någon anledning till att du inte vill att han dricker alkohol mer än 1g/månad?

• Anonym

Varför ska man inte kunna ha framme sin öl och vin, varför vara till lags för dem? tvi säger jag på pingstkyrkan

• Anonym
    Anonym (missionare) skrev 2008-04-25 18:54:22 följande:
    Har han några alkoholproblem i släkten eller så? Finns det någon anledning till att du inte vill att han dricker alkohol mer än 1g/månad?
    Min uppfattning är att gud har skapat människokroppen och att vi ska vara rädda om den. Överlag tycker jag att man ska passa sej för sånt som är skadligt för kroppen, alkohol, skräpmat o andra gifter. Naturligtvis går det ju inte att leva helt "rent" utan vi unnar oss godsaker och alkohol vid särskilda tillfällen.

Nej, han har inga alkoholproblem i släkten. Han kommer från en nykterist familj.
    Det jag känner oro för nu är att han vill ändra ett beteende som vi levt med i tio år.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-04-25 18:58:55 följande:
    Varför ska man inte kunna ha framme sin öl och vin, varför vara till lags för dem? tvi säger jag på pingstkyrkan
    Det handlar inte om att vara till lags. Jag frågar här eftersom min uppfattning är att vi i församlingen tänker ganska lika vad gäller alkohol, men det kanske finns andra som vill ventilera frågan här.
  • Lillknase

Jag blir så trött på sånt här. Man lever väl som man vill? Om han ville ändra sitt beteende, skulle han väl gå ur kyrkan och lämna dig? inte sant?

För att ta ett citat, "Måla inte fan på väggen!" och ursäkta svordomen om den väcker anstöt.

Ta hand om er nu. Men tänk lite själva. Och lite utanför "boxen"

• Eld

Han kanske vill ut ur pinstkyrkan. Något man ju skulle förstå om man säger så.

• Anonym
    Lillknase skrev 2008-04-25 19:04:25 följande:
    Jag blir så trött på sånt här. Man lever väl som man vill? Om han ville ändra sitt beteende, skulle han väl gå ur kyrkan och lämna dig? inte sant?För att ta ett citat, "Måla inte fan på väggen!" och ursäkta svordomen om den väcker anstöt. Ta hand om er nu. Men tänk lite själva. Och lite utanför "boxen"
    Bag in boxen eller...
  • Anonym (ej troende)

Nu vet jag inte så mycket om pingstkyrkan (eller religion), så jag kanske är diskvalificerad från att svara

Men, vi förändras ju alla med tiden. Vi blir äldre, vi lär oss nya saker, vi vill utveckla oss, bli "moderna", kanske vara som andra (=arbetskamraterna?), då kanske att införa vin som alternativ är ett steg för din man att pröva någpt nytt??

Personligen så tycker jag inte att dricka vin då och då är någon synd, Jesus gjorde ju själv vin från vatten, vin är en naturlig produkt från vindruvor mm. Att unna sig och sina gäster vin ibland tycker inte jag är någon stor sak. Gästerna väljer ju själv om de vill ha eller inte. Att dricka vin till maten betyder inte för mig att man blir berusad, vi har alltid vatten med som törstläckare till maten när vin serveras.

• Anonym (baptist)

så länge ni kan ha en öppen diskussion och är ärliga kring alkohol tror jag inte att du behöver oroa dig för just alkoholen. jag har tyvärr många gånger sett människor som kommer från nyktra hem som börjat smaka mer och mer på alkohol och det har även lett till att de smugit med det för att inte visa att de dricker för mycket. så enligt min mening och mina erfarenheter, så tycker jag att det kan vara ok att dricka vin eller öl till maten mer än en gång/mån. så länge det handlar om just måltidsdricka. inte för berusningens skull. själv dricker jag när jag vill och tillsammans med vem som helst, vad andra väljer att göra är deras ensak. men det får inte göras i hemlighet! (eller alldeles för mycket såklart) att smyga med att man dricker för de andra i församlingen är jag emot. jag har valt ett liv med måttligt med alkohol och det står jag för. sen struntar jag blankt i om folk från min församling ser mig.

• Eld

Varför är det fel att dricka alkohol för berusningens skull?

Svar på tråden Pingstkyrkan och alkohol