• sarah

kamomillte?

Min 2 veckors bebis verkar få väldigt ont i magen varje gång hon ska bajsa, ofta mitt i amningen vilket gör att hon inte vill amma. Hon spänner sig och blir lessen.
    Hon vägrar rapa men spyr mkt.

Min mamma tycker jag ska ge henne typ 2 tsk väldigt svagt kamomillte, för det gjorde hon åt mig när jag var liten och det hjälpte tydligen.
    Jag är lite så där nojjig och vill inte göra något som inte står på "pappar att det är okej".
    Men sen har vi en vän till familjen som är BM och hon rekommenderade också detta, men jag har aldrig hört talas om att man ska ge spädbarn annat än bröstmjölk (och ersättning då)

Har ni?

• Svar på tråden kamomillte?
  • JessieZ

Men om du dricker teet så går det väl ut i mjölken???? Och då får ju liten i sej det i alla fall....eller har jag helt fel??

• sarah

JessieZ:

Har ingen aning...
    Det de rekommenderar är att bebisen får i sig teet. Har inte tänkt på att jag faktiskt också kan dricka det... Fast undrar om det får samma effekt i så fall?

• Blue

Tova hade kolik när hon var mellan 2-7 v gammal och när ingenting annat hjälpte så fick jag tips av min bvc sköterska att jag skulle göra te på anis och fänkol + kamomill. Jag skulle dricka detta själv, men kunde även ge 2 tsk till Tova om det blev riktigt illa. Och det märkliga var att när jag började dricka detta te så började hennes skrikattacker och magknip att försvinna oh var borta efter ca 1,5 v. Vet fortfarande inte om det var pga detta te, men ofta har ju barn kolik längre än tills de är 7v... Jag gav tova te en gång också, och hon tyckte det var gott!

• ceci lia

Testa ett amningste och drick själv. Anis och fänkål finns som tepåsar och minimundus säljer amningste som innehåller det plus kamomill. Sök på Minimundus på Internet.

• Desimanda

Sarah!
    Min lilla pojke dricker kamomillte sen han var en vecka gammal och han mår bra av det. Han hade samma problem med bajsande som din lilla flicka har.
    Kram!

• Bambis

Jag har gett min josefine kamomillte blandat med en tesked socker och lite kummin sen hon var två veckor. Hon hade stora problem med hård mage. Det har hjälpt lite men de säger att man blir hårdare i magen av te och min bm rekomenderade inte kamomillte. Men man får prova sig fram och se om det hjälper, annars vet man inte.

• schnokie

Fänkolste är jätte bra mot magont. Om du ammar kan du dricka det själv eller också ge det direkt till din bebis. Kamomill är också bra men jag skulle vara försiktig med att ha socker i om man ger det direkt till bebisen.

Vad gäller amningste så kan jag bara tala av egen erfarenhet, om du har tillräckligt med mjölk så drick inte te´t - risken är du får mjölkstockning. Drick då hellre bara fänkolste.

Lycka till

Svar på tråden kamomillte?