• tiiinann

Jag är INTE smart..hur få rent stekpannan som är full med socker??

Ja då har man vatt igång igen o bakat. skulle lyxa till det med kanderade nötter. Smälte socker i en stekpanna..hur tusan ska man få den ren?? Hela stekpannan är ju full med stelnat socker..blir ju kankse att slänga den, eller så finns det kankse nån hjälte här inne som kan rädda min stekpanna o sätta mig i jobb ikväll???

• Svar på tråden Jag är INTE smart..hur få rent stekpannan som är full med socker??
  • Anna Panna

men, jag kanske är lika osmart jag - men är det inte bara att skölja och diska med riktigt varmt vatten så att det smälter bort så sakteliga????

• kobra

kanske går bort om du värmer upp det igen och sen diskar den

• Bebis

Jag brukar låta mina stå blöta med maskindiskmedel i. Fungerar bra på fastkokta saker i alla fall. Annars brukar jag ta vatten i och sätta den på en platta tills det löser upp sig och då diska ur den.

Don't Panic
  • tre blir fler

fyll stekpannan med vatten o koka upp, låt koka en stund "gnussa" sedan bort sockret...

• Brollie

Häll i vatten, sätt på plattan och låt det koka, diska emellanåt ur den, sen nytt vatten och koka upp till allt smällt bort. Annars så vet jag inte...

• Elisabeth83

jag brukar ha i lite diskmedel och vatten, sen sätter jag den på plattan igen, och upprepar proceduren några gånger..

• tiiinann

tack får prova de..kokar brukar ju smälta socker..o jag tror ju inte dom slänger sina gryter o stekhjärn efter varje gång.. Nä ska ut o diska nu iaf, får prova att koka upp vatten i den..tusen tack..

• skorpiona

Låt den stå under riktigt hett rinnande vatten, så tror jag det ska försvinna...

• Tilcha

som "tre blir fler" och Brollie skrev. Ha i vatten å koka upp å diska ur. enda sättet.

• jenni84

samma här....hett hett vatten + maskindisk medel tablett....låt det ligga tills allt är upplöst,diska som vanligt...

Bebis skrev 2008-04-25 19:59:21 följande:
    Jag brukar låta mina stå blöta med maskindiskmedel i. Fungerar bra på fastkokta saker i alla fall. Annars brukar jag ta vatten i och sätta den på en platta tills det löser upp sig och då diska ur den.
  • Bebis
    jenni84 skrev 2008-04-25 20:03:12 följande:
    samma här....hett hett vatten + maskindisk medel tablett....låt det ligga tills allt är upplöst,diska som vanligt...
    Bra när man är lat oxå Sköter sig själv väldigt bra
    Don't Panic
  • jenni84

japp.....super nice...

Bebis skrev 2008-04-25 20:04:36 följande:
    Bra när man är lat oxå Sköter sig själv väldigt bra
  • Nifelheim

Ett tips till nästa gång är att diska den innan sockret svalnat helt, då är det bara att diska den med varm vatten så går det bort hyfsat enkelt.

Svar på tråden Jag är INTE smart..hur få rent stekpannan som är full med socker??