• SIN74

Vad göra med en "pappagris"?

Hej alla härliga Fl-are!
    Har två underbara barn. En på fyra och ett halvt och en på 20 månader. Storasyster hade en jättepappig period mellan 1-2 år men det fungerade med mig också även om pappa var favoriten. Nu är det bara mamma som gäller.
    Annat är det med lillkillen. Han ratar mig totalt. Jag duger bara när pappa inte finns att tillgå. Han skrek ikväll när jag skulle ge vällingen. Han skrek tills han klöktes. Ville bara till pappa.
    Ni erfarna, med samma bekymmer eller bra tips. VAD GÖR MAN?????

• Svar på tråden Vad göra med en "pappagris"?
  • SIN74

Tack?
    Om den varar ett år som storasysters - hur står man ut? Finns det verkligen inget man kan göra? Det är verkligen inte kul att bli ratad av sitt eget barn och det är inte kul för pappa att stå i fokus hela tiden.
    Det är ju framförallt jobbigt för vår kille!!

• Majsan70
    SIN74 skrev 2008-04-25 20:45:50 följande:
    Tack?Om den varar ett år som storasysters - hur står man ut? Finns det verkligen inget man kan göra? Det är verkligen inte kul att bli ratad av sitt eget barn och det är inte kul för pappa att stå i fokus hela tiden. Det är ju framförallt jobbigt för vår kille!!
    Vår dotter har vart pappagris i 4 år nu o det får hon så gärna vara. Jag tycker inte alls att det är jobbigt o inte han heller. Jag känner mig inte ratad för fem öre.
  • SIN74

För mig känns det jobbigt när han blir så ledsen. Det känns tufft att inte kunna trösta honom.

• Majsan70
    SIN74 skrev 2008-04-25 20:51:38 följande:
    För mig känns det jobbigt när han blir så ledsen. Det känns tufft att inte kunna trösta honom.
    Men kan inte pappa trösta honom då?
    När min sambo är hemma så tar han det mesta med dottern i den vägen o när han inte är hemma duger jag o då tar jag till vara på det.
  • SIN74

Jo med pappa fungerar allt. Är jag ensam med barnen fungerar allt.
    Vi vill dock att det ska fungera med båda för pappa vill vara med dottern eller själv även när lillen är runt omkring. Fördela tiden.

• Majsan70
    SIN74 skrev 2008-04-25 20:58:13 följande:
    Jo med pappa fungerar allt. Är jag ensam med barnen fungerar allt.Vi vill dock att det ska fungera med båda för pappa vill vara med dottern eller själv även när lillen är runt omkring. Fördela tiden.
    Men den lille får väl lära sig at dela pappa helt enkelt. Men det går inte att åtgärda att han är en pappagris. Ofta svänger sånt där med tiden.
  • daydreams

Tyvärr har jag inga bra tips eftersom det inte är något problem här. Men jag förstår precis hur du känner. Jag skulle tycka att det var jättejobbigt!
    Jag vet som sagt inte, men jag tror att man måste stå på sig och visa att mamma duger lika bra?!

Lycka till!

• SIN74

Jo, det var ju min fråga. Hur lär vi honom att dela då? Han klarar att turas om med saker när han leker med syrran men om pappa riktar mer uppmärksamhet mot henne blir han arg. Vi låter inte honom få sin vilja bara för att han blir arg.

• Majsan70
    SIN74 skrev 2008-04-25 21:05:32 följande:
    Jo, det var ju min fråga. Hur lär vi honom att dela då? Han klarar att turas om med saker när han leker med syrran men om pappa riktar mer uppmärksamhet mot henne blir han arg. Vi låter inte honom få sin vilja bara för att han blir arg.
    Det ger sig automatiskt genom att man förklarar att nu är det xxxx som gör det o det med pappa, eller nu pratar pappa med osv. Nu får du vänta på din tur m.m.
  • SIN74

Det låter positivt att det ger sig automatiskt. Det är precis så vi säger. Någon gång går det väl in. Bara att fortsätta att försöka.

daydreams
    Vi försöker och storasyster säger ofta till honom att det går lika bra med båda. Nu vill han dock inte lyssna på det men kanske snart.

Tack för svar. Skönt att få diskutera det hela.

• SIN74

Ingen mer som har något härligt tips för att underlätta livet.

• ruffe4

Man gör ingenting låt barnet tanka "mamma" eller "pappa" så länge det behöver, det går fortare över då- det blir fel att tvinga eller försöka forsera, våran äldsta var 8 månader när pappa började duga, våran minsta bryr sig inte vem hon är hos, så kan det vara!

• ruffe4

Man gör ingenting låt barnet tanka "mamma" eller "pappa" så länge det behöver, det går fortare över då- det blir fel att tvinga eller försöka forsera, våran äldsta var 8 månader när pappa började duga, våran minsta bryr sig inte vem hon är hos, så kan det vara!

• penni

Har tyvärr inga bra tips, har själv en son som vart extremt pappig från dag 1.. och är det fortfarande idag är han 3 år. Gör väldigt ont i mammahjärtat jag vet.. :( Håller utkik i din tråd efetr bra tips

• SIN74

Tack för sympati penni!
    Ruffe4
    Ok, håller med om att tvinga inte är en bra metod. Man kan väl bara lugnt säga att båda duger och så får han vara hos pappa när han vill/behöver.

Svar på tråden Vad göra med en "pappagris"?