• MissLaila

Hållbarhet på oliver?

Hur länge håller sig en öppnad burk oliver i kylskåp? Ganska så snart så blir det ju små vita prickar i vattnet.. Bäst före datumet är ju ett år efter tillverkning men jag kan inte tänka mig att en öppnad burk håller så länge.. Eller?

• Svar på tråden Hållbarhet på oliver?
  • Tjomsan

Har för mig att jag såg ett program om gammal mat och vad man skulle undvika och vad som inte var någon fara. Tydligen så ska oliverna vara ok, det är bara vattnet som ser lite äckligt ut men det blir ju så på bara ett par dagar sedan man öppnat burken.

• MissLaila
    Tjomsan skrev 2008-04-25 20:54:09 följande:
    Tydligen så ska oliverna vara ok, det är bara vattnet som ser lite äckligt ut men det blir ju så på bara ett par dagar sedan man öppnat burken.
    Jo jag har för mig att det inte är någon fara.. Jag smakade på en och det verkade inte vara någon fara.. Tror burken har varit öppen ca 3-4 veckor, men jag lever fortfarande.. ;) Men vattnet ser ju inte så mysigt ut.. *ler*
  • Ann Lee

Precis som Tjomsan skrev så ser det mer äckligt ut än vad det är. Jag är ändå väldigt försiktig när jag plockar upp oliver ur glasburken. Använd en ren sked och såklart inga fingrar i burken så att bakterierna håller sig utanför olivspadet.

• isisisis
    Ann Lee skrev 2008-04-26 14:34:44 följande:
    Precis som Tjomsan skrev så ser det mer äckligt ut än vad det är. Jag är ändå väldigt försiktig när jag plockar upp oliver ur glasburken. Använd en ren sked och såklart inga fingrar i burken så att bakterierna håller sig utanför olivspadet.
    alldeles korrekt
  • MissLaila
    Svar på #3
    Jo men jag har fått höra att om man använder en sked i rostfritt stål så blir vattnet genast mkt äckligare.. Använder därför alltid en plastsked..
Svar på tråden Hållbarhet på oliver?