Det där med att Soc kan ta barnen är inte helt taget ur luften, tyvärr. Det har hänt att folk har ansökt om olika former av hjälpinsatser, men när Soc har blivit inblandade så har de "tagit över". Och då är det inte längre frivilligt, utan Soc har tvingat dem till åtgärder som de inte velat ha = de hade haft det mycket bättre om de aldrig hade sagt något ifrån början...
Min son har Aspbergers och har därför rätt till en kontaktfamilj enligt LSS. Den första kontaktfamiljen strulade väldigt mycket. De hade en egen liten dotter, och de var alltid rädd att sonen skulle smitta henne med någonting. Hade det t.ex. varit magsjuka eller löss på dagis så fick han inte komma dit (trots att han själv inte varit angripen)...
De ställde också in av en massa andra anledningar: det var semestrar, och gäster som skulle komma, och fester och storhelger som de inte ville ha min son med på... Ibland gick det sex veckor mellan gångerna fast de skulle ha honom varannan helg, och de räknade aldrig med honom i familjen verkade det. Så jag bytte.
Nu har vi en familj som är mycket bättre. De är engagerade på ett helt annat sätt. De gör mycket: går i kyrkan, på muséer, åker till landet... När de går på en fest eller har en fest, eller om en storhelg infaller under den helg då sonen ska vara där, så får han vara med, och de har även tagit med honom på weekendresor inom Sverige. På så sätt har min son fått uppleva mycket mer än vad jag hade kunnat ge, samtidigt som jag får vila. Det är jättebra!
Nackdelen med dem är att jag känner att de ser det här som välgörenhet. De bor i en villa med stor tomt och har dessutom ett sommarhus, de har två bilar, båt, åker till Thailand varje vinter och jag vet inte allt. Kontrasten blir så tydlig mot mig som bor i hyreslägenhet och är fattig. Jag kan bli riktigt ARG ibland (fast jag visar det inte, för sonens skull) när de liksom tar för givet att de vet allting bättre - vad vi än pratar om. Jag har ändå läst på universitetet några år, fastän jag jobbar med något helt annat nu. Men jag kniper käft och sväljer det, för fördelarna överväger - och vi behöver inte ha kontakt med dom längre än jag vill.