• Anonym (???)

Är jag knäpp, eller har jag borderline?

Vad är det för fel på mig? Finns det nån som kan hjälpa mig?

Jag har alltid kännt att jag inte passar in. Hade funderingar när jag var liten om jag inte var en bortbyting. Har extremt höga krav på mig själv, och känner att jag aldrig duger. Speciellt inte om jag jämför mig med min syrra som (enligt mig) mina föräldrar alltid sett som den bra och duktiga dottern. Träffade en man för ca 8 år sen, som har två barn sen innan, vilket ledde till att jag flyttade tillbaka till min hemstad och med det bort från min chans till ett drömjobb. Flyttade in i hans hus som han köpt med sitt ex, och som vi nu tillsammans nästan renoverat färdigt. Blev gravid, något jag längtat efter, eftersom alla runt om oss hade barn. Graviditeten var en pina, jag var tjock och ful, och bebistiden var hemsk, jag kände mig fastlåst. Jag blev arg, och ledsen om vartannat. Gick hos psykolog ett tag, hon sa att jag bara hade dålig självkänsla. Jag tyckte själv att allt blev bättre och slutade. Ett år senare brast allt för mig en dag på jobbet, och jag hamnade hos vårdcentralen. Där sa dom att jag hade en lättare depression, jag fick setralin och jag var tillbaka hos psykologen. När tabletterna börjar verka har jag inget att säga till psykologen. Äter medicin ett år, slutar för att livet känns bättre än nånsin.
    Nu 5 månader senare är jag tillbaka. Jag blir arg på min man för saker som är helt oväsentliga, jag blir ofta arg på hans barn för deras existens. Jag har inget tålamod överhuvudtaget. Jag har tröttnat på mitt jobb, och vill ha nya utmaningar. Jag hatar plötsligt mitt svenssonliv som jag eftersträvade för några år sen. Jag gråter mycket, och skrattar ofta. Jag vet inte vad jag tycker eller vem jag är längre. Jag känner att jag saknar något men vet inte riktigt vad. Ena dan vill jag att vi flyttar, nästa att vi gör klart huset. Jag bygger upp en ilska som exploderar när mannen kommer hem, anledningen är inte säkert att han får veta. Det är inte ens säkert att jag vet den. Ångest har jag börjat få igen. Stundtals kryper det i mig, och jag kan inte sitta still. Jag är rädd att min man ska tröttna på mig, jag tror dom skulle få det bättre utan mig. Han säger att han älskar mig men jag vet inte om jag vågar tro honom. Jag vill oftast ha hela hans uppmärksmhet och kan bli riktigt svartsjuk på hans son (som till sättet påminner väldigt mycket om mig). Jag vill alltid ha beröm för allt jag gjort hemma, och klagar ofta på att ingen annan gör nåt (vilket dom egentligen gör).
    Jag mår dåligt, men jag kan inte riktigt förklara hur. Jag längat efter förändring i mitt liv, men vågar inte ta steget. Är jätternervös inför nya saker, och ältar ALLT hundra gånger, även helt obetydliga småsaker. Jag tror att mina jobbarkompisar hatar mig, trots att jag egentligen vet att det inte är så. Jag är otroligt rastlös och vill att saker ska ske NU. Imorgon har jag en annan ide jag vill genomföra. Jag startar gärna, men har svårt att avsluta ett projekt. Jag är aldrig nöjd, eftersträvar alltid nånting annat.

Vad är det för fel på mig? Jag är väl lite hypokondrisk så till vida att jag gärna vill ha en diagnos, eller nåt som kan förklara mig. Jag vill gärna att andra ska tycka synd om mig, och jag vill ha nått att skylla på. Jag har läst lite om borderline, men känner att det kanske bara passar in delvis. Likadant med depression. Det känns inte heller
    100%-igt. Nån som känner likadant?

• Svar på tråden Är jag knäpp, eller har jag borderline?
  • God cares

Jag tror inte du har borderline i alla fall! Har två kompisar som fått den diagnosen, och det är en ganska "tung" diagnos att få. Som jag har förstått det är självdestruktivitet en av huvudsymptomen om man har borderline.

Det låter som att du inte känner dig nöjd med ditt liv som det är, och det är vanligt hos alla människor att man känner som du någon gång ibland. Med det inte sagt att du kanske har drabbats av en depression, det kan bara en läkare och du själv veta. Psyket är krångligt och det finns så väldigt många diagnoser och sjukdomar. Men, som sagt så tror jag inte, av det du skriver, att det är borderline du har.

För övrigt känner jag igen mig i mycket av det du skriver, hur du känner och så.

• Anonym

kan vara ngt neuro psykiatriskt typ ADHD. Be att få utredning.

• Anonym (A)

Kanske läge att söka hjälp och få reda på hur man bäst hanterar och medicinerar det som känns övermäktigt. Egentligen är ju en diagnos inte mer intressant än att den ska behandlas rätt. Tror heller inte att du har borderline. Däremot en släng åt det maniska hållet kanske eftersom du gärna startar saker men har svårt att avlsuta - eller så är det som föregående pratar om, det kan vara neuropsykiatriskt.
    Men som sagt sök professionell hjälp.
    Lycka till!

• Anonym

Jag tycker du mest visar kraftfulla reaktioner på att vara missnöjd med din nuvarande livssituation.

Vad vill du egentligen?

• Anonym

Flera här i tråden skriver att du troligen inte har borderline.
    Jag som har den diagnosen känner igen mig till 100% i ALLT du skriver, alla känslor, rastlösheten och att aldrig vara nöjd.
    Att påbörja massa projekt men inte avsluta dessa, att ena dagen vilja flytta, för att nästa dag vilja renovera och bo kvar.

God cares skriver att självdestruktiviteten är en av huvudsymptomen om man har borderline, det stämmer nog, MEN det kan se helt olika ut.
    Även självskadebeteende och att vara självmordsbenägen anses vara huvudsymptom, jag har inget av detta men jag har diagnosen och har nu gått i intensiv behandling i ca 1 år.

• LittleMissN

Hallå där!

Ojojoj, du har verkligen inte borderline, det är en mycket tung psykiskt sjukdom även om det är lätt att tro det när man befinner sig i det stadium du gör...

Jag har också varit där, en känsla av total meningslöshet bla. OM du nu vill ha en diagnos så är diagnosen - TOTAL UTMATTNINGSDEPRESSION med tvångsneurotiska inslag, då du har svårt att avsluta påbörjade saker.

Du har även lyckats "tappa" ditt inre jag på vägen och tyder på en stor osäkerhet hos dig, vilket leder till att det lätt blir missförstånd med andra och dem du älskar mest får tyvärr ta din osäkerhet.

Tycker du har gett upp för lätt vad gäller både medicin och samtalsterapi!

Mitt råd till dig som gjorde mig helt frisk, vilket jag trodde var en omöjlighet!

* Hjälp till självhjälp, rannsaka dig själv, vad VILL du? Sätt realistiska mål och ta vara på dem du älskar!

* Läs terapeutiska böcker som "Att hjälpa sig själv", som har bra kognitiva behandlingsmetoder.

* Jobba med dig själv varje dag, skriv ner dina tankar, funderingar, mål - U name it - vad som helst!

* Börja med medicin igen, byt dock ut sertralin mot Zoloft, samma verkningsämne men dyrare medicin, tvinga läkaren skriva ut dem, du kommer må bättre på dem! Sertralin fungerade inte på mig men det gjorde Zoloft.

* Skriv en Att-göra-lista /dag så blir alla "måsten" inte så många på en gång!

* Ta dig tid för dig själv, en liten stund om dagen, läs en bok, ta en promenad, ett bad, vad som helst som ger dig välbehag.

Lycka till TS! Du är stark! Du tar dig ur det här, men glöm inte, det tar tid!

Jag har ett mycket trassligt förflutet, det tog mig närmare 6år i terapi hos en psykolog att bli "fri" MEN bara 2 år med medicin.

Man kan klara sig utan men det är skönt att ha någon utomstående att prata med. Och det var välbehövligt!
    Jag är inte rädd idag för att jag ska återfå depressionen, tvärtom, jag vet att jag aldrig kommer att hamna där igen!

Styrkekramar Nath

• Anonym

Låter som min syster, hon har fått diagnosen bipolär. Kommer inte ihåg typen, finns tydligen många.

• Anonym (samma)

Det skulle lika gärna kunna vara jag som skrivit detta. Känner igen mig i varje ord, jag vet inte vad jag ska göra heller... jobbigt är det!

• Estell
    LittleMissN skrev 2008-04-27 11:31:00 följande:
    Hallå där!Ojojoj, du har verkligen inte borderline, det är en mycket tung psykiskt sjukdom även om det är lätt att tro det när man befinner sig i det stadium du gör...Jag har också varit där, en känsla av total meningslöshet bla. OM du nu vill ha en diagnos så är diagnosen - TOTAL UTMATTNINGSDEPRESSION med tvångsneurotiska inslag, då du har svårt att avsluta påbörjade saker.Du har även lyckats "tappa" ditt inre jag på vägen och tyder på en stor osäkerhet hos dig, vilket leder till att det lätt blir missförstånd med andra och dem du älskar mest får tyvärr ta din osäkerhet.Tycker du har gett upp för lätt vad gäller både medicin och samtalsterapi!Mitt råd till dig som gjorde mig helt frisk, vilket jag trodde var en omöjlighet!* Hjälp till självhjälp, rannsaka dig själv, vad VILL du? Sätt realistiska mål och ta vara på dem du älskar!* Läs terapeutiska böcker som "Att hjälpa sig själv", som har bra kognitiva behandlingsmetoder.* Jobba med dig själv varje dag, skriv ner dina tankar, funderingar, mål - U name it - vad som helst!* Börja med medicin igen, byt dock ut sertralin mot Zoloft, samma verkningsämne men dyrare medicin, tvinga läkaren skriva ut dem, du kommer må bättre på dem! Sertralin fungerade inte på mig men det gjorde Zoloft.* Skriv en Att-göra-lista /dag så blir alla "måsten" inte så många på en gång!* Ta dig tid för dig själv, en liten stund om dagen, läs en bok, ta en promenad, ett bad, vad som helst som ger dig välbehag.Lycka till TS! Du är stark! Du tar dig ur det här, men glöm inte, det tar tid!Jag har ett mycket trassligt förflutet, det tog mig närmare 6år i terapi hos en psykolog att bli "fri" MEN bara 2 år med medicin.Man kan klara sig utan men det är skönt att ha någon utomstående att prata med. Och det var välbehövligt!Jag är inte rädd idag för att jag ska återfå depressionen, tvärtom, jag vet att jag aldrig kommer att hamna där igen!Styrkekramar Nath
    Borderline är INTE en tung psykisk sjd!!!! Läkare idag säger numera emotionell instabilitet, och är ngt emellan frisk och sjuk. Räknas inte som sjd, vet det pga att jag själv fått dagnosen.
  • idiblon yes

Helt sjukt vilken dålig koll folk som leker hobbypsykologer har här. Nästan som att många inte ens vill "tillåta" dig ha ett verkligt problem. Verkligen synd.

Nåt lider du av, för mig är det helt uppenbart. Du kan mycket väl ha borderline, eller adhd, eller vara bipolär, eller ingenting, eller något annat. Men låt inte folk här säga att dina problem inte är verkliga eller svåra.

Jag känner igen mig i dig, och jag har diagnosen adhd.

• Anonym (inl 5)
    Estell skrev 2008-04-27 12:45:00 följande:
    Borderline är INTE en tung psykisk sjd!!!! Läkare idag säger numera emotionell instabilitet, och är ngt emellan frisk och sjuk. Räknas inte som sjd, vet det pga att jag själv fått dagnosen.
    Jag har som sagt också den diagnosen och det är inte en "tung psykisk sjukdom". Det är ett "tillstånd" som dessutom går att behandla genom terapi. Dbt och mbt är de primära terapimetoderna mot just borderline.

Jag tror dessutom inte alls att det är omöjligt att det är just bps du har, men med tanke på att det är behandlingsbart och går att helt få bort, så är det isåfall inget att oroa sig för.
Svar på tråden Är jag knäpp, eller har jag borderline?